Blötmats tips?
Mina katter är väldigt kräsna när det kommer till blötmat och då dem enbart äter blötmat så vill dem ha variation. Dem har sen i slutet av september ätit i princip bara Pussi's burkamat kyckling i gele (några kvällar vi "lyxat" till det) dag in och dag ut då jag inte vetat vad jag ska pröva, detta har gjort att dem hellre går hungriga än äter mer av pussi's blötmat.
Jag får nog gå och handla någon annan mat för idag och imorgon då jag inte kan ta mig till en djuraffär förrens på måndag.
Skulle vilja veta vad just era katter hissar och dissar och vad ni rekommenderar :)
Vår katt äter framförallt mjau blötfoder då vi köper det när vi handlar åt oss själva. Sen brukar även bozita gå hem, vi köper alla smaker förutom fisksmakerna till vår katt. Bozita med ren är dock ingen favorit här, bäst gillar hon bozita med älg. Bozita finns både med bitar i sås och bitar i gelé så vi brukar variera så hon inte bara får i gelé eller sås också. Nu frågade du efter blötfoder men det vår katt verkligen hissar är kycklingvingar och grishjärta som hon brukar få någon gång i veckan. Både mjau och bozita är något som många på det här forumet rekommenderat för övrigt:)
Mjau och Bozita har jag testat och fortsätter att testa utan att lyckas, dem vägrat att äta det men kommer inte ge upp då jag tycker att Bozita är den bästa maten som finns :)
Vågar inte ge kycklingvingar då 2 av dem e så glupska så dem till och med sätter godis i halsen så vågar inte chansa med ben :/
Fler tips :)
Mina hissar Mjau tetror, smakerna med sås och inte gelé eller bozita tetror med sås. Men de äter såklart även dem med gelé. De dissar Bozita på burk (men äter mer än gärna mjau på burk).
Hjärta är absoluta favoriten här, och lövbiff 😃
Har du testat att strö litegrann av söndersmulat torrfoder (av bra kvalitet) ovanpå blötmaten? Torrfoder görs ju mer lockande med doft gnm ngn sorts buljong som dom häller på den. Min katt gillar sås mest av allt i världen. Tror det är vanligt. Jag har läst att man kan koka egen kycklingbuljong (utan salt) o det kanske kan fungera som dofthöjare enl logiken från torrfoder?
Mina dissar Mjau och Bozita, de slickar lite sedan går de vidare till torrisarna. Den enda blötmat mina äter är James Wellbeloved och den går åt som smör :P De skriker varje morgon när påsarna kommer fram :D
Just nu får de bara den med lam men även kalkon går bra.
Jag undviker också fisk till mina katter.
Hankatten gillar även rå kyckling som han får ibland när jag själv ska äta kyckling. Damen ratar allt annat än sin kattmat :P
#4 Japp testade med att smula över torrfoder och det funkade i 2 måltider sen "gick dem inte på det längre" testad med en sås för katter som man häller över maten så det smakar bättre men dem vände igen och har testat med standart Aptit och samma då, luktar och går även testat att lägga på varmt vatten men samma då 😕
Dem är super hungriga nu, springer efter mig så fort jag går in i köket trots att dem har mat i skålarna. Ska vara lite fräck och röra i lite kalkon pålägg som dem älskar och se om det går ner. Så fort dem lämnar skålarna orörda så kommer fettlever upp i huvudet…
Om jag bara vågade ge råa "saker"…
#2 Går det inte att ge dom pyttepytte små bitar av tex rått mjukt kycklingkött? bit för bit sådär försiktigt?
Eller kanske, haha. göra pure av det?
Mina älskar Iams blötfoder i engångspåsar med kyckling och sås.
Mina katter älska Applaws kyckling på burk http://animail.se/applaws-chicken-156g.html men då det tillverkas i Thailand så skulle jag vilja ge mig på en egen svensk version. Vad tror ni om det? ;)
#4 Har du något recept på kycklingbuljongen? Är det bara till att koka kyckling?
#10 tyvärr inte men jag tror att det var inne på barf i fokus som jag såg det.
Tack! Ska se om jag hittar något annars frågar jag där inne :)
#10 Kycklingbuljong kokar man på skrovet från en kyckling så ben från ex kycklingklubbor etc fungerar också. Man häller på så mycket vatten så det precis täcker skrovet, tar bort skummet och småkokar i ungefär 1-1½ timma. Iofs blir det kanske en rätt tråkig buljong utan kryddor 😃, men smak av kycklingen lär det ju iaf bli!
Hoppas du hittar nått som fungerar!
Mina älskar för övrigt Bozita/Mjau..Tja, de äter faktiskt allt, både på gott och ont. Bozita extra kyckling är favoriten då det inte är lika mycket gelé i som i de andra tetrorna.
#13 Tack! 👍 Ska testa och se om det passar finsmakarna ;)
Önska att mina också ville äta Bozita och Mjau… Däremot vill dem smaka det mesta som inte har med KATTmat att göra 🤪
#14 Haha ja, så himla glad att mina äter allt de har fått serverat. Gillar de rått kött? Testa att lägga lite köttfärs (om du inte är så förtjust i rå kyckling) i blötmaten? Eller det går kanske inte heller hem 😃
Jo, rå köttfärs vet jag har åkt ner på iaf 2 av dem (en liten klick slank ner). Ska försöka att svälja min rädsla och börja servera mer rått till dem :)