Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3556 ggr
Atropa
0

Kattmat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo! Har två frybenta hemma som är dryga halvåret. Just nu äter dom friskies torrfoder men jag vilö såklart byta. Jag bill fortsätta med torrfoder eftersom det är det smidigaste för oss, men vad för matmärke? Vill gärna kunna handla drt på ica när jag storhandlar istället för att springa in på en miljon affärer… Tacksam för svar :)

[ElisabethYL]
7

Torrfodren i mataffärerna är sällan bra.. Har erat ICA paketutlämning? Det finns många bra foder på internet att beställa..

Atropa
0

Jajjemän det har den! Vad skulle du isf rekommendera? Gärna som inte kostar skjortan heller haha

[ElisabethYL]
2

Själv använder jag Applaws torrfoder och beställer från Animail.se. Tror de även har billigare foder men mina katter får snällt klara sig på fiskfri kost…

Andra torrisar som ska vara bra är Eukanuba, Orijen och Tast of the Wild.. Sen finns det såklart en skala på allting men tänk  så mycket kött som möjligt och så lite spannmål som möjligt 🙂

Alltid bra service och sist jag beställde råkade de av misstag skicka fel blötmat (de får de i helvita kartonger), när jag skickade ett mail att det blev fel hade de rättat till det inom tre timmar och inget krångel…

Atropa
0

Ojj låter kanon ju! Ska genast in på hemsidan o kika :) tack för din hjälp!

[ElisabethYL]
0

Det var så lite så…

Det är ju en bra kompromiss om man kan beställa och hämta ut…

[Hen]
4

Du har redan fått bra tips! Men jag tänkte bara tillägga att: Om man bara ger torrfoder så tänk på att katterna behöver dricka ordentligt då. Alla katter gör inte det automatiskt. Så håll koll på att de kissar ordentligt så du vet att de dricker som de ska. :)

Supergulliga katter!

Atropa
1

självklart! dom har två stora vattenskålar så att det aldrig är tomt, och båda dricker på bra :)

[trh]
4

Ett tips är även Mjau blötmat att komplettera med, kanske en gång om dagen eller hur ofta ni vill/kan. :) Finns på ICA, som du skrev att du handlade på, samt i de flesta andra matbutiker och en burk på 635g kostar mellan 10-12kr. Mycket bra mat och det är ett bra sätt att få i kissen vätskan de behöver då det bara innehåller kött, köttbiprodukter och massa vätska. Jag såg att ni bara ville ge torrisar, men tänkte ändå tipsa om det då det är smidigt och billigt :) Annars är Applaws ett torrfoder jag själv kommer fasa in min katt på när nuvarande maten tar slut. Hög köttprocenthalt.

IceJossan
3

Tänk på att torrfodret bör ha minst 80% kött, varav minst 20% fett, och inget spannmål. Billigt är då Applaws. Det är bättre och billigare i längden än att ge dålig mat!

Marr
3

Kan även rekommendera KATTY nyttiga bitar torrfoder som säljs på Lantmännen eller Granngården kanske det heter. Den har väldigt låg magnesiumhalt och motverkar därmed urin/njurstenar. Finns ansjovis eller kött. Prisvärd är den också och kostar ca 150:- för 5 kg. Vi har/hade en underbar chefsveterinär här på Skara djursjukhus som rekommenderar det.😉

Annars vill jag säga att det var bra tips du fått f.ö. i tråden.👍

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

MonicaLagerquist
5

#10 Tycker du att det här är bra?

Vete, kycklingköttmjöl, ris, köttgrevmjöl, ansjovisbuljong, animaliskt fett, torkad havsfisk, majsmjöl, kycklingbuljong, mineraler, köttbenmjöl, melassjäst.

33% protein och 15% fett.

Stolt ägare till tre La permer

Marr
1

#10 Ja det tycker jag nog låter bra, då det är samma näringsvärden på Katty och även Mjau. Det viktiga är att magnesiumhalten ej är mer än 0,09. Tror nog de flesta torrfoder har sänkt halten pga. av stenbildningar. Förutom Friskies då, fast nu har jag inte tittat på den på länge. Kanske dom också har bättrat sig vad gäller detta.

[Hen]
5

#12 Hmmm  vete första (= största) ingrediens? Det är ju Mjau blötmat som folk här brukar tipsa om, och den innehåller absolut inte vete. :)

Spannmål brukar många välja bort helt från kattmat och står spannmål först i innehållsförteckningen så höjer jag personligen på ögonbrynet. Men jag vet att det finns veterinärer som förspråkar torrfoder med spannmål, och andra som förespråkar bara blötmat (eller iaf hög kötthalt och inget spannmål)… så meningarna går ju isär. Och jag är inte expert själv! :)

vinteralvan
3

#10 Det skulle jag aldrig köpa. Jag väljer spannmålsfritt till mina katter.

Fingerprints
5

Beställ kattmat på en djuraffär över internet så hamnar kattmaten utanför dörren istället och dessutom får du då tag på torrfoder som är 10000000000000000 gånger bättre än friskies..

Regnbåge

Marr
2

Vetet låter inget kul, ser att Katty innehåller fullkornsvete hittar inga uppgifter på hur mycket.

Jag blandar Royal Canin och Katty till mina 4 katter. Har gjort i all år, dom är 8 & 6 år. Dom är friska, blanka i pälsen och har aldrig varit sjuka. Katterna är inomhus nattetid ute dagtid.

Hade jag råd så hade jag hållt mig enbart till Royal Canin. Den blir ju så dyr pga. all reklam.

[Hen]
0

#16 Eftersom vetet står före kycklingmjölet (enl. innehållsföteckningen som #11 redovisade) så innehåller ju fodret iaf mer vete än kött? Största ingrediensen anges ju först? :)

Marr
2

Jag litar på min veterinär vad gäller fodret i alla fall. Ska tillägga att dom även får Mjau blötfoder. 😉

IceJossan
8

#16 Royal Canins och Mjau torrfoder är väldigt lika näringsmässigt. Royal betalar man ett enormt överpris på.

vinteralvan
7

#18 Veterinärer är inte särskilt välutbildade vad gäller foder. Det är många på den här sidan som kan otroligt mycket mer än veterinärer när det kommer till katters näringsbehov och kattmat.

[Hen]
5

Självklart väljer man själv om man vill utfordra katten med samma typ av mat som man skulle ge en ko, dvs spannmål, men om du t.ex. kollar vad det största djur-försäkringgsbolaget (som verkligen månar om att folk har friska katter så de själva slipper betala ut ersättningar), så går de på samma spår som katt-biologerna:http://www.agria.se/katt/artikel/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra

Marr
11

#20 Då är det förbaskat sorgligt att dom säljer specialfoder när dom inte kan detta måste jag säga…😕

Vill be om ursäkt ifall jag kommer med olämpliga tips på de torrfoder som fungerat såå bra för mina katter. Men jag är inte utbildad på detta så jag ska vara tyst nu. Vill ju absolut inte ge mina djur sådant som ej är bra för dom. Borde nog kanske läst mer på denna sajt för att lärt mig av er.🙂

Hade ingen aning om att jag ger mina djur sådant som boskap ska ha det är ju helt sjukt.🤔

[ElisabethYL]
6

#22 Alla är vi barn i början…

Min första katt fick foder jag fnyser åt idag, men då trodde jag (och mamma) att det var bra mat för henne…

[Hen]
3

#22 Jag tycker inte du har sagt nåt fel! Jag har gett precis samma råd till massor av människor. Har nyligen insett att det är så mkt spannmål i den dyra fina veterinärmaten, och att det nog inte är optimalt för ett rovdjur.  Och då blir man ju arg på veterinärerna (även om det är delade läger bland dom också).

Det där med boskap och spannmål var inte om just din kattmat, utan en allmän fundering. "du" som i "vi" eller "man" alltså. :)

Marr
6

Jag vill tacka er för bra tips här och ska titta närmare på detta kattfoder som du ElisabethYL nämner i #3!👍

Vill ju att mina djur ska ha det bästa och det är ju för eländigt att det ska vara på det här viset som du säger Hen. Hade heller ingen aning om detta, Usch!😕

Atropa
4

aja tråkigt att det alltid ska bli tjafs när man startar en tråd men okej då. tack för alla tipsen iaf! ska absolut spåna vidare på detta, jag har beställt applaws hem till mig nu 😃 nu blir kissarna lyckliga! 🥳

Marr
10

Atropa, tycker inte det var någon fara med tjafs här inte. Då skulle du se andra sajter he he he. En mycket bra och informativ tråd som Du startade här, snarare. Åtminstone för mig.😃

Vi människor, i alla fall jag vill ju vara medveten om vad man stoppar i sig. Tycker det ska gälla för våra husdjur också, i högsta grad.❤️

IceJossan
4

Hehe ja det är märkligt att det tillverkas så mycket kattmat med så mycket dumt i! Det är ju som att utfodra hästar med hälften kött, men det är självklart att man inte gör. Men katter kan gott på hälften spannmål, det verkar fodertillverkarna tycka är okej :S

[ElisabethYL]
2

#25 Bara roligt att kunna hjälpa till 🙂

BirmaBaloo
5

#25 Vad roligt att du beställt applaws ! Var försiktig bara när du byter foder, så att katterna inte blir dåliga i magen vid ett för snabbt byte :)

[Mustangcab]
1

Kolla in zooplus oavsett vilket foder du ska köpa. Det finns ett med svensk text och så finns  det ett i Danmark där står dk efter namnet. Så kan du kolla hur mycket billigare det blir att köpa via dessa.

M.L
0

http://www.petsonline.se/start/ köpte applaws här. 395 kr för 7,5 kg visserligen inte frakt fritt. men 39 kr för frakt.

lollonr4
0

Vad är det för fel på friskies

IceJossan
7

#33 Det är nästan bara vegetabilier i det torrfodret. Katter ska inte äta det, det typ är som att ge kött med hö-smak till sin häst. Katter ska äta bara kött och sånt som hör bytesdjuren till. Minst 80% kött och minst 20% fett om man ger torrfoder. Eller blötmat, det är mycket bättre innehållsmässigt än torrfoder.

lollonr4
1

Men det står att det innerhåller kött så med andra ord ger jag min kisse skit mat :(

BirmaBaloo
2

Har ni några tips på

VAR

det är billigast att köpa dessa kvalitets torrfoder?

[ElisabethYL]
1

Länken i #32 var riktigt bra priser, däremot har jag ingen personlig erfarenhet av den "butiken"

Därför skulle jag gärna vilja veta hur leveransen fungerade, om varorna var rätt och om inte hur det hanterades… 🙂

IceJossan
8

#35 Ja, men kika på innehållsförteckningen så ska du se att spannmål står först och det är därmed mest av det. Sen är det mer vegetariska ingredienser som en katt inte heller ska äta.

Jag rekommenderar ett foder med minst 80% kött, varav allra minst 20% fett. Inget speciellt för kastrerade katter, innekatter eller tjocka katter. Bara vanligt. Det är dyrare med såna här foder men de räcker längre eftersom det innehåller mer näring och det minskar riskerna för foderrelaterade sjukdomar som många gånger uppkommer efter några år.

Applaws, Orijen, Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Taste of the Wild, m.fl. är bra torrfodermärken. Men blötmat av vanlig sort från mataffären är ännu bättre!

Tänk på att byta foder långsamt. Blanda i lite i taget av fodret - mer och mer dag för dag tills det bara är nya maten. Låt det ta en-två veckor. Är katten känslig för foderbyte så får man gå extremt långsamt fram - bara någon bit första dagen, två bitar andra dagen, sen tre, och fler och fler tills det bara är nya maten.

[Hen]
6

Vad jag har lärt mig av detta forum är: Hög kötthalt, inget spannmål, inte fisk som helfoder (pga vanlig foderallergi hos katter), blötmat har bäst innehåll och bra vätskebalans (alla katter dricker inte tillräckligt när de äter bara torrfoder), nästan all blötmat är bättre än nästan allt torrfoder så det går även på en liten budget att ge katten mkt bättre mat än tex Friskis torrfoder, bra svensktillverkat prisvärt blötfoder är mjau (inte torrfodret, dock!) och Bozita som finns på Ica etc. Vänj katten gradvis under några veckor. Så. Puh, det var nog nästan allt iaf jag behövde lära mig….så himla bra kunskap och det var det som fick mig att bli medlem här :D.

[Mustangcab]
3

# 37 Jag har sänt efter från zooplus i Tyskland vid 2 tillfällen. Första gången var jag inte hemma så jag fick hämta ut paketet på postens utlämningställe dagen efter. Då jag har bil var det inga problem. Köpte för dygt 2.000 kr.

Andra gången så fick jag erbjudande om att få 10% rabatt på mat så då ringde jag ett katthem och frågade vilken mat de brukar  köpa och la en beställning. Det var 5 olika paket och det var  både torrrfoder och blötmat. Allting var  OK packat och allting var helt. Summa drygt 6.000 kr. Fick allting in genom dörren då jag visste vilken dag de skulle komma då man får ett paketnummer som man kan kontrollera mot postens hemsida.

Nu har jag gjort en ny beställning och jag har fått bekräftat att det är på gång. Jag la den i söndags kväll så jag förväntar mig att få den som tidigast på onsdag och det är 3 paket. Jag köper torrfoder i 10-kg säckar. Sen får man 1 bonuspoäng för varje krona man handlar för och det kan man ta ut i saker eller mat. Själv tog jag kattgodis denna gången. De har massvis med extrapris. Jag köpte 24 st tetror med Bozita blötmat för mindre än 10 kr st. RC som jag köper kostar runt 700 kr för en 10kg säck medan jag betalar 579 för en  under förutsättning att jag köper en tvåpack. Det är inga problem för mig att härbärgera och jag har 5 katter så det går åt. Sen får jag dessutom 3 % rabatt på allting och fraktfritt. Denna gången så var det drygt 4.000 kr som jag köpte för.

Det finns även klöspelare och Kattsand och katt-toaletter där och  jag vet de som köper sin sand därifrån också. Det finns även kattleksker och så har de naturligtvis även fågel, hund och akvarium samt mat för smådjur.

M.L
1

#37 jag beställt från Petsonline och fick rätt foder. och dom va snabba med beställningen.

[ElisabethYL]
1

#41 Låter bra! Provar nog de nästa gång.. Beställer jag två säckar får jag dessutom fraktfritt.. 🤪

M.L
2

#41 dom är ju billiga på Applaws torrfoder.

paka
1

För min kattunge som är nästan 5 månader använde jag RC (fick hos veterinären vid den första vaccination) men bytte till Porta 21 och före två veckor sen bytte jag igen till Acana Wild Pairie. Acana tillverkar sama företag som Orijen. 

Jag bytte till Acana eftersom den är utan antibiotika och hormoner, utan spannmål och soja, harlåg halt kolhydrater och en hög mängd proteiner, är utan färgämnen, smaktillsatser eller konserveringsmedel, ingredienserna är inte GM. Kattungen for båda blötmat (Mijau) och torrfoder. Bozita, Iams och flera andra tycker han inte om.

IceJossan
0

Vilka foder innehåller antibiotika??!

[ElisabethYL]
0

Det beror nog på vad "foderdjuren" fötts upp på…

(Helt OT, men vet att lax odlad i Norge föds upp på antibiotikapellets, t.ex.)

IceJossan
3

Antibiotiskapellets?! Vad i hellskotta ska det vara bra för?! :O :( Man slutar aldrig att förvånas över vad människan håller på med…

[ElisabethYL]
0

#47 Så att de inte ska bli sjuka…

Grisar är inte förskonade de heller, men där är det som regel så långt före slakt att det är bara antibiotikaallergiker som behöver tänka på det…

Fick veta om fiskfodret (som iof innehåller annat också) av en god vän när jag sa halvt på skämt att nu när jag blivit allergisk mot antibiotika får jag väl ta och byta ut köttet mot fisk… (Han jobbar på fiskodling i Norge, så hur det ser ut för odlad fisk på andra ställen har jag ingen aning om)

[Hen]
0

#45 om det inte sept att djuren som blivit till fodret är uppfödda utan hormoner, antibiotika, besprutninsmedel och genmodifierade grödor i fodret, så kan man nästan alltid utgå från att de har mumsat på sånt.

Caifig
3

Kanske lite OT men angående Zooplus. Tänk på miljön eftersom det skickas från Tyskland!!

Fick dessutom problem med dem när en vara jag beställde inte kom fram (dock pga posten som tappade bort paketet). Skickade mail till Zooplus som lovade att betala tillbaka summan. Och det gjorde dem…. Fast bara halva summan…. Det tog mig 5 veckor av mail och tjat tills jag fick hela summan betald!!

Så jag tänker inte handla där mer! (Mest faktiskt för att det skickas från Tyskland)

Petsonline har faktiskt bra priser (billigare än Zooplus, iaf på Applaws) samt snabb och bra leverans! Köpte en transportbur samt lite annat smått och gott där som kom fram snabbt och väl inpackat.

IceJossan
2

#50 Det är inte många fodersorter som tillverkas på nära håll. Framförallt inte bra fodersorter. Orijen tillverkas i Kanada, Eukanuba i USA… Djurägarna köper från återförsäljare som köper från grossister som köper det från tillverkarna. Möjligen att vissa kan skippa grossisten, men den ingår i många såna här kedjor. Detta innebär långa transporter även om man köper maten i sin närbutik..

Caifig
1

#51 Förvisso, men då köps större mängder in = färre transporter. Alla gör självklart som de själva vill och jag dömer ingen. Tycker bara man ska vara medveten om var ifrån man beställer då jag inte visste att det skickades från Tyskland när jag beställde från Zooplus! :)

[Mustangcab]
2

# 52 Du kan beställa från danska eller finska zooplus också. Om jag tänker riktigt noga på miljön så skulle jag egentligen inte ha några katter öht.

När det gäller antibiotika till djur uppfödda i Sverige så får man inte ge det i förebyggande syfte som man gjorde tdigigare.

[Hen]
1

#52 Förstår din tanke men eftersom besprutning ofta påverkar miljön värre än långa transporter (!) så är det egentligen viktigast att välja eko-foder där alla ev. vegetabilier (i maten eller indirekt via födan till djuren som blir maten) är eko-odlade. Finns det såna från Sverige? Vore så nice, ju! Köttindustrin är en av världens största miljöbovar, av flera skäl. Men katterna måste ju äta kött förstås :)

Caifig
0

#53 Men vad jag förstår så skickas ändå allt från Tyskland. Men skitsamma, det spelar ingen roll. :) Ville bara dela med mig min åsikt och alla gör som de själva vill självklart!

#54 Har inte sagt att man ska köpa bara Svensktillverkade produkter (fast det vore i och för sig det optimala) utan bara att samma foder finns (oftast) att köpa från Svenska företag dvs de har (förhoppningsvis) ett lager med fodret i Sverige och inte utomlands. Men vad vet jag egentligen :)

Finns det något utav alla dessa bra foder som listats här som är eko? Jag har ingen aning därför jag frågar! Applaws har jag inte hittat någon information om att det skulle vara det…Tyvärr. 

Men i vilket fall som helst…Till TS:

Applaws är enligt mig ett utav de bättre fodren du kan köpa för ett rätt hyffsat pris! Var bara försiktig när du byter då det ofta strular till sig i magen för många missar. Mjau/Bozita blötmat går också att beställa och få hemlevererat om det mot förmodan inte finns i din ICA butik. Bozita extra kyckling får det att riktigt kurra i magen på mina små. 😉Tetrorna är även väldigt praktiska då de är återförslutningsbara och därav en fräschare kyl. Det skiljer sig lite i priset på Mjau och Bozita men i princip är det samma innehåll förutom att Bozita innehåller betaglukan som stärker kattens immunförsvar så det är kanske värt två-tre kronor mer! 

Sorry att jag paja tråden lite! Men back to topic!! 😃

[Mustangcab]
0

# 55 Varför har de olika priser på samma produkter i så fall?

Caifig
0

#56 Vet väl inte jag heller?:P Vet bara att deras kontor ligger i Tyskland. Men i alla fall, nu glömmer vi detta och hoppas att TS hittar ett foder som passar både katterna och plånboken. 🙂

BirmaBaloo
0

någon som beställer från animail.se ? och vet hur det fungerar?

Jag funderar på att börja med porta 21 feline finest adult sensible. Verkar ju vara ett bra foder till ett bra pris.

[ElisabethYL]
2

#58 Om du läser mitt inlägg #3 så får du en liten bild - beställt därifrån i ca 10 år och att jag funderar på att prova en annan är helt enkelt för att spara pengar, kundservicen och leveranserna har fungerat oklanderligt under alla år jag handlat av animail

vinteralvan
1

Jag är också jättenöjd med Animail. Kommer absolut att fortsätta köpa därifrån. Så praktiskt att få det levererat till dörren också.

[Hen]
0

#55 Håller med dig, önsketänkte bara om det finns nåt svenskt eko-foder. Hade hoppts på ett ja :) Mjau och Bozita blötmat (som jag gillar annars) är ju tillverkat i Sverige, men inte eko tyvärr…. Orijen torrfoder är eko, men från Kanada. Vet inte hur det är med antibiotika osv, men alla inblandade grödor ska vara eko iaf. ::)

Caifig
6

#61 Precis… Den som först lanserar ett svensk, eko, spannmålsfritt med hög kötthalt foder lär ju bli miljonär… Hmm man ska kanske överge studierna och ta en annan väg i livet! Haha!

vinteralvan
1

#62 Strålande affärsidé! 😃

Linnea
0

#58 Jag beställer numera från Animail. Jag köper ett tjeckiskt foder som heter Ontario.

Skynda långsamt så går det fortare.