Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 935 ggr
RebeccaG
2

Funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hel hopp alla kattmänniskor. 

Har en fundering… 
Jag läser djursjukvård & för ett tag sedan hade jag med mig en av våra katter till skolan för hälsoundersöknig. Hälsoundersökningen som katten skulle "användas" till gick problemfritt och min katt var mycket tålmodig och lät så gott som halva klassen titta i svalg, ta puls, lyssna på hjärta & lungor, samt tempa. 
I korta drag - han var välldigt lugn och tålmodig. 
Veterinären som höll i lektionen berömde mig för min katts tålamod & kondition, då min katt är snart 8½ och har aldrig ens haft tandsten. 

När lektionen var avslutad frågade en av mina klasskamrater mig om han hade stamtavla eller liknade. 
- Nope, köpte honom av en vän som då fått kattungar(detta var över 8 år sedan). 
Min vän blev lite smått förbannad och påstod att sådanna som jag inte var bra djurägare då jag inte köpt en "fin" katt, utan bidragit till ökat antal bondkatter. Jag har försökt förklara att jag 1) inte hade 20.000 till en dyr raskatt när jag inte har någon som helst intresse av att ställa ut eller avla. 2) Kattens syfte var ju inte till avel, då vi ville ha katt hemma på gården för att fånga möss & liknande. 
Jag var tydligen också en grym & känslokall människa som lät våra katter(har 2, varav båda bondkatter) bo utomhus året runt(självklart har dem fri tillgång till att gå in i ett uppvärmt rum, dygnet runt). 

Vad tycker ni om detta?
Jag blev väldigt förvånad, då om katterna inte trivts hemma på gården hade dem ju stuckit för länge sedan, eller har jag fel? 

Jag skulle inte påstå att jag eller min familj är perfekta kattmänniskor, men när man har chippat sina katter, har dem vaccinerade, kastrerade, ser till att dem får bra mat & tillräckligt med motion samt fri tillgång till utevistelse - Är man verkligen en hemsk människa då?🤔

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Nightcat]
2

Självklart är du ingen hemsk människa ^^,

[Hen]
5

Nä, vilken bitter klasskompis. Oförskämd. Så länge de får kärlek och är skyddade mot rovdjur tycker jag inte att nån kan klaga på hur dina katter lever. Du låter väldigt mån om dem! :)

Och att du skaffade en huskatt och inte en raskatt ska du inte få skit för. Man kan kritisera dom som avlar fram oönskade kattungar när det redan finns hundratusentals hemlösa huskatter i Sverige, men det du har gjort är att ge en katt ett kärleksfullt hem och det är på alla sätt BRA enligt mig.

Sen rekommenderar jag personligen alla som väljer att skaffa en huskatt att höra sig för med katthem osv och gärna ta en kattunge därifrån, så att man hjälper en katt bort från katthemsburen och samtidigt hjälper till så en annan katt kan få komma in i värmen på katthemmet istället för att leva hemlös. :)

Var stolt över dina katter!

Jessicahagstrom94
4

Det var ju inte DU som bidrog till ökat antal huskatter för det var inte DU som tog den där kullen för över 8 år sedan, du tog väl en av ungarna som du nu tog med till skolan, eller har jag fattat fel?

Och du kommer inte bidra till fler huskatter, för dina katter är kastrerade skriver du. 

Att de är utekatter är det inget fel med bara de kan komma in till dig när de vill.

Du är ingen hemsk kattmänniska. Din klasskamrat måste ha missuppfattat det där.. annars har jag gjort det?

[ElisabethYL]
5

Håller med #1 #2 och #3. Tycker inte det är något fel i din djurhållnng… Även jag har två bondisar och kan säga att det är inte din katt som fött de, inte heller bidrar en kastrerad katt till att flera kattungar föds.

Tycker det är din klasskompis som ska ta sig en funderare på sin djursyn, för om en katt låter sig undersökas av 10-15 personer så har den det garanterat bra hemma - för det gör inte en orolig eller otrygg katt…

Ge missen en "duktighets-klapp" från mig! 😉Söt är han också!

thorntagg
5

Din klasskarmat måste ha fått en hel del om bakfoten. Jag tror inte personen ifråga riktigt vet vad den talar om.

Det du beskriver om hur dina katter har det, visar väl att du vill deras bästa och  att de får god skötsel.

Det lär väl vara lönlöst att försöka tala klasskamraten tillrätta; skaka av dej obehaget och strunta i vederbörande!  Det finns alltför gott om dumma människor.