avmaska - hur ofta?
Hur ofta ska man avmaska en innekatt som inte har kontakt med djur som vistas utomhus?
Jag skulle regelbundet(3-4 ggr per år) komma av med "kolla masken" som finns på apoteket så ser man om/när behov finns. Om inte man ser att katten har tydliga tecken på att den har mask.
Själv hade jag bara avmaskat vid maskangrepp. Lätt att kolla med en "kolla masken" som man kan köpa på apoteket.
Kolla masken hade jag nog gjort med jämna mellanrum, hemma hos mig blir det var 4e-6e månad.. 😉 Men mina är ju inte strikta innekatter heller..
I princip aldrig. Om innekatten uppvisar symptom på mask tar man ett avföringsprov och avmaskar om det visar positivt. Men bara då.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=228993
Hittade "kolla masken" på apotekets hemsida och länkar.. 😎
Har slutat med att avmaska sen mina katter fick rastgård.
Avmaskat en av mina en gång eftersom det var krav för att komma in i Norge. Annars aldrig. Svaret på TS fråga: när katten har mask.
Jag har aldrig avmaskat mina katter. De är uppfödda inomhus och födda av innekatter. Hos mig har de tillgång till viss utevistelse, men har hittills aldrig uppvisat symtom på att ha mask. Skulle jag misstänka mask utan att ha sett en mask är det avföringsprov (Kolla Masken) som gäller och därefter avmaskning med anpassat maskmedel.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag kan tillägga att mina katter (som inte avmaskas och inte visat tecken på mask) fångar och dödar byten utomhus ibland, men äter dem inte.
Sajtvärd Katter iFokus
Enbart vid misstanke av mask. Och avmaskar båda då, eftersom de använder samma kattlådor.
Att avmaska utan misstanke vid mask är bara onödigt, förebygger ingenting.
Mina är utekatter.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Håller med om att aldrig avmaska utan att ha koll på att katten har mask (Testa masken-test är ju hur bra som helst)… Men mask ger ju inte alltid synliga symptom? Hur avgör du ang "misstanke om mask"? En katt som går ute får ju normalt sett mask regelbundet.
:)
#10 Få gånger han har haft mask, men har märkts tydligt: en gång kräktes han upp mask, en gång ökades hans aptit men han smalnade ändå av. En gång fick han hosta i några dagar, var så han fick upp vätska, kollade då mask och det var det (enligt veterinären jag ringde kunde det absolut inte vara det men beviserligen var det mask som var orsaken för det försvann i samband med avmaskning) 🙂
Jo, det vet jag att de har lite mask, även innekatter har jag för mig.
Han jagar dessutom mycket möss mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Ahaa. :) Vår katt hade inget symtom alls, såg det bara på ett test.
Jaha. Så man avmaskar när katten har mask, eller om man ska resa utomlands.
Tack så jätte mycket för hjälpen.
Ja, tänk bara på att om du reser utomlands - kolla om en veterinär ska avmaska eller om du kan göra det själv…

#10, en utekatt har så gott som alltid mask, det är sant, men det är fortfarande onödigt att avmaska om kissen inte får problem på grund av den.
Syns mask i avföringen bör man avmaska, för då är de såpass utvecklade och många att de snor näring från katten själv. Samma om katten spyr upp mask.
Men i många fall kan masken finnas där utan att märkas, och då bör man vänta. Av den enkla anledningen att ju mer man använder maskmedel, ju snabbare kommer maskarna bli resistenta.