Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5831 ggr
[Hen]
0

Bra njur-foder?

Katten ska prova njur-special-foder pga lite höga värden (precis på övre gränsen för normalt). Vilket märke rekommenderar ni? Vilket har bäst innehåll? Blötmat + ev torrfoder (som godis)? Alls tips och råd i ämnet är välkomna (jag känner redan till att bra kattmat har hög kötthalt, inget spannmål osv. Men är oinsatt i specialfoder). Är ngt bättre än övriga? ( Helst ville jag ge katten ekologisk barf men det får vänta pga detta med njurarna).

sagan
0

Om du väljer att ge veterinärfoder skulle jag välja det blöta. Den senaste tiden säger rönen att vätska är väldigt viktigt när en katt har höga njur/levervärden. Så vissa veterinärer försespråkar blötfoder (vilket märke som). Många katter gillar inte veterinränjurfodret heller. Och då får man ändå ge annat.

Ska du Barfa en njursjuk bör du läsa på allt du kan då det är skillnad i att barfa friska ock sjuka.

[Hen]
0

#1 Tack för svar! Ska inte barfa just pga detta med njurarna.. :) Nämner barf enbart därför att annars kommer ngn annan ta upp det i tråden :) Ska alltså ge henne blötmat samt _eventuellt_ torrfoder lite som godis ibland bara (därför även intresserad av torrfodertips.:) Katten har inte höga levervärden som tur är, men vi är noga med att ge henne blötmat just för vätska. Hoppas det finns ngn njurmat som hon kan gilla. Annars får vi fortsätta som nu med bra blötmat antar jag… Är det ngn sort som är bättre än andra bland typ Mjau, Bozita etc, för en katt med höga njurvärden?

sagan
1

Mitt fel, missade att skriva in lever och njurvärden i tidigare inlägg.

Som godis kan du ge rå kyckling, rå färs (frys in i små bollar och ta fram vid behov) behöver inte vara just torrfoder. Torrfoder vilket som skulle jag vilja säga om det ges som godis då det förhoppningsvis inte är mycket som ges 😃

[Hen]
0

#3 Tack snälla för tipsen. Smart godis, ska fixa såna. Och så ska jag försätta att måna om att hon får i sig vätska. Kan katter få höga njurvärden av torrfoder eller är det bara att när de redan har höga njurvärden så behövs mkt vätska? Katten åt mkt torrfoder förr (inte hos mig!).

Mullemu
1

#4 Torrfoder kan vara boven i dramat eftersom katter oftast inte får i sig tillräckligt med vätska när de äter torrfoder.
Njurarna har bl a som uppgift att reglera vätske- och saltbalansen i kroppen så det har definitivt en koppling. En katt behöver ca 0,5dl vätska per kg kroppsvikt och dag och mycket få katter dricker den mängden så därför är födan alltid viktig.

[Hen]
0

#5 Ah, låter helt logiskt.. Det har varit en liten kamp att vänja över henne på blötmat. Nu så är vi äntligen där och då är det dags att vänja om igen på njur-mat, suck…

Men: Jag har upplevt att hon har druckit ganska duktigt de flesta dagar, eftersom hon kissar upp till 4 klumpar per dygn.  (Eller tänker jag fel när jag tror att mkt kiss = mkt vätska in?).
-------

[ElisabethYL]
1

Nyp henne lite lätt i nackskinnet, men inte så du gör illa henne..

Se hur fort/långsamt huden går tillbaka till "rätt" läge ju fortare desto bättre vätskebalans. Det gjorde jag dagligen när jag jobbade som hästskötare och det fungerar även på katt vad jag förstått…

Junkan
1

Min katt fick hills K/D + medicin mellan 10 år och 17 års ålder och då var det tyvärr en annan åkomma än njurarna som tillstötte. Sedan fick hon självklart lite skinka och räkor för att lätta upp kosten.

sagan
3

Ju mer kiss i lådan desto bättre. En katt som bara äter blötfoder får i sig tillräckligt, dem ser man sällan dricka ur vattenskålarna. Däremot om om man ger både och så är mitt råd att hälla lite extra vätska på blötfodret för att kompensera upp det torra du ger om kissen äter av både torra och blöta njurfodret. Du kan även hälla på extra även om du inte ger torrisar. En till två matskedar vid varje matgiv räcker gott och väl. Då vet du att blåsan blir ordentligt genomsköljd och slipper oroa dig.

AgnetaB
1

#  Junkan  Vad fick du fr medicin mot nurarna?

vet säger det finns ingen medicin. Medicinen är att katten BARA får äta speciellt njurfoder.

#Hen         jag skulle tamig till en vet o fråga för finns olika märken o i både blöt o torrfoder. jag skulle inte våga ge något annat.

[Hen]
0

Tack för alla svar, allihopa!

#9 TACK för dessa smartatips! Vad många bra råd man får här på forumet.

#10. Frågan ang. bäsa njur-mat gäller alltså de special-foder som finns. Skulle aldrig ge nåt annat nu när vet har föreslagit sån mat. Men det finns olika märken även på specialfoder, och jag undrade om nåt var bättre än det andra. :)

Veterinären nämnde K/D och ett märke till (som jag tyvärr inte minns i denna sekund)..
_____

sagan
1

Vad jag vet så brukar inte många tycka om just K/D men dessa mat märken finns också:

Specific Kidney support

Hill´s Renal

Eucanuba Renal

Purina NF Renal Funktion

Kan finnas fler, men dessa är de jag kan komma att tänka på för tillfället.

[Hen]
0

#12 tack vad bra då testar vi nåt annat än K/D först! Kom på nu att veterinären sa "K/D… eller Renal finns ju"… så vi tar nåt som hetr renal helt enkelt och testar.

Junkan
1

#10 Fortekor fick min katt som medicin under 7 år och som sagt det var annat som tillstötte vid 17 års ålder ( hjärntumör). http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=2MvvSvyRTGpknLrxVLldGhcmmcngmKKtz1rsrshfny2Px27559JS!36192571?0&docType=4&specId&userType=1&nplId=20050908000057