Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1079 ggr
Sweater
2

Storlek?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara fråga, hur stor bör en katt vara vid 1år? Jag har en liten tös här hemma, men tycker att hon verkar vara ganska liten för sin ålder.

Sweater
1

.

Sweater
1

.

OberonsMatte
1

Eftersom katters storlek är så individuell är det nästan omöjligt att svara på. De blir så stora (eller små) som de blir, helt enkelt. Vuxna honkatter kan väga allt mellan 2,5 - 6 kg utan att vara varken över- eller underviktiga. Vanligast är väl att de ligger på runt 4 kg skulle jag tro …

Sajtvärd Katter iFokus

Sweater
0

#1 Jo, det är klart. :) Tack så mycket! När brukar dom ha växt klart?

OberonsMatte
1

#4 Den största tillväxten sker fram till 1 års ålder, men när exakt katten har växt färdigt beror på kattens individuella gener och anlag. Storväxta raser utvecklas relativt långsamt och länge, medan mindre raser ofta utvecklas färdigt fortare.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

För att katten ska kunna växa i sin normala takt och till sin normala storlek på 1 år krävs det förstås också att tillgången på mat inte är begränsad och att katten får vara frisk under uppväxttiden.

Sajtvärd Katter iFokus

[ElisabethYL]
1

Sötnos! Husis?

Är hon bara i bra hull och gott allmänntillstånd hade inte jag oroat mig. Hon ser frisk och pigg ut på de där bilderna 🙂

Själv har jag börjat fundera på hur stora mina kommer bli…

LinaLj
3

Det är lättare att känna om en katt är i bra hull än något annat. Speciellt när det kommer till huskatter där man kanske inte vet vilka storleks gener katten har. 

Om man drar med fingrarna utmed sidan på katten ska man kunna ana revbenen men det ska inte finnas "gropar" mellan dem. Känner man inte revbenen alls är katten lite väl övergödd, känner man gropar mellan revbenen är den lite för undergödd. 

Likadant ska man kunna känna "knölarna" vid höften på vardera sidan av svansen, men de ska inte synas.

Det är väldigt bra att lära sig att "känna" sin katts normalstatus på hull och så vidare. Om man regelbundet känner av sin katt så märker man ganska lätt om den förändras.

Fingerprints
0

Min tös ser nog nästan ännu mindre och "kattungig" ut, hon är ett år och en månad. Alla veterinärer vi varit hos har sagt att hon ser liten ut (inte på ett oroande sätt men bara påpekat). Jag skulle inte oroa mig, katter är som oss - olika. 

Här får du en bild på min lillskit!

Regnbåge