Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 3100 ggr
linnan88
0

kattunge ca 8-10v vad är det för kön?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fått hem denna lille kisse i går och vi undrar kön?

linnan88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 2 samma katt

-Cissi-
2

En hona skulle jag säga :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

majvi
0

Är det en kattunge som hittats övergiven ute?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

linnan88
0

nja dom är födda ut sedan kom mamman med dom vid ca 5 veckors ålder in till våran bekant där av vet vi inte helt ålder eller kön. vi fick den i går annars skulle den avlivas.

IceJossan
9

Du kan hälsa din bekant som hade ungarna att denne har brutit mot djurskyddslagen genom att separera ungen från mamman innan den fyllt 12 veckor och att detta kan fördärva kattens liv totalt med beteendeproblem i vuxen ålder pga att den inte fick de sista veckorna hos mamman. Lämna tillbaka kattungen och tvinga dem att ha den kvar tills den är 12 veckor och att avlivningshot INTE är okej! De måste ta sitt ansvar eftersom de släppt ut en fertil hona. P-piller eller ej, det spelar ingen roll, om man släpper ut en fertil hona är det som att tigga om att hon blir dräktig och då SKA man ta sitt ansvar för de kattungar som föds. Ville de inte ha dem skulle de ha kastrerat mamman, men nu lät de det hända och då är de enligt svensk lag skyldiga att ha kvar ungarna tills de är minst 12 veckor gamla. Det är bara att göra. Har de haft dem i några veckor kan de ha dem i några till.

[Hen]
4

#4 Den behöver ju sin mamma i flera veckor till! Kan det inte ordnas att den får vara kvar med mamman tills den är 12 veckor? Det här är ju nästan den viktigaste fasen i kattungens uppfostran från sin mamma, den kan bli aggressiv när den blir könsmogen om den tas för tidigt från mamman. Det är inte lagligt av säljaren att sälja/ge bort en unge före 12 veckor (om mamman lever och finns kvar)!!! Ni måste få ihop kattungen med mamman omedelbart.

linnan88
0

mamman vill inte ha ungarna! var kön jag undra om inget annat.

[ElisabethYL]
3

Jag förstår mycket väl att det är jättesvårt att stå emot när någon hotar med avlivning, men det har blivit ett populärt sätt att bli av med oönskade djur..

Exakt vilken ålder man ur lagens synvinkel får ta kattungar ifrån mamman vet jag inte, men alla rekomendationer säger fyllda 12 veckor. Man kan ta ungen tidigare om det föreligger veterinärmedicinska skäl eller om honan är på något sätt farlig för ungarna men då ska de få en fosterförälder istället.. Har du någon katt sedan tidigare eller bara den här?

Om mamman gått på p-piller är det möjligt att ägaren inte fått veta att det bara hindrar löpen. Men det minskar inte ansvaret som djurägare att ta hand om sina djur. I det här fallet behålla kattungarna till 12 veckors ålder..

Skulle säga hona..

Hoppas du förstår hur jag tänker och menar, vill bara väl..

linnan88
0

vi har katt sedan tidigare! någe mer med kön förslag annars får jag nog ta bort tråden då det blev ett forum för rätt och fel inte det jag undra om jag vet att det är 12 v som gäller.

Niiinah92
5

#9 inte så konstigt, folk brukar har svårt att hålla tyst när det sker olagligheter.

Hane tycker jag det ser ut som men jag reserverar mig för att jag kan ha fel.

IceJossan
9

Det brukar se ut som om mamman inte vill ha ungarna längre, men i själva verket är det en stor och extremt viktig del av uppfostran. Om de inte får denna uppfostran så lär de sig inte att hantera frustration, irritation och det är stor risk att de faktiskt blir farliga när de blir vuxna, hur söta och rara de än är när de är små! Du vill väl inte få en aggressiv katt som flyger på dig så fort du säger ifrån om hon gör nåt du inte vill? Hugger dig i handen när du ska putta henne lite åt sidan för att plocka upp nåt? River dig sårig på benen om du går förbi där hon sitter? Tyvärr händer detta väldigt många katter som tagits för tidigt från sin mamma. För att uppfödaren ser att mamman börjat sätta gränser för ungarnas hyss och därför tror att mamman inte vill ha ungarna längre. Din katt är inget undantag, det kan bli precis så där med henne tyvärr! Hur snäll och go hon än är just nu :/

Djurälskaren87
0

hej! tror det är en hane men vet inte. mycket beklagligt att allt fler bryter mot 12 v regeln. men du säger att ni har en till katt hemma? hur är den mot kattungen? och kan den gå på lådan själv utan problem osv? är den vaccinerad?

[Hen]
7

Kattmamman ser ofta ut att bete sig lite bortstötande vid 8-10 veckor! Hon håller på med viktig fas av att göra kattungen självständig men samtidigt sker massor av annat viktigt till exempel kattungens träning att hantera frustration!! Om kattmamman verkligen stötte bort ungarna och inte bara såg ut att göra det, så ska ni ordna så att ungen får vara hos en annan kattmamma som har kattungar. Ring alla Katthem och kolla om ngt av dem kan hjälpa er. Det märks först vid könsmognad hur pass mkt katten tagit skada av att den tas för tidigt från mamman.