Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1205 ggr
Anna1988
1

Hur mycket vatten är normalt?

Okej. Är det normalt att en kattunge dricker mycket vatten? Är det något vi behöver oroa oss för?

OberonsMatte
1

Hur mycket är "mycket"? Hur ofta och hur stora kissklumpar kissar han? Var och ur vad dricker han?

Ibland kan det ju helt enkelt vara en rolig "aktivitet" att dricka vatten.

Jag tror att du kan vara lugn. Sjukdomar som har ökad och onormal törst som symtom brukar inte drabba kattungar.

Sajtvärd Katter iFokus

Anna1988
0

#1 han kissar inte så stora kissklumpar, normala tror jag. Han dricker ca ett halvt glas om dagen skulle jag tro, kanske lite mer. Han älskar att dricka ur glas som står på bordet. Däremot kissar han kanske 6-8 grr/dygn. Är det okej?

OberonsMatte
0

#2 Att dricka ur glas är något de flesta katter tycker är roligt. Mängden vatten tycker jag inte verkar onormal, men han kissar lite ofta. Kanske tycker han att det är roligt att gå på lådan också…

Sajtvärd Katter iFokus

Anna1988
0

#3 ja kanske det. Ingetdera tycker vi borde oroa oss över? Hur ofta brukar en katt gå på lådan?

OberonsMatte
1

#4 Nä, jag skulle inte oroa mig. Det är främst om vuxna katter ökar sitt vattenintag och kissmängd eller kissningsfrekvens som man bör vara observant.

Jag har ju 4 katter, så jag har inte exakt koll, men skulle tro att de kissar ca 3-4 gånger var per dygn. En kattunge har ju dock mindre blåsa och kan kanske inte hålla sig i samma utsträckning.

Hur mycket en katt behöver dricka och hur mycket den kissar beror också på ifall den äter enbart torrfoder eller om den får i sig vätska även genom blötmat. Att få i sig mycket vätska är bra.

Sajtvärd Katter iFokus

lollonr4
1

Min kisse på 12veckor dricker också mycket. Men hon känns frisk som en nötkärna :)