Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 6797 ggr
Jessicahagstrom94
2

Två pappor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon skrev precis till mig att samma kull kan ha två pappor? Går det verkligen? Får liksom inte ihop det. 

Blev som vanligt en diskussion (ptja, prat iaf) när jag la upp en bild på Oskar i en kattgrupp på fb nämligen.

Personen: Fin siames
Jag: Han är ingen siames.
Personen: vad är han då?
Jag: Huskatt. :)
Personen: Han liknar en siames.
Jag: Men han är ingen :) det är många som har sagt det men veterinären sa att han förmodligen inte ens har siames i sig då siameser inte får vita tår, hon trodde mer på Birma i släkten.
Jag igen: Min enda fundering är hur det kunde bli tre av fyra korthåriga om Birma är inblandat.
Någon annan: Det sägs att samma kull kan ha två pappor, några har den ena pappan och några den andra.

Det är det löjligaste jag någonsin hört, är det verkligen sant? 

Tänk att det ska vara så svårt att lägga upp en bild på min katt utan massa spekulationer. Han är huskatt, punkt slut liksom. Jisses.
Har säkert skrivit det 30 gånger i den gruppen redan, haha.

Tilläggas ska väl att jag vet att han inte ens behöver ha en raspappa utan att det kan finnas längre bak i släkten.

Tarotstollan
4

Ja, vad han än har för raser i sig så är han väldigt vacker i alla fall!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fridaaaa
10

Jo det stämmer att kattungar i samma kull kan ha olika pappor 🙂

Din katt är väldigt fin! 🌺

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jessicahagstrom94
0

#1 Oja, det är han!😍 

bryr mig egentligen inte längre om vad han kan ha för släktingar, den biten har jag passerat eftersom det är omöjligt att få veta vilken ras det är som finns i släkten. Skrev bara ner konversationen som ledde till den där frågan för skojs skull :)

tyckte det lät så konstigt och liksom.. bara fel när personen sa att samma kull kan ha två pappor, haha..

Jessicahagstrom94
0

#2 Coolt.. Hur då? Haha! Jag har lärt mig något nytt😂

Visst är han :) tack mjauar han!

OberonsMatte
7

Ja, om honkatten parar sig med flera hanar under samma löp kan kattungarna i kullen ha olika fäder.

Vet du hur din katts mamma ser ut? Om det blev både maskat och långhårigt i kullen betyder det att även mamman bär på anlag för både maskat och långhår (även om det inte syns på henne själv).

Sajtvärd Katter iFokus

Lorita
3

varje gång hanen och honan parar sig så släpper honan ett ägg, blir då denna hane bortjagad av en annan hane och den hanen och honan parar sig nästa gång så släpper honan ett ägg till. 

Det är en parning per unge och ren teoretiskt kan alla kattungar i en kull ha olika pappor.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Hen]
0

Om man googlar så verkar det sant, ja. :)

Jessicahagstrom94
1

#5 Okej, det visste faktiskt inte jag..😇

Tror det var dig jag pratade med om Oskars gener förut också, hans mamma är bruntabby, roligt nog. Tre likadana maskade och en semilånghårig brun liten flicka blev det :) vi pratade även då om att mamman också har anlag för långhår och maskat, så det har jag förstått. 

#6 Då förstår jag🙂

Det som gör att jag dock inbillar mig att denna kull har samma pappa är att det blev tre likadana och en brun.. fast den bruna passade ju inte riktigt in i kullen, haha.

Jessicahagstrom94
1

#7 Det verkar sant även här! Haha. Snacka om att jag känner att jag vet lite om katter egentligen.

Sugar Mist
0

Ja, det kan det. Hundar, katter, kaniner osv kan ha flera "pappor". Vet flera kullar som haft det, även 2 katt kullar hos mig har haft det när vår f.d. okastrerade honkatt gick lös i området.

-

Jessicahagstrom94
0

#10 Och där lärde jag mig ännu mera nytt :) 

Känner mig lite dum som inte visste det här😞

Sugar Mist
0

#11 Jag kunde inte heller tro det från början xD

-

Jessicahagstrom94
1

#12 Haha pinsamt att jag tänkte för mig själv att hon som skrev det först på FB måste skoja med mig🤐

OberonsMatte
7

#8 Ja, just det ja! det var ju den kullen som innehöll både choklad, långhår och maskat i olika kombinationer trots att mamman såg ut som en helt vanlig bruntabby korthårig katt.

Min teori då var att generna kommer från en och samma chokladmaskade långhåriga katt och att det troligen förekommit okontrollerad inavel på något sätt. Att mamman kanske parat sig med sin egen pappa eller bror t.ex.

Sajtvärd Katter iFokus

BirmaBaloo
0

även om inte du själv är intresserad av din katts "uppkomst" och släkt så finns det många andra som skulle tycka detta var mycket intressant och vilja veta hur det egentligen ligger till. så kommentarer lär rasa in som du säger att dom gjort. Mycket fin är misse du har, hur gammal är han?

Silvestris
0

Det före kommer inte bara hos katter utan även hos människor. Släpper honan flera ägg och kopulerar med flera hanar under ett par dygn kan äggen befruktas av spermier från olika hanar.

Jessicahagstrom94
0

#14 Just precis :) 

Inavel känns lite långsökt ändå. Hon kan ju ha hittat en obesläktad hane med samma anlag som hon har, det är väl inte helt omöjligt?

OberonsMatte
7

#17 Maskat förekommer hos huskatter, men det är ovanligt. Detsamma gäller anlaget för långhår. Chokladgenen finns inte naturligt hos huskatter och är fortfarande ovanlig och relativt ny bland raskatter.

Föräldrarna till din katt bär båda på anlag för både långhår, maskat och choklad trots att det inte har handlat om någon planerad och av människor organiserad avel. Aveln har förmodligen skett utomhus i de okastrerade katternas eget revir eller möjligen hemma hos en kattägare som tappat kontrollen över sina okastrerade katter. Därför tror jag att det är mycket sannolikt att det finns nära släktskap mellan din katts föräldrar och att det är p.g.a. det som dessa ovanliga anlag har fördubblats (och därmed blivit synliga) i avkomman.

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
2

#18 Att båda föräldrarna har dessa anlag har jag förstått :) Nä det var nog ute på fri tass det här hände. Du har nog rätt i att det är inavel av nåt slag, förhoppningsvis inget som kommer ta livet av min katt för tidigt.

Jag tänkte bara att det måste finnas fler huskatter som har lyckats få samma anlag som Willimina har trots att han inte är släkt med henne eller att hon mot förmodan träffat en raskatt, men DET är nog långsökt. Haha! Glöm det jag sa😞

Jag vill ju helst inte att det ska vara inavel för jag ser fortfarande det bara som något dåligt för avkomman. Därför har jag nog vägrat inse att det troligtvis är så. Och eftersom Oskar är min allra käraste ägodel som jag älskar läskigt mycket, vågar jag inte tänka på att han kan vara avkomman av en så okontrollerad avel att det är inavel det handlar om. Läskigt för man vet ju inte hur hårt det kommer ta på honom i så fall. 

Brorsan hans har redan haft problem med ett öga som blev alldeles gult i det blåa (m.m.) , vilket även Oskar hade tendenser till, men det gick tillbaka av sig själv och är borta nu. Oskar är ju även knepig när det kommer till att han flackar med blicken (ibland) när han hör eller ser något intressant utanför rummet.

Men! Den här tråden kom visst att handla om något annat än jag hade tänkt😂

OberonsMatte
7

#19 Okontrollerad inavel sker hela tiden bland utegående okastrerade katter. Enda skillnaden är att det inte syns så länge det inte är något ovanligt anlag inblandat, som det är i det här fallet.

Det är framförallt chokladanlaget som avslöjar att det förmodligen handlar om inavel när det dyker upp så här i en huskattkull. Eftersom det även finns långhår och maskat i kullen skulle jag tro att det finns en chokladmaskad raskatt inblandad någonstans, troligen birma eller ragdoll. Den raskatten har parat sig med en huskatt, Willimina föds och när hon blir könsmogen parar sig raskatten med henne och din katt föds. Det är ett mycket tänkbart scenario med tanke på utfallet av långhår, maskat och choklad i kullen.

Sajtvärd Katter iFokus

Lorita
5

inavel är inte så farligt som många tror, är din katt frisk nu så har hon samma förutsättningar att bli gammal och frisk länge som alla katter

Inavel ökar bara risken för genetisk missbildningar och dom ser man oftast vid födseln

Jessicahagstrom94
1

#20 Ja i och för sig :) 

Och som jag förstått kan pappan till kullen även se likadan ut som Willimina, om det inte är den här raskatten själv som är pappa?

OberonsMatte
2

#22 Ja, precis. Anlagen syns inte när de endast kommer från den ena föräldern, men kan ändå föras vidare till och synas hos avkomman om båda föräldrarna bär på samma anlag.

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
3

#23 Ja :) där ser man, lite har jag lärt mig om genetik nu efter att ha blivit nyfiken på hur det hela kan ha gått till, från början fattade jag ju absolut ingenting om hur hon kunde få dessa ungar.😃

Men det är så otroligt mycket inom genetik så jag nöjer mig där just nu, är ju volontär på ett katthem så någon gång ploppar det nog upp fler frågor i huvudet..😇

Linnea
0

Inavel är inte bra men det är sällan det märks något i första generationen, ju fler generationer ju mer ökar inavelsgraden, tex om din katt parar sin mamma och nån av dessa sen parar med din. Efter några generationer så blir det knasigt men en gång ska inte vara nån fara.

Skynda långsamt så går det fortare.

Jessicahagstrom94
1

#25 Får hoppas att det är första generationen det handlar om då, min pälskling vill jag ha kvar i många år.😕

Cremello
2

Katter tål generellt ganska mycket inavel innan det får konsekvenser, så oroa dig inte för det :)

Jessicahagstrom94
0

#27 Vad bra :)

OberonsMatte
3

Det som inavel alltid påverkar är dock dels immunförsvarets bredd och dels risken för att eventuella dolda sjukdomsanlag fördubblas och därmed bryter ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
1

Får väl hoppas att inget händer med min katt då😕
Här går man och hittar drömkatten och så är det troligen inavel, skoj.

OberonsMatte
7

#30 Jag menade inte att klanka ner på din katt eller göra dig orolig, jag ville bara poängtera varför det är viktigt att katters avel sker under kontrollerade former så att inavel och annat undviks.

Det finns många därute som släpper ut fertila katter och låter dem para sig med vem som helst, utan att ha en tanke på riskerna.

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
3

#31 Nej nej det förstår jag!

Jag tycker också att sånt är viktigt, tycker det är fruktansvärt med all okontrollerad avel.. det är därför jag har valt att engagera mig i ett katthem och tagit tre därifrån.🙂

Det jag menar är att jag tyckte det var tråkigt att det troligtvis handlar om inavel för min katt betyder allt för mig, han är min lilla guldklimp. Så om han får problem pga denna inavel så kommer jag bli fullständigt förstörd.

Eine
5

Tror inte din kisse kommer att visa något dåligt,du vet inte ens om det är inavel.Om du inte kastrerat honom än så gör det,bara ett råd i all välmening. Lycka till med din charmige kille.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jessicahagstrom94
0

#33 Han kastrerades i onsdags🙂

Tack!

Än så länge har ena ögat spökat lite, det blev gulaktigt och "lysande" (fråga mig inte vad som menas med det för det är min mammas förklaring, jag var hos pappa när det hände) i det blåa men det gick över efter några dagar och nu ser det normalt ut igen, brorsan hans fick så illa så han fick komma till veterinär och få ögonsalva eller om det var ögondroppar.
Systrarna har jag/vi inte hört något sådant från.

Oskar har även en tendens att flacka med blicken ifall han hör något utanför dörren. Det är inget som vi kommer undersöka hos veterinär i den här graden, för det är så pass lite. Men det är som att han kollar litelite åt höger och sedan saaaaakta till vänster och så repeteras det några gånger oftast, eller så gör han det bara med ögonen. Det händer bland annat om han vilar och hör något utanför rummet som enligt han är spännande. Neurologiskt fel eller vad det heter, kanske?

[Lilyz]
1

#34 Har svårt att få en bild av hur det ser ut när han "flackar med blicken" men kanske att det beror på synen? Jag har läst att maskade katter ibland kan skela tex, vilket inte är något farligt men jag tror de gör det för att "korrigera" synen på något sätt (?) 

Jag är väldigt osäker på om det jag skrivit ovan stämmer eller om det är någon slags "myt" att maskade katter ibland ser dåligt men det var något som ploppade upp nu när jag läste om Oskars "flackande".

Tror inte det är något att oroa sig över iaf 🙂

Jessicahagstrom94
1

#35 Jag förstår det, synd att jag inte har filmat beteendet än😕

Synen kan det ju vara men i övrigt verkar han ju se som han ska liksom, skelar gör han inte.
Än oroar det mig inte så mycket men man undrar ju ibland :) blir det värre kommer jag dock åka till någon bra veterinär med honom.

[Hen]
3

#32 Förstår att du blir orolig av all info om inavel i tråden (även om den är välmenad och viktig). Men jag tycker du ska utgå från att han inte är inavel, iaf inte påverkad av inavel. För alla katter kan få problem (eller vara kärnfriska hela livet, det går inte att spå). Så mitt råd är att utgå från att han är frisk. Och skulle han ngn gång få ngt symptom så ta det när dom kommer… Lätt hänt att man alltid bär en liten onödig oro inom sig annars. Jag hade en kisse som var inavel när jag var liten. Vi ärvde honom och hans mamma/halvsyster med gården som familjen köpte. Katten hade vissa psykologiska egenheter, som varit tydliga från start. Men han var världens gulligaste och blev nästan 20 år.

[Lilyz]
3

Håller med #37, íngen idé att spekulera vidare då det bara kan leda till oro. Han är ju uppenbarligen en pigg och frisk katt idag 😉

Cremello
3

Jag håller med flera andra, oroa dig inte. Det kommer med största sannolikhet att gå bra, inavel eller ej :) Sen är det ju alltid så att man inte kan veta om en individ är 100 frisk, oavsett art och ras.

Lorita
4

Man bör undvika inavel om man inte vet vad man gör och då heter det linjeavel.

Men är din katt frisk idag så med eller utan inavel så är han frisk, problemen kommer inte smygande om man inavlar utan visar sig oftast direkt.

Jag tycker folk är överdrivet rädda för inavel, det kan gå snett men ofta går det bra och risken ökar ju mer man inavlar…….typ enbart kusiner generation efter generation.

Det som händer när man inavlar är att två gener som kan ge en sjukdom möts ju närmare släkt djuren är med varandra, eftersom allvarliga sjukdomar kräver, två lika gener för sjukdomen.

Mitt råd är sluta oroa dig och se din katt som en frisk katt tills något händer. (även djur utan inavel blir sjuka)

Jessicahagstrom94
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej jag ska sluta oroa mig, era ord gjorde mig lugnare :) han är ju faktiskt frisk.

Lorita
2

#41 han är inte bara frisk han är vacker också ❤️

Cremello
1

Det är han verkligen :)

Jessicahagstrom94
1

Tack säger Oskar :) 

Jag håller med, han är fantastiskt stilig min finaste vän.🌺

#15 Ser att jag inte svarat på hur gammal han är? Han blir sju månader den 6:e november och för skojs skull kan jag tillägga att han väger 3,9 kilo😃

Cahira
2

Min renrasiga hund har en hel del linjeavel i sin stamtavla och hon är nio år nu och fortfarande som en valp. Så inavel behöver inte betyda katastrof. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jessicahagstrom94
0

Hehe okej🙂