Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 793 ggr
Uniox
2

Nyadopterad kisse - tips och råd tack! :)

Hej!

Jag har nyligen adopterad en fin katt från ett katthem. Han är en huskatt och bedöms vara cirka två år gammal. 

Jag funderar nu på foder - från katthemmet har han fått med sig friskies torrfoder och blötfoder från whiskas. Jag förstår att det inte direkt är optimala foder för en katt, så jag har köpt mjau mjukmat i stället som enbart innehåller kött och köttbiprodukter och vatten som jag förstått det. Torrfodret är dock lite svårare men jag funderar på Applaws adult chicken, vad tror ni om det? Jag vet att man ska fasa in det nya fodret lite i taget, men hur långsamt då ungefär? 

Sedan funderar jag på kattsanden. Finns det några risker med att använda parfymerad sand från till exempel Ever Clean? Är det vanligt att katter är känsliga? 

Katten älskar att sitta och titta ut genom fönstret, där många fåglar håller hus. Han brukar sitta och vifta med svansen och nästan "kvittra". Är det stressande för katten eller snarare stimulerande?

Han leker ganska bra själv, men vill ofta bli igångsatt. Jag har en vippa från Da bird som han avgudar, han sitter ibland och jamar utanför skåpet där den förvaras :) Haha. Han leker gärna med bollar man gömmer i hushållspappersrullar eller tofflor också. Har ni några bra tips på ytterliga aktivering? Han är innekatt, och jag och min man bor i en liten etta så jag känner att ju mer desto bättre. 

Det är många funderingar här :)

Uniox
1

Just ja, katten verkar vara rätt ointresserad av att dricka vatten också. Han har två olika skålar på olika ställen, som inte är i närheten av matskålen, men jag har nästan aldrig sett honom dricka. I stället blandar jag i lite extra vatten i blötmaten - vad tror ni om det?

[Hen]
3

Ett sätt att kolla om han dricker tillräckligt, är kanske att se hur mkt han kissar. Blötmat ger mkt vätska så vissa katter behöver inte dricka så mkt rent vatten.

Ang. stimulering i hemmet så verkar han redan ha det bra. Vad fint!

Tänk på att katter inte räknar världen i kvadratmeter, utan i möjligheter… :) Så om du sätter upp hyllor etc så han får röra sig i höjdled och ovanpå skåp och sånt.. så kommer er lgh kännas större för honom.

Ett klätterträd (eller motsvarande funktion) som han både kan klättra på och ligga och spana/vila på hög höjd (gärna nära fönstret kanske) vore säkert poppis. Du kan även gömma torrfoder/godis i en leksak som gör att han måste jobba för att komma åt godbitarna, lite hjärngympa i leken.

Sen gillar ju många katter kattmynta så har du inte leksaker med det, testa nån sån.

Jag vet många katter som uppskattar att gräva, krypa och smyga i trånga utrymmen, så sånt kan man ordna t.ex. genom att ställa soffkuddarna på lut ibland och dra/lägga ngn leksak bakom dem.

Rekommenderar även att ta fram en ny kartong då och då, katter brukar ju älska kartonger! :) och papperspåsar – obs ta bort handtagen (säkerhetsrisk).

Låter som ni har det jättebra tillsammans. Grattis till din fina katt!

[Hen]
0

Kattsand: De flesta här brukar rekommendera finkornig oparfymerad sand. Vissa katter har svårt för parfymen. Sen vill jag tipsa om att det finns ett par märken som är som Everclean, men dammar mindre. Catrine har jag själv. Funkar super. minns inte vad det andra hette.

Uniox
0

Tack för svar! :)

Enligt mig verkar han kissa bra, det blir ganska rejäla kissklumpar i sanden. Samtidigt vet jag ju inte riktigt vad jag ska jämföra med. Har haft katt förut, men det var länge sedan och jag minns inte riktigt hur det var då. 

Han har fått ett par hyllor som är hans egna, och vi ska beställa ett klösträd. Det får egentligen inte riktigt plats men finns det hjärterum så :) 

Har testat med både godis och torrfoder i en sak som katten ska slå på för att det ska ramla ut, men den var totalt ointressant. Han är inte särskilt förtjust i godis öht faktiskt. Smör däremot, det är goda grejer :)

Det med trånga gångar var ett bra tips, det ska jag undersöka! Men kartonger är också ointressant för honom. Dom flesta katter jag känner älskar både kartonger och papperspåsar men inte vår lille herre :)

Catrine ska jag kolla upp, och hur som helst satsa utan parfym.

Tack igen för att du tog dig tid. Nu ska jag bygga koja 😉

[Hen]
1

Detta är kanske redan självklarheter för dig men:

En grej som jag märkt är att det kan ta en vecka ibland innan en katt visar intresse för en leksak. Om man själv "leker" med leksaken några gånger så katten ser, så kan intresset komma senare. Men min katt är också heeeelt ointresserad av en massa saker som "alla katter älskar". Det är ju så olika! :)

Också värt att byta vilka leksaker som är framme. Typ varva det, några dagar framme – några dagar borta. En annan grej som vi kör med är att vissa leksaker som katten kan leka med ensam, har vi bara framme när vi själva sover. så hon inte tröttnar på dem så fort.

Djurälskaren87
1

va fint att du adopterar på katthem. har du ngn bild på sötnosen?=) har du balkong? isåfall hade du kunnat sätta upp nät? kanske för kallt ute nu dock..sedan älskar många katter laserpekaren=)