Lös avföring
Min lilla kille på 5 månader har nu haft riktigt lös avföring i 4 dagar, ända sedan han fick en kycklingvinge att tugga på. Han har fått rått kött tidigare och det har inte varit några som helst problem. Min andra kisse fick också en men han är bra i magen.
Är pigg och äter/dricker bra men det vill inte ge med sig. Han har haft problem med magen innan då han fick RC kitten så bytte till Applaws och det var lite sådär i början men blev sedan bättre. Han får även Bozita/Mjau i tetra.
Vad är bäst att ge som skonkost för en extremt känslig mage? Han fick ris och kokt kycklingfilé en gång tidigare men riset ville han inte äta och bara ge kyckling känns inte jättebra om det behöver ges i flera dagar. Behöver jag sluta med blötmaten också tills magen har blivit bra? Om, får han inte näringsbrist om det bara är samma kött varje dag??
Planterade/snodde in lite gräs till dem också för en vecka sedan och kan gräs ge diarré? Känns ologiskt eftersom det är fiber som ska vara bra för matsmältningen?
Bläää, hoppas nån kan hjälpa min stackars bajsnisse!
Han är också avmaskad sen två veckor tillbaka! Även innekatt så inget olämpligt "utifrån" han har fått i sig.
Fortiflora är ett pulver du strör över kattens mat med bra magbakterier som strävar efter en normal tarmflora. Det tycker jag har funkat jättebra. Alla har nog lite olika åsikter för övrigt hur du när göra. För min förra katt hjälpte det när jag tog bort blötmaten helt och gav småportioner av hans vanliga torrfoder. När jag försökte mig på skonkost i form av rå färs förvärrades det hela. Det är nog väldigt individuellt vad som fungerar.