Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1151 ggr
[Hallon!]
1

Kan blötmaten ha orsakat detta?

Hej!

Började ge mina katter enbart blötmat för ett par veckor sedan men börjar oroa mig lite för främst den äldsta på 13 år. Till och börja med så äter inte någon av dem så mycket som är rekommenderat (men dem äter) nu dem 2-3 senaste dagarna så har den äldsta börjat kännas slö. Hon sover heeeela dagen och har börjat ty sig till mig mer än vanligt och så fort jag klappar henne så börjar hon kurra och ska på mig.

Kan tillägga att hennes avföring inte är helt fast men inte helt löst i heller och har inte varit som vanligt sen jag gick över på enbart blötmat.

Dem äter blötmat som finns i mataffären då jag sällan har tillgång till att ta mig till en djuraffär. Hört att Mjau's blötmat ska vara bra men mina ratar dem.

Det som egentligen fick mig att börja undra var att precis när jag skulle bädda rent så när jag ska lägga på lakanet så hoppade den äldsta upp och bara satte sig under lakanet. Låter kanske inte så konstigt men hon liksom satt bara där och såg jätte ledsen ut. Försökte locka på henne men hon bara satt där. Nu när jag kom ut ur duschen så hade hon lagt sig på den lilla plätten som det inte var lakan på.

Något jag också undrar över är att njursjuka katter ska äta ett foder som innehåller mindre protein men blötmat innehåller ju mer protein än de flesta torrfoder kan inte  blötmat då vara skadligt för njurarna?(min katt har inte njurproblem vad jag vet men bara något jag undrat över då många äldre katter drabbas av njurproblem)

Jessicahagstrom94
0

Hon kanske känns slö för att hon börjar bli gammal? 

Eftersom hon inte visade det förrän för några dagar sedan och du har haft den maten i några veckor menar jag.. :)

jnielsen
1

Jag hade gjort en vetrinärkoll

[Hallon!]
0

Jo känner kanske att det är säkrast att låta en veterinär kolla på henne hon har bara varit hos veterinären 2 gånger under hela sitt liv så det är väl dags.

Vet Ni vad det är för prover som jag bör se till att veterinären kollar förutom njurarna?

[ElisabethYL]
0

Jag hade bett de lyssna på lungor och hjärta, för säkerhets skull…

[Hallon!]
0

Jo det kommer dem få göra men undrar över vad man mer bör kolla hos en äldre katt när det kommer till blodproven?

jnielsen
1

Jag vet inte, det är därför som jag hade kontaktat veterinär. Har hon tappat vikt i samband med foderbytet? Katter kan bli sjuka av att tappa vikt för fort (vet detta eftersom min hane bantar) Det kallas fettlever.

Fundera över vad som hänt innan och under tiden som hon varit slö. För att kunna svara på veterinärens frågor.

[Hallon!]
0

Jag har inte vägt dem men ingen av dem ser ut att ha tappat i vikt. Tror hon kan ha tröttnat på maten dem får nu då dem tigger mat från oss (inget ovanligt dock) men det kan vara orsaken till att dem äter mindre.

Något jag också märkt är att dem väääldigt sällan dricker. Dem har alltid varit duktiga på att dricka men inte sen dem enbart började äta blötmat. Dem kissar dock ganska mycket.

Om det är fettlever går det att "bota" då?

-------

Kommer ihåg att jag någonstans läst att man bör kolla bukspottskörtelen på äldre katter. Kan det stämma eller är jag helt bakom flödet? om det stämmer varför bör man kolla det?

jnielsen
0

Tror att fettlever botas med tvångsmatning bla, men det är ett allvarligt tillstånd. Tror att symptomen är matvägran och ont i magen. Men har hon inte tappat i vikt så är det ju inte det. Googla lite om det. Det ska finnas en inte alltför gammal tråd här också om en katt med fettlever. 

När katter får blötfoder dricker de mycket mindre, det är ingen fara. Här dricks det i princip ingenting.

Angående att hon är lös i magen; övergången mellan torrfoder och blötfoder ska gå väldigt långsamt. Man byter ut lite i taget för att magen ska hållas stabil. Det tog 3-4veckor att byta från torrfoder till blötfoder här. Blir de lösa så tar man ett steg tillbaka några dagar till.

[Hallon!]
2

Efter att ha läst lite så tror jag inte att det är fettlever som är problemet. Då hon har aptit men ingen av dem är speciellt glada längre när dem får maten serverad. Tror nämligen att det är njurarna som kan spöka :(

Dem gick från att enbart ätit blötmat 2 gånger per dag till på 2 dagar togs all torrfoder bort. Skulle inte vilja säga att hon är lös inte helt fast i magen utan något mittemellan, tror att övergången gått för snabbt.

Tror faktiskt att det är den "billiga" blötmaten som kan vara problemet. Trots att det står att det är ett helfoder kommer det trots allt från mataffären så vågar inte längre lita på att dem får i sig allt dem behöver. Ska se om jag kan ta mig till en djuraffär imorgon så att dem får lite variaton eller om jag hittar något som slinker ner.

Någon som vet något angående denna frågan?

Något jag också undrar över är att njursjuka katter ska äta ett foder som innehåller mindre protein men blötmat innehåller ju mer protein än de flesta torrfoder kan inte  blötmat då vara skadligt för njurarna?(min katt har inte njurproblem vad jag vet men bara något jag undrat över då många äldre katter drabbas av njurproblem)

eller angående bukspottskörtelen?