Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1910 ggr
[Holly92]
2

kastrera katt

Hej! Jag har (nog) bestämt mig för att kastrera mina två innekatter. 2 honor på 4 år, av den enkla anledningen att jag inte orkar med när de löper längre, ena är värst, vrålar hela nätterna. Och ena har börjar pinka på saker nu de senaste löpen. Jag är dock orolig att de kommer ända sin personlighet, någon som tror att de kan göra d när de är så gamla? Min syster kastrerade sina två kattungar/ungkatter på 9 månader för ett tag sen, och de blev helt annorlunda efteråt, ville inte gosa, de är inte alls lika sociala längre. Sen undrar jag också om det är vanligt att en katt löper varannan månad typ? (ibland med tätare mellanrum) För det gör min ena, vrålapan såklart ;)

OberonsMatte
7

Jag förstår inte hur en katt skulle kunna bli mindre gosig och social av att kastreras?? När könshormonerna försvinner blir de ju snarare mer harmoniska och tillgivna!

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
4

Klart humör och sånt kan ändras, men det har det inte gjort på min katt som jag lät kastrera nyligen. Det har hänt nån enstaka gång på katthemmet, men endast en, två gånger sen jag började där i februari (och det har varit massor av katter sen dess). Så jag tror alltså inte att du behöver oroa dig, plus att katterna mår bättre av att bli kastrerade dö löp för en katthona är rätt jobbigt att gå igenom.

[Holly92]
1

Tack för svar! Av alla katter jag träffat då de både varit okastrerade och kastrerade tycker jag det varit skillnad iaf. Sen, finns det några risker med en kastrering? Kan de dö under själva ingreppet eller drabbas av nåt annat? Nåt man ska tänka speciellt på innan och efter de genomgått operationen? Veterinärer informerar säkert de mesta, men nånting de kanske brukar glömma eller så? Vill verkligen inte att nåt ska hända dem, mina bästa vänner liksom ;)

Jessicahagstrom94
2

#3 Det finns risker med alla operationer och att söva ett djur innebär bara det en risk, men det går oftast bra. Aldrig varit med om att en katt dött under narkos eller kastrering. 

Innan får de inte äta under en viss tid före det är dags (min katt fick inte äta från kl. 19 dagen innan)

mimåne
10

Om du bara har dina katter okastrerade pga humörförändringar så är detta väldigt påfrestande för missarna också när dom inte får para sig och leva ut sitt naturliga beteende. Du gör något gott och positivt för dina katter om du kastrerar dem. De kommer att bli mer harmoniska och lugna, men att dom i teorin ska bli mindre "gosiga" och tillgivna stämmer inte när detta snarare borde komma fram när alla hormoner lugnar sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

OberonsMatte
6

En kastrering är en operation, och invärtes ingrepp och sövning innebär alltid en viss risk. Det innebär dock en betydligt större hälsorisk för en honkatt att förbli okastrerad. Både livmoderinflammation och juvertumörer är tillstånd som kan leda till döden, för att inte tala om risken vid förlossningar.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
9

Bästa T.S De kan dö av livmoderinflammation också. Kastrera dina katter så kommer de att må bättre och du också. Jag fyller 60 nästa år och jag har haft katt i stort sett hela mitt liv. Till att börja med okastrerad men så snart jag förstod att man kunde kastrera en katt så har jag gjort det.

Nu har jag 5 katter varav två huskatter som är honor octh de är väldigt sällskapliga tros sin hittekattsbakrgund. Mina 3 britter är kastrede hanar och de är världens gosbollar.

Du gör både dig själv och dina katter en stor tjänst genom att kastrera dem. De antal kastreringar som sker i Sverige årligen och det som händer ifall något går del är försumbart. Riksen finns alltid men som jag säger risken att få livmoderinflammation finns också och då blir det ännu svårare att först ge antibiotka och sen kastrera, eller att behöva kastrera akut.

OberonsMatte
7

Upplever man "negativa" förändringar i kattens personlighet eller temperament efter en kastrering beror det med all sannolikhet inte på kastreringen utan på andra faktorer som råkat sammanfalla med detta.

Det kan vara förändringar i kattens tillvaro och miljö, förändringar i kattgruppen, kattkompisarnas utveckling och mognad eller kattens egna naturliga mognad från ungkatt till vuxen. Sådana saker påverkar alltid katter och hade katten varit okastrerad hade det troligen märkts ännu tydligare.

Sajtvärd Katter iFokus

Bellbooh
4

Jag skulle inte vara så orolig för att dina katter ska bli mindre gosiga. Har en kastrerad hona och hane hemma och de är hur mysiga som helst. Speciellt honan som innan kastrering nästan aldrig kurrade och myste med en på egen initiativ har förändrats men mot det bättre vad gäller mys. Hon är personlighetsmässigt samma katt som innan kastrering men nu är hon mer tillgiven och supergosig och ber om att bli klappad. Min hane tog jag hand om från det att han var ca 2 år och då var han redan kastrerad så kan inte säga så mycket om hur han förändrades men han är iaf otrolig gosig han med, mer än min hona, men jag tror att det är vanligt att hankastrater är keligare än honkastrater. 

Vad gäller operationen så finns ju alltid risken med narkosen men det är ingenting jämfört med risken för juvertumör och livmoderinflammation i samband med tomma löp hos honkatter. Min ena katt med hjärtfel var jag extra orolig för inför kastrering eftersom det innebär en större risk med narkosen men jag tänkte på hennes bästa och kastrerade så fort jag fick chansen.

[Holly92]
3

Okej, tack för svar! Jag har bestämt att kastrera så tid ska bli bokad imorgon så fort som möjligt, förhoppningsvis redan nästa vecka. Men löper hon fortfarande då? Eller det kanske inte spelar någon roll?

[Mustangcab]
0

Det är lättare att kastrera en katt som inte löper då blödningsrisken ökar vid löp.

[Holly92]
0

okej, och det vill man ju inte. hon började löpa under förra helgen, hur länge till brukar de löpa?

[Mustangcab]
0

" 12 Det vet väl du bäst själv? Annars så rådgör med en veterinär och se om du kan ge p-piller för att häva löpet.

Bellbooh
0

#12 du kan ju fråga i samband med att du bokar kastreringstid om du behöver tänka på hennes löp. När jag i somras skulle kastrera min hona som redan börjat löpa sa de på djursjukhuset att det inte spelade någon som helst roll om hon löpte eller ej under operationen.