Ryckningar i benen (hon sover inte)
Har en fråga om en jourhemskisse, hoppas nån kan ge mig råd.
Har märkt sedan ett eller kanske två dygn att katten har en hel del ryckningar i fram- och bakben då hon ligger i mitt knä. Hon sover inte (vet att de kan sprattla lite i sömnen). Nyss sprattlade hon till rejält med bakbenen, för en stund sen skakade plötsligt båda frambenen till när och jag strök henne på sidan av huvudet (det gillar hon). Som en reflex liksom. Hela dagen har det småryckt i frambenen framförallt när hon har legat i mitt knä. I vaket, men avslappnat, tillstånd.
Vill ju tro att detta är helt normalt och vanligt. Ska köpa testa masken-test (vem vet, kanske tog inte medlet? har hört att mask kan ge ryckningar) och såklat ringa veterinär och höra. Men är det någon som haft en katt med detta beteende?
Det som har förändrats på sista tiden är att vi var hos veterinär i förrgår, hon fick sin andra vaccinspruta då. Det var lite traumatiskt för henne. Efter det verkade hon lite febrig (biverkning), men det gick snabbt över. Men hon har varit lite slöare + väldigt mammig sen dess, vill hela tiden upp i mitt knä och jamar mer än vanligt. Men jamandet låter inte ledset/som att hon har ont (enligt min bedömning, känner att jag "kan" hennes jamande). Mer som att "se mig", "gosa med mig". Hon har varit lite mer kräsen än vanligt om sin blötmat (men det kan vara för att vi nyligen bytt sort). Hon är ung, kastrerad och verkar helt frisk i övrigt.
Har tidigare bara sett hennes ben darra i sömnen ibland, men det räknar jag som helt normalt för en katt.
Hjälp?
Att det rycker i kattens ben eller att hela katten darrar lite till och från när den slappnar av har jag varit med om flera gånger och hittills har det aldrig handlat om sjukdom utan om (förmodar jag) helt ofarliga muskelspänningar som kan uppstå omedvetet vid avslappning. Har katten upplevt stor anspänning nyligen kan det kanske bero på det, eller kanske om katten inte har använt sina muskler tillräckligt mycket under dagen och istället lagrat lite överskottsenergi..
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Aaah. Det låter rimligt! Har aldrig sett såna här ryckningar, men katten är som sagt lite spak efter en jättejobbig veterinärresa + har inte lekt på hela dan utan bara velat vila i knät. Så du har säkert rätt.
Nu kommer jag kunna sova inatt!
Uppdatering via kattgrannen: Katten har inte ryckt idag, har själv lekt med henne en lång stund!
UPDATE + NY FRÅGA:
Katten här i huset har ryckningar fortfarande.
Status nu: Katten har fortfarande en hel del ryckningar vid vila. Vi har spekulerat i allt från överskottsenergi, anspänning, statisk elektricitet (katten har varit elektrisk ibland) och (eller) smärta, till epelepsi eller vaccin-biverkningar.
Jag la ut en annan tråd om ev. vaccin-biverkningar förut, men den frågan är nu avfärdad av veterinär. Har nu mer info om katten… veterinären verkar gå bet!
Konstaterat hos veterinär: Ont mitt på ryggen (muskel, inte kotor) vid tryck där skrek katten. Kan ej dra in klorna bak (!!!), kanske därför hon är klumpig ibland med bakbenen? Ögon, öron, hela allmäntillståndet etc verkar toppen. Katten pigg nu, leker osv. Äter som den ska.
Veterinären kunde inte säga vad muskelryckningarna beror på. Hon avfärdade alla dessa förslag: vaccin-biverkning, epelepsi, borrelia… Men "kunde inte utesluta" vingelsjuka tydligen. Ej indragna klor kan ibland vara symtom på det. Dock: Katten verkar må för bra för att det ska vara vingelsjuka, enligt alla som sett den (inkl. veterinären).
Veterinären… sa inget om att ryggvärk och muskelryckningarna hade samband, men enligt google har andra noterat det vid ryggvärk. Känner någon här igen det?
Katten har fått smärtstillande (metaca… nånting) och tagit blodprover. De avvaktar vissa prover som sänts till lab (koll av ev. virus tror jag) men lever och njurar = ok. Ingen inflammation i kroppen enligt testerna.
Min katt har (som jag tror jag skrev i din vaccinationstråd) uppvisat ryckningar i kroppen vid flera tillfällen. Det har varit vid den allergiska reaktionen vid vaccineringen, vid magont pga hår som irriterade samt nu senast när hon visade sej ha en dålig höft med artros. Alla gånger har hon uppvisat likadana ryckningar som gått över efter behandling av åkommorna.
#5 Tack snälla att du svarar igen. Jag förstod inte att det var vid andra tillfällen också, sorry. :)
Hade din katt ryckningar på det onda stället, eller som denna kisse en bit ifrån? (katten är inte alls öm på ben/tassar där det rycker).
Artros, kollas det via röntgen?
Jag hittade följande text om Vingelsjuka:
http://www.neurovet.se/sjukdomar/vingelsjuka/pdfs/2013SjodenOverlevnadLivskvalitetSLUExjobb.pdf
Har inte läst hela, men tyvärr finns både muskelryckningar, ryggont och oförmåga att dra in klorna med bland symtomen. Jag hoppas dock att det är något mer tillfälligt och mindre allvarligt som katten har drabbats av.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Tusen tack snälla för omtanken och att du tog dig tid att kolla. Vi har läst massor om vingelsjukan och även sett detta.. Men veterinären hade sagt idag att det inte är så troligt pga kattens allmäntillstånd + "det är så ovanligt". Så vi alla hoppas här att det skulle finnas folk som sett samma symtom i andra sammanhang… Puh ja man hoppas verkligen, men det känns minst sagt oroande. Edit: just det, ska kanske förtydliga att katten haft klorna ute bak + varit lite halvklumpig (ev pga hala klor) ända sen hon flyttade in för ca 6 veckor sen. Veterinären kollade klorna på begäran vid vaccineringen för det lät ju om katten.. men veterinären sa då "nej klipp inte klorna de är inte för långa", men hon hade bara kollat fram! så det var först idag som veterinären såg klorna bak och sa "oj katten kan inte dra i dom". Det som är nytt är alltså ryckningarna som kom i helgen.
#8 Ja, jag misstänkte att ni redan hittat allt som finns att läsa om vingelsjuka, men tyckte ändå att det var värt att poängtera att det i den här länken fanns fler symtom uppräknade än vad som vanligen brukar stå och även exempel på diagnoser med liknande symtom.
När det gäller den här katten känns det som att det mesta stämmer skrämmande bra in på vingelsjuka, men om det verkligen är det kan nog bara tiden utvisa.
Det är synd att ni inte känt katten längre än 6 veckor, och därför inte vet om t.ex. bakklorna alltid har varit ute eller om hon visat liknande eller andra symtom tidigare.
Att fler symtom visat sig nu precis efter vaccineringen känns dock lite för märkligt för att bara vara en slump. Om det inte blev något fel med vaccineringen (själva injiceringen) kanske immunförsvaret påverkades så mycket av både vaccinet och stressen att sjukdomen (eller vad det nu är) förvärrades…?
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Tack! Jag håller med om att SLU-studien är väldigt bra och ger mer info än övriga länkar. Det var dessutom bra för oss att läsa den igen nu när vi har mer info om katten. Sist visste vi inte att bak-klorna var ute och att hon är öm över ryggen.
Jag håller med om allt du skriver. tusen tack för omtanken om katten.
Än så länge tycks hon äta och dricka, och hon leker några gånger per dygn och springer då gärna (och utan problem i 99 % av hoppen).
Vi får hålla tummarna.
Jag såg att du frågade efter erfarenheter av Borrelia i en annan tråd och misstänker att det är p.g.a. den här kattens mystiska symtom. När man läser mer om Borrelia känns det ju faktiskt som att det skulle kunna vara en möjlig diagnos i det här fallet.
Har veterinären avfärdat den möjligheten helt genom de tester som gjorts? Borrelia (eller någon annan fästingburen sjukdom) känns ju betydligt lindriga än vingelsjuka iallafall…
Sajtvärd Katter iFokus
#11 Ja så är det: Det var en alternativ teori från matte och husse, men veterinären ville inte testa borrelia ännu, för det är så ovanligt. (Fast symptomen som katten har är ju också ovanliga.. Det är egentligen bara vingelsjuka och borrelia som vi tyckte stämde in på kattens besvär. Vingelsjuka finns inget test för, däremot borrelia). Just nu väntar man i nån vecka på resultat från labbet ang viruskoll och så. Men om det inte visar ngt så hoppas jag att katten ska få testas för borrelia också. Puh! Katten är piggare igen, äter och leker. Metacam mot ömheten på ryggen. Men eterinären sa att mest troligt gör inte ryckningarna ont i alla fall.
#12 Vad märkligt att veterinären inte velat göra något Borrelia-test ännu! När en av mina katter hade mystiska symtom uteslöt man "fästingburna sjukdomar" genom test i ett tidigt stadium av utredningen vad jag kan minnas, och Borrelia är väl ändå den vanligaste av dessa. Jag trodde att det var något man alltid gjorde.
Sajtvärd Katter iFokus
#13 Håller verkligen med. Katten bör (ska!) definitivt testas om inte övriga blodprover visar nåt, men det hade ju varit bättre att ta alla blodprov samtidigt. Antar att man från vettens håll utgick från "inte ta onödiga dyra tester". Men för den som sett katte ligga och rycka så känns det jobbigt att vänta. Nu blir det kanske istället att dra blod från en rädd katt en gång extra istället ..