Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9194 ggr
[Hen]
1

När går Metacam-effekten över?

Oturskissen i vårt hus (har skrivit ett par trådar om hennes märkliga ryckningar som veterinären inte har nån teori om) har gått på Metacam en vecka pga öm rygg. Sista dosen för två dygn sen. Hon lekte både före, under och efter kuren. Veterinären har gett rådet att "kolla på rörelserna i helgen – om hon verkar få ont igen så har inte kuren tagit bort värken". Men kissen har som sagt lekt jätte-ivrigt både före och efter kuren. Något lugnare under själva behandlingen, dock! Hur många dar tar det innan effekten av metacam släpper? Om hon fortsätter att leka såhär ivrigt så säger det ju egentligen bara att hon är lika lekfull som hon var före kuren – och före kuren hade hon ju ont när vet klämde på ryggen? Tips hur matte och husse kan veta om medicinen hjälpt?

OberonsMatte
1

Den aktiva substansen i Metacam heter Meloxikam och jag hittade följande på FASS:

"Meloxikam elimineras med en halveringstid på 24 tim hos hund och 15 tim hos katt".

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
0

#1 Tack! det var flera som sa att effekten kan sitta i många dar. Veterinären sa inget alls om saken… Så alla blev lite förvirrade här. Halveringstid 24 h betyder ju i alla fall att kissens nya glädjeskutt efter 2 dygn ev kan bero på att hon inte gillade att ha medicinen i kroppen, tänker jag. Verkar inte som att ngn värk kommit fram än iaf. Men det kniviga är att hon ju lekte lika vilt före kuren (dvs när hon definitivt hade ont).

Silvestris
1

I FASS anges 24 timmar som halveringstid på oral suspension för katt (vilket är den man brukar få). Nu vet jag inte hur din katt doseras men säg 0,2 mg/kg och katten väger 3 kg. Då får den 0,6 mg/dygn. 24 timmar efter katten fått sin dos finns då 0,3 mg kvar i kroppen. Efter ytterligare 24 timmar 0,15 mg. Efter ännu 24 timmar 0,075 mg osv. Det tar alltså rätt många dygn innan läkemedlet är helt ute ur systemet. Har katten dessutom ätit Metacam under några dygn så fylls ju systemet på sas. Lägsta dos som ges förefaller vara 0,05 mg/kg så efter 2 dygn har katten fortfarande effekt kvar av läkemedlet.

[Hen]
1

#3 Ahaaa. Där ser man! Stort tack för din förklaring! Hon åt 0,05 per dag, flytande och väger 4 kg så då är det lite kvar då. Men frågan är fortfarande: hon var ju rörlig och rejsade runt redan innan hon fick kuren… Så om hon fortsätter rejsa runt när metacam går ut kroppen, hur ska man veta? Ok om katten hade legat stilla innan hon medicinerades. Men hon har rört sig hela tiden. Att klämma på ryggen hjälper inte för at avgöra, enl personal i tfn på kliniken då husse ringde upp för att fråga: "bara veterinären kan klämma rätt". Men veterinären själv föreslog inte ens ett återbesök för klämning när h*n ringde husse dagen innan i annat ärende. Veterinären sa "vi hörs om några veckor om ryckningarna är kvar" Så förvirrande! Jag menar: Hur ska man veta om katten har ont om den rört sig orädd hela tiden? Kanske hjälpte inte metacam, hur ska vi veta när katten varit likadan? Enda skillnaden är att hon var något mer loj under kuren. Kommer att rekommendera veterinärklinikbyte helt klart.. För mkt o-engagemang/motsägelser som radar upp sig :/

Silvestris
2

Jag skulle nog försöka klämma. Katter är ju svåra på det där med att visa smärta.

[Hen]
0

#5 Ja vi tar nog och testar att klämma lite (inte min katt men bor i samma hus). Så märkligt att bara en veterinär skulle klara det? Om vi fortsatt känner oss förvirrade så får katten ändå ny veterinär snart och kan då bli klämd hos hen.