Hur gammal är han?
Hittade en liten kattunge idag. Mamman vet jag inte vart hon var för denna kattunge har strövat runt hemma hos oss i nått dygn. Den är då en kille och vi hittade hans brorsa som dock inte var levande.
Nu ligger iallafall lilla killen och sover efter två skålar mat i tvättstugan :) Men det jag undrar är om ni vet hur gammal den här krabaten kan vara och om vi ska ge han mjölkersättning? Jag har inte dom bästa bilderna eftersom han inte är så tam men jag hoppas dom duger, hehe :)
Tack på för hand :)
Han ser ganska stor ut så någon mjölkersättning tror jag inte behövs :)
Sen kan jag ha fel då jag inte är någon expert.
Men jag skulle tippa på 10-11 v :)
Lycka till med den lille!
eller 8-9 kanske, nu när jag såg bild nr3
Fint av er att hjälpa kissen men: Han behöver en kattmamma! Han är för liten för att vara själv om han är under 12 v. Jätteviktig tid för kattens mentala utveckling. Finns det ngt katthem nära er som kan hjälpa dig med detta?
#4 Jag vet, han ser lite äldre ut på bild 1 och 2
#5 Tyvärr inget katthem på nära håll. Men här hemma finns båda hon och han katt. Om du menar att katten ska lära sig och utveckling m.m.
Tycker också att det var fint av er att ta in den lille och ge honom ett hem.
Personligen tror jag det kommer gå bra om de andra tagit på sig föräldrarollen, då jag tror det är uppfostran den lille behöver.. 🙂
vilken sötis, va ledsamt att hans broder inte levde:( kan tänka mig dom varit utan mat länge!! hade ni tänkt ta katten till veterinären? och avmaska?
#6 Ja, precis det var det jag tänkte på. Aha då förstår jag. Då har han alltså två adoptivföräldrar. Önskar dig all lycka till med den lille katten.
#8 Avmaskningen är klar :) Förmodligen har han varit utan mat länge för hans ryggrad sticker upp och i övrigt känner man skelettet väldigt mycket :-/ Veterinär blir nog nästa vecka någon gång när han har lite mer energi. Just nu ligger han däckad på en filt efter en tuff tid ute, förmodligen utan mamma.
sötisen då, han har nog varit med om massa hemskt och gör bra i att vila upp sig!!! hur är han när han äter? kastar han sig i maten eller? hur reagerade dina andra katter? skall du behålla honom?=)
Vad skönt att ni har räddat honom, synd om hans bror.
Ni får väl se om ni ser någon stor katt som strövar runt i eran närhet. Kanske sätta ut lite mat, det kanske finns fler kattungar i närheten eller en hungrig hona.
Eller också är det någon hjärtlös person som kastat ut dessa två!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vänta inte med veterinär för en så medtagen kattunge, det kan fortfarande vara kritiskt läge och han kan behöva dropp eller så för att klara sig.
En undernärd kattunge kan verka yngre än vad den är.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#11 jag har inte sett han när han äter för han vågar inte de när jag är i rummet. Våran ena katt reagerar bra men den andra, inte lika bra. Men jag hade tänkt behålla han. #12 det kan vara så att någon kastat ut dom eftersom jag aldrig sett dom innan han dök upp. Det var så vi fick en utav våra katter. Han dök också bara upp nån gång. Han var supertam och jag kunde mata och klappa han direkt. Men han var jätte smal så han hade nog inga erfarenheter om de vilda livet. Vi har hundar också och dom var han van vid också. Vi satte ut annonser om honom men ingen svara.
Hoppas allt går bra med den lille, superbra du tagit in honom. All cred till dig 👍
Vi hittade vår Nina på samma sätt, hon var så tunn och utmärglad att hon enligt veterinär inte klarat en natt till ute. Hon kunde inte hålla värmen själv utan var iskall om öron och tassar.
Hon åt sitt bajs så fort hon bajsat, så passa er för det. Dessutom var hon fullproppad med mask, fick ha utskrivet på recept från veterinär. Så håll ett öga på det och lycka till!
Ta dessutom lillen till veterinär för en koll så fort som möjligt!
#17 vad avgör om det behövs receptbelagt maskmedel? Vilka symptom hade din katt? Undrar därför att jag nyss fick frågan om avmaskning av hittekatt.
#18 Vi avmaskade när hon hittades, milbemax i två omgångar. Sedan trodde vi allt var frid och fröjd, hon la på sig i hullet och åt, inga enorma mängder (hon är en småätare) men tillräckligt för att se bra ut. Efter några månader eller så kräkte den andre katten upp mask. Avmaskning på båda med milbemax 2 ggr.
Gick en tid och samma sak igen hittade kräk med mask, trodde att vi dragit in något utifrån eller så. Efter Ninas kastrering kräkte hon upp mask. Avmaskning igen.
Tillslut insåg vi att det inte är rimligt att innekatter har mask så ofta så jag ringde vår veterinär som lyssnade till det hela (hon hade heller inte sett tecken vid vaccinationerna eller kastrering) och sa att är katter hårt angripna så räcker de receptfria tabletterna inte, masken sitter i katternas vävnad så hon skrev ut droppar som används på samma sätt som frontline.
Förutom att det syntes när de kräkte såg vi ingenting, fint bajs, normal aptit och fin päls.
#19 tack, vad bra att veta! Mkt bra info.

#18: Profender?
Kattungen går ofta på kattlådan som är i samma rum. Det konstiga är att han visste direkt att han skulle gå på kattlådan. Men i övrigt är han mycket piggare redan.
Kanske haft kattlåda i tidigare hem?
Gott att läsa att han mår bättre..

Det är inte ett dugg konstigt att han fattar kattlådan. De som oftast är duktigast med att använda lådan är de katter som är födda ute/har levt ute för de har det så unprogrammerat att de ska gräva. De katter som är innefödda hos människor är många gånger petiga med lådan och kan protestkissa/-skita på andra ställen om lådan inte duger för tillfället, de blir liksom lättare bortskämda än utefödda katter.
var försiktig med mat o ge många små mål spridda på hela dygnet för annars kan magen paja. Troligtvis har han ej ätit på länge så magen måste tillvänjas sakta.