Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2448 ggr
Allumania
2

Skygga kattungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har idag fått hem mina kattungar. Dom är ganska skygga spec den ena. Dom är hittekatter. Hur skall jag få dem att lita på mig? Jag har erfarenhet av katter, men inte skygga kattungar :(

[MyCassie]
3

Finns jättebra artiklar att läsa om det på Hittekatter iFokus men ett tips är att ta det lugnt, ge de utrymme och låt de få bekanta sig i egen takt.

jnielsen
3

Har en hittekatt som var skygg,livrädd faktiskt. Vi lät henne ta det i hennes takt,hon fick komma till oss på de ställen där hon kände sig tryggast, tex ville hon gärna busa i våra sängar och hon vill fortfarande helst kela och gosa när hon ligger nerbäddad i ett täcke. Visa tydligt att det är du som kommer med mat, så att de ser när du serverar, det är lite lättare att närma sig i samband med mat. När de lärt sig sina matrutiner är det möjligt att de blir väldigt keliga vid de tidpunkterna även om de egentligen är lite rädda,mat övervinner det mesta!

Självklart är lek superviktigt för att de ska bli trygga med dig!

Efterhand som du lär känna dem kommer du att märka var, när och hur du kan komma dem nära! Vår lilla Nina ville tex helst bli kliad på hakan och huvudet, och aldrig kunde man ta i henne på golvet eller när hon var i rörelse, bara när hon låg ner någonstans och var avslappnad. 

Lycka till! Jag tycker att de ser väldigt fina ut dina småtroll😃

[Mustangcab]
3

När jag haft kattungar som kommit in utifrån utan  att ha varit inne i ett hus med människor så har de fått ett väldigt litet utrymme till att börja med för att vänja sig. Så har jag satt in en radio där också. Sen har jag suttit och lekt med dem emellanåt och varit noga med att ge dem godis direkt ur handen så att de förstått att jag är något positivt. När de sen vant sig vid utrymmet så har de fått ett rum istället och så  har de fått vänja sig där samt har fått vänja sig vid ljud från huset såsom disk- och tvättmaskin och dammsugare.

Försök att klappa dem så mycket som möjligt och använd leksaker som du drar över dina ben så att de måste springa över dig och passa på att klappa dem då också. Lite i sänder.

Allumania
0

Ok jag skall försöka göra som ni säger :)

majvi
2

Håll dem på liten yta, ett rum, och tillbringa mycket tid hos dem.

Lek med dem, ge dem mat , sov i det rummet, ät där.Det går bra att äta t.ex smörgås och frukt halvliggande på golvet och sova kan man göra på en luftmadrass om det inte finns säng i rummet.

Ibland kan man  låta dem vara och bara ligga eller sitta där och läsa, kolla internet, prata i telefon.

Handarbete brukar vara populärt, särskilt när det är garnnystan inblandade.Är man inte mycket för att sticka eller virka men har nåt garnnystan liggande kan man sitta och nysta det fram och tillbaks,ett hoppande garnnstan är alltid spännande att spana på eller fånga.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Hen]
6

#5 Viktigt att nämna ang garn, ifall ngn som läser det tipset inte vet det: EN KATT FÅR ALDRIG TUGGA PÅ GARN. DET ÄR LIVSFARLIGT! hamnar det i tarmarna så kan det vara kört. Så om man vill leka med garn med katten gäller det att ha uppsikt hela tiden och vara med så man direkt kan ta ifrån katten garnet. Snälla när ni tipsar om garnlek (många tipsar om det) försök att även påpeka risken. Finns många nybörjare som läser här! :) Menar inget illa vill bara påminna.. :) övriga tips var superbra.

Allumania
2

#5 Jo jag har planera sova hos dem :) Någon av busarna kröp på mina ben idag på morgonen :D Jag tänker göra allt du nämt utom sticka, för de kan jag inte :P Domhär missarna vet inte att dom hamnat i paradiset ennu :) Bara dom skulle veta vad dom betyder för mig, dom är som mina egna bebisar :D

[Mustangcab]
1

Själv brukade jag läsa morgontidningen där så att de vande sig vid pappersprasell.

Allumania
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Framsteg. Kaos vill inte bli fotad o gav mig en "smäll" på handen :D

Lena
2

#9 Så bra att han visar sig pass kavat! Det kommer att gå jättebra det här ska du se! Lek och mat brukar vara bra medicin mot skygghet. När det är kattungar brukar det gå snabbare och lättare med.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Allumania
3

#10 Kaos lät mig lyfta up honom i knät :D Och låter sig bli strykt :) Uno e ennu skygg o vill inte leka med fjädervippan :S Bollar jagar Uno duktigt dock…