Vägrar äta veterinärmaten :/
Min katt har något höga njurvärden (precis över normalgränsen) och är ordinerad "två-tre månader med specialfoder och sen får vi se" av veterinären.
Men grejen är: Katten hatar den här maten. Har testat blötmat av alla de märken som finns hos den lokala veterinären, men inget faller damen i smaken. Man måste påminna henne om att äta och liksom truga och truga. Då tar hon lite, men sen måste man påminna igen senare. Mat är liksom inte roligt längre, tycker hon.
Vanlig mat åt hon helt normalt av.
Snälla ge mig tips. Kan jag t.ex. strö lite av hennes favorit-torrfoder över njurkosten utan att det sabbar hennes diet? Andra knep?
Jag fattar ju varför hon inte vill äta den där trista geggan…
Har bu bara testat blötmaten inte torrmaten?
Dricker hon bra annars?
Ja, du kan strö över den vanliga maten och även prova torrfodervarianterna av njurdiet. Även om blötmatsvarianter av njurdietfoder är det optimala vid nedsatt njurfunktion, är det absolut sämsta ur hälsosynpunkt att katten inte äter alls eller äter dåligt.
Ett dietfoder är bara ett bra dietfoder om katten äter det. Äter den inte är det ett dåligt foderval för just den katten och då är det faktiskt bättre att ge det vanliga fodret. Så sa en veterinär till mig när min katt inte ville äta sitt ordinerade leverdietfoder, och det tycker jag låter klokt.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu visade det sig att tonfisksmaken från Hill's faktiskt föll henne i smaken (typiskt när jag inte vill ge henne fisk helst, och kanske särkilt inte tonfisk pga delfinerna osv).
#1 Ja hittills har jag bara testat blötmat (på rekommendation). Men ska köpa hem torrfoder också nu och se. Yes, hon dricker bra!
#2 tack, klokt! Tror på att vanlig mat är bättre än ingen. Men så länge jag byter smak varje dag OCH det inte är burkmat utan portionspåse OCH ingen mat mellanlandar i kylskåpet OCH jag visar henne maten igen när hon nobbat den en gång… så äter hon så mkt som hon ska under ett dygn… :)
Men just eftersom hon inte äter en hel påse på en gång (det har hon aldrig gjort ens med sina absoluta favoriter), så blir det väldigt dyrt när hon vägrar äta maten efter att den varit i kylen. (Jag ser till att den har rumstemp när hon får den). :/
Katter alltså… Kräsna höll jag på att skriva men med tanke på att de äter kattmat öht ska man ju inte klaga. Önskar att min katt kunde äta mat med hög kötthalt osv. Innehållet på njurmaten känns blä.
Torrfoder oavsett vad det står på förpackningen ger lätt njursvikt och det som kallas dietmat är inte något läkemedel utan blott och bart ett foder.
Kolla vad de skriver på barf-siten.
#4 Jag känner till BARF och jag har alltid värnat om att ge min katt BRA mat och BLÖT mat och har även funderat på att ge henne BARF på sikt (hon är rätt ny hos mig) :)
Men nu är det så att hennes njurvärden är höga och då behöver man dra ner på proteinet och vad det nu är (ska läsa på mer om det såklart), och jag tycker inte att DET är rätt läge att börja jinxa med en övergång till rå föda. BARF kräver kunskap, och ännu mer kunskap om katten har nåt knas med njurarna.
min katt äter torrfoder som snacks ibland.
Hur gammal är katten? Innan ett blodprov visar problem med njurarna så har njurarnas funktion gått ner till 50 % eller kanske till och med mindre.
#6 Hon är 3 år. Veterinären sa att värdena var "normala men precis över normalgränsen; hon ligger på 31 och gränsen är 30".
#7 Har hon alltid ätit blötfoder? Annars kan ju njuvärdet ligga högre vid provtillfället. Ligger hon bara en över gränsen kanske inte det är livsviktigt att hon äter njurfodret. Jag skulle läsa lite mer om just vad det olika värdena säger.
Blir dock lite fundersam, njurvärdet på katt ska ligga på runt 71-212 dvs crean. Undrar vad siffran 30 står för? 🤔
Reagerade också på njurvärdena ,måste blivit fel. Min gamla kisse hade 495 :(
#8 och #9 Man mäter två njurvärden: Kreatinin heter det ena va? Det andra heter i alla fall Urea. Urea upp till 30 är normalt. Min katt låg på 31 på Urean. Det andra värdet var inom normalt (men över medel vad jag förstod på tfn). Jag nämnde just Urea för att det var den siffran jag fick uppläst. :) Ska självklart läsa på mer! Men jag går på veterinärens ordination här. och katten äter sin specialkonst nu, har hittat ett par smaker som hon kan tänka sig. Puh :) Ang blötmat vs torrfoder: Nej katten åt inte enbart blötmat innan. Men alltmer. Höll på att vänja över henne på mer blötmat (hon är ganska ny hos mig och van vid typ 70-30 torrfoder-blötmat sen innan min tid).
Kreatinin är ett ämne som, i alla fall hos människor, bildas vid energiomsättningen i musklerna. Ett högt kreatinin kan betyda att njurarnas filtrationsfunktion är nedsatt. Men när man bedömer kreatinin (hos människor 😃) måste man även ta hänsyn till muskelmassan då denna påverkar koncentrationen av kreatinin. Dvs en biffig person kan få ett högt värde utan att njurarna fungerar sämre.
Det borde gälla samma för katter, även med muskelmassan. Men eftersom det kanske inte riktigt finns styrketränande katter så tyder nog oftast ett högt krea på just nedsatt njurfunktion.
Kreatinin i sig är alltså bara en indikation på att något ev. är fel, men inte vad som är fel.
#9 Ett kreatinin på 495 är väldigt högt men inte helt otroligt. Finns de som har ännu högre beroende på hur skadade njurarna är.
#10 När jag letade lite på nätet så säger en veterinär att Urea ska ligga mellan 5,71-12,85. Låter konstigt eftersom din veterinär säger att 30 ändå är normalt. Det var ju inte jättehemska provsvar ändå! Hoppas din misse piggar på sig! Skönt att hon äter något i alla fall men har du testat att ge tillsammans med lite köttfärs eller liknande? Kokt kyckling borde väl funka om hon är kinkig med rå mat?
Lycka till!
#10 En höjning av Urean kan ibland ske om dem är uttorkade eller har ätit en proteinrik måltid. Men referensvärdet ligger vad jag vet Urea ca 5.7-12.9. Så är fortfarande lite förbryllad över 30 och 31 som du anger.
Hade din kisse ätit något innan besöket?
#11 och #12
Aha, RÄTTELSE: Jag kan ha hört helt galet på tfn, inte likt mig men.. Självklart ska jag dubbelkolla själva siffran! :)
Jag litar på veterinären och hon sa "absolut inte allvarligt", "precis på normalgränsen". Jag återkommer om rätta siffran!
Enda skälet till att jag angav siffran överhuvudtaget här var att #6 skrev att en katt inte får förhöjda njurvärden förrän max 50 % av njurarna funkar. Så jag ville berätta att veterinären sa att det var precis på gränsen, inte så allvarligt.
TACK för alla svar och er engagemang i min kisse <3. Måste lära mig om njurarna och allt det här.
Angående Ureavärdet tror jag att det kan bero på vilket måttsystem man använder i blodanalysen. Hittade en sida där man kan konvertera resultat från US Measurements till Standard International. Urea nitrogen-värdet 31 mg/dL blir då 11,07 mmol/ L.
Vad som räknas som normalvärde kan också variera. I min kattläkarbok står det att normalvärdet för Urea ligger mellan 4-10 mmol/L.
Sajtvärd Katter iFokus
#14 Ah, där ser man. Bra att veta. Har aldrig hört att någon har mätt i mg/dL tidigare. Men nån gång ska väl vara den första, alltid lär man sig något nytt. 🙂
#14 Tusen tack för denna info. Väldigt värdefullt. Fick ont i magen där en stund innan jag sett ditt svar… och fick inte fatt i veterinären idag. Nu kan jag pusta ut. (ska fråga henne varför man anger olika mått).
Men jag ska i alla fall läsa på allt om njurar och mat och så. Är ju superviktigt att jag förstår hur min katt funkar :)
#16 i analysvärlden kan enheten på det man mäter skilja sig mellan olika laboratorier, speciellt om dessa är placerade i olika länder. I Sverige vet jag att en del vattenprover anges i mekv/l men som från början räknats till mmol/l. Allt handlar om enhetsomvandling och ibland föredrar länder att presentera det i olika enheter. Ett enkelt exempel ur vardagslivet är cup-måtten som används flitigt i matlagning i USA medan vi i Sverige föredrar att ha det mesta i tsk,msk,dl,L…
lita ej hundra på era veterinärer säger jag utan fråga vad värdena är o vad som är normalt. Se till o få det på papper så du i lugn o ro kan kolla, sedan ställa frågor o kanske även åka till ny vet. Min ena katt gick från bra njurvärden till en dödsdom på ett halvår. Tom på näst sista besöket(flera besök) så säger vet att värden är ok). Hade jag själv haft pappren/värdena så hade jag ifrågasatt o kanske fångat upp det i tid o argumenterat. Sista vet tyckte ej de näst sista värdena var bra 8fick en liten chock då) o från näst sista till sista besöket gick det 1,5 mån!
#18 fy vad hemskt, jag beklagar verkligen sorgen och tackar för ditt råd. Tack snälla för omtanken om min kisse. Jag brukar alltid ringa flera kliniker när jag har frågor om katt-symptom och de brukar alltid svara olika. Så jag håller med dig om att man måste tänka själv också, och själv söka kunskap. Vi ska precis byta veterinär till en som finns i vårt kvarter pga att katten hatar bilfärder.. Så då bllr ddr automatiskt en extra check när jourbalen flyttas över. Och som jag skrev så känns det viktigt att själv ha koll, så jag ska läsa på om detta. :)
De foder som veterinären rekommenderar vid vissa åkommor hos katter har ingen medicinsk verkan. Om de hade det skulle veterinären inte få sälja dem. Vissa preparat som veterinärer säljer kan kräva att veterinären har tillstånd för att sälja på samma sätt som att bensinmackar måste ha tillstånd för att sälja magnecyl mm. Kolla vilka saker som veterinären har tillstånd att saluföra. Glukosamin hör till tillståndspliktiga varor fast glukosamin inte har någon bevisad effekt för något alls.
Om ett uppmätt värde är 31 i stället för max 30 borde veterinären ha gjort om mätningen en vecka senare för att utesluta något tillfälligt eller rent mätfel. Att sätta in dietfoder i det läget är bara ett sätt att tjäna pengar.
#20 nu fick ju jag rådet om njurfoder via tfn från kattens fd veterinär, flera mil bort… så jag köper inget just på den kliniken utan hos min lokala veterinärbutik. Vilket hon vet. Men struntsamma för som sagt är jag i regel kritisk till veterinärers kostråd – spannmål osv – men nu testar jag detta tillfälligt medan jag lär mig mer om just njurvärden (som ni märker saknar jag ju de kunskaperna). Men ge mig hellre länkar till källor än peka med hela handen-föreläsningar om hur jag ska skita i veterinärens råd. Jag måste ju förhålla mig lika kritisk till era utspel som till veterinärens ord. Dvs jag måste läsa på + tänka själv). :)!
Jag fick bra svar av bl.a. OberonsMatte på min ursprungsfråga. Katten äter, case closed. :) Kanhända öppnar jag en annan tråd där jag ber om era erfarenheter av njurar… :)
Tack alla som svarat!!! <3
Har dubbelkollat värdena för er som undrade. Det var normalt på kreatinin (ursäkta ev. stavfel), och Urea var 31, där 30 är övre normalgränsen. Så jag hade inte antecknat fel ändå… blev ju chockad där ett tag pga de olika måttangivelserna. :)
Håller på att byta veterinär och om några veckor kommer katten testas igen (i samband med andra prover).
Vad bra! Hoppas att nya prover visar att allt är som det ska vara. Kolla även om katten bör vara fastande innan Urea provet som jag skrev om innan. Så det inte visar fel med tanke på högt proteininnehåll i mat kan stöka till det. 🙂
#23 Tack snälla för tips! Hon fastade inför förra testet, men vi håller tummarna för att det ändå var tillfälligt.