Flera katter + fri fodertillgång?
Hur fungerar fri tillgång på foder för er som har flera katter än 1?
Mvh Ellenfyrkant
Inte alls hemma hos oss, de vill bara sätta i sig så mycket som möjligt innan nån annan hinner fram. Så vi får dela upp det i måltider istället. ^^

Det skulle ju bli nästa bräekymmer… Hur gör man en bra foderfördelning åt ett djur som helst äter små portioner ca 16 ggr per dygn?
Mvh Ellenfyrkant
För oss funkar det bra. Har två katter. En skål för torrfoder och två för blötfoder är framme hela tiden så det blir ingen tjafs om maten här. Min ena katt som jag tog över när han var 2 år var en riktig matvrak och åt upp tills hans spydde när mat låg framme, men efter ett tag med "kontrollerad" fri tillgång vande han sig och är inte matfixerad längre.
Funkar inte alls för mig. Mina katter tål heller inte torrfoder så blötmaten och köttet de får får de 2-3 ggr/dag. Men min hankatt äter upp allt och han slänger i sig maten tills den tar slut. Får han mer än 70 gram blötmat spyr han sedan upp det för att han äter för snabbt.
När jag bara hade min honkatt fick hon mat två ggr om dagen (torrfoder) och det tog slut när det tog slut. Hon fick ingen ny fören det var dags för nästa måltid.
Har man en katt som vill äta många ggr / dag kan man se till så att ens katter har egna matplatser. Sen tar man bort de skålar där det är mat kvar i och erbjuder de katterna lite oftare (så ofta man har möjlighet) att äta upp sin mat.
Jag fick börja ge min honkatt mat i köket (dit jag kan stänga dörr) för att hon inte äter upp allt på en gång utan hon äter hälften sen vilar hon ett litet tag sen äter hon resten. Det funkar bra för mig iaf :)
Mvh Linn

Fungerar hur bra som helst här hemma.Fri tillgång till blötmat dygnet runt, Har fyra katter just nu.En kastrerad hona en unghona på sex månader och två fertila honor.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Fungerar bra hos mig. Jag har fyra kastrater som är 2, 5, 9 och 9 år. De får blötmat serverat morgon och kväll (äter inte upp allt) och har alltid torrfoder framme som de går och knaprar på lite då och då.
När jag får hem en ny kattunge kan den bli lite överväldigad av att det finns så mycket mat tillgänglig, men med tiden är det faktiskt det bästa sättet att få katter kräsna. De äter bara när de verkligen vill och det behöver aldrig uppstå någon konkurrens kring maten. Att motverka känslan av konkurrens är väldigt viktigt när man har flera katter, inte minst kring matsituationen.
Sajtvärd Katter iFokus
Fungerar bra hos oss.
De har fri tillgång på blötfoder (dvs serveras så snart det är slut och någon vill ha mer) och sen får de dela på ca 50gr Orijen torrisar på kvällen utspritt på golvet
En katt är inte skapad för att äta 15-20ggr/dygn, det har man endast sett hos innekatter med fri tillgång
Katter som jagar sin egen föda äter när de lyckas fånga ett byte, och jag lovar att det inte är en gång i timmen utan snarare 2-3 ggr/dygn
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

#3 Hur menar du med kontrollerad fri tillgång? Hur går man tillväga? :)
Mvh Ellenfyrkant
#8 I början övervakade jag min katt varje gång han fick sin mat så att han åt max hälften av det som fanns där, sen tog jag bort hans matskål och ställde den där han inte nådde. Efter en timme ungefär ställde jag fram den igen. Han åt lite med inte lika mycket som en timme innan eftersom han hade fått tid att känna sig mätt. Såhär gjorde jag i några dagar bara och sen kunde maten stå framme hela tiden. I hans förra hem fick han endast mat 2ggr/dag, dvs tidigt på morgon och sen på kvällen vilket jag tror är en av anledningarna till att han blev så matfixerad. Hur lång tid den här invänjningen för fri tillgång tar beror säkert på individen och för den mer matfixerade katten krävs nog mer övervakning under matstunderna.
Funkar alldeles superbra här. :)
Jag BARFAR mina 7.
Jag maler allt, blandar, lägger i 2 liters glasspaket och in i kylskåpet.
Så tar jag fram så pass mycket åt gången att de inte äter upp riktigt allt och sen fyller jag på under dagen.
Eftersom de lärt sej att det alltid finns mat när de vill ha så hetsäter de inte och äter inte så ofta.
Jag lägger ner några kycklingvingar då och då och ibland klipper jag ett grishjärta till dem utöver BARFblandningen.
Jag skulle helst vilja ge mer hela bitar men det fungerar inte så bra då att hålla koll så att alla får en balanserad kost.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.

Mina katter måste plocka upp torrfoderbitarna ur minikrukor, glas, toarullar osv så att de inte kan stoppa huvudet i en skål och vräka i sig.
Här funkar det bra, har 3 katter och 3 matskålar, delar 1 dl på dem 3 skålarna, dem äter tills dem är mätta, går där ifrån och då är det fortfarande mat kvar i skålen så dem kan komma tillbaka senare och äta ostört :)
Ger dem 1 dl 3 ggr/dag och det funkar jätte bra, det svåra är att hitta ett foder dem blir mätta på så dem inte äter för mycket och blir tjocka.
Vi har 6 katter. Ålder: 6mån, 6mån, 3år, 3år, 3år, 5år.
De har fri tillgång på både torrfoder och blötmat, en skål av varje. Vår ena 6mån katt som vi haft 1 vecka är inte van vid blötmat och slänger i sig den så fort vi fyller på, men vi ser att han tar det mer och mer lugnt, så vi hoppas han ska lugna sig till slut. Men annars funkar det bra, de äter aldrig samtidigt utan alla får chans att äta i lugn och ro.

#13 Vilka foder har du hittat som har funkat? :)
Mvh Ellenfyrkant
#13 RC hypoallergenic då ena katten är foder allergiker tror vi :)