Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 12448 ggr
[dynamitella]
0

"Dvärgkatt"?

Såg en annons på blocket där någon säljer en "Tigrerad Dvärg Katt Flicka". På bilden är en till synes normal huskatt.

Finns det dvärgkatter? Jag vet att det finns dvärghästar, alltså inte en ponny, utan en fullstor häst som får ett föl som har dvärggener och förblir liten och deformerad. Händer det kanske hos katter också?

Mantissa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Huruvida det finns dvärgkatter vet jag inte, men visst finns det missbildningar som ger bla liten växt (sök tex på lil bub på youtube). Sedan finns det "pellekatter" också. Min första var en sån och en bekant fick nyss en sån i en av sina kullar. Ser ut som en normal kattunge men växer dåligt och ser ut att ligga 3-4 veckor efter de andra vid 8-12 veckors ålder ungefär. Men de brukar växa ikapp och bli fullt normala (dessa 2 i alla fall)

[ElisabethYL]
0

Om du menar den annonsen jag tror att du menar tycker jag också att det ser ut som en normal huskatt..

Dvärgkatt har jag aldrig hört talas om, känns lite som "silkesmöss" - alltså en ej existerande musras som folk säljer satinmöss som till kraftiga överpriser…

Jag säger inte att det är omöjligt, men knappast troligt då hon inte verkar ha stamtavla… Gissar på "äkta huskatt"

Silvestris
1

Det finns missbildningar som orsakar dvärgväxt hos katt, men det är antagligen inte något sådant det handlar om i det här fallet. Det är extremt ovanligt,

[nettaahs]
0

munchkin? de är väl ''dvärg''?

Silvestris
1

Nja, de har bara dvärgväxta ben. I övrigt är de lika stora som andra katter. Vad jag vet finns inte rasen i Sverige än heller så de får gå under mycket ovanliga.

[[pimey]]
2

Vår 5 åriga huskatt var onormalt liten och vägde runt 2 kg om inte mindre och såg ut som en kattunge. Fullt frisk men otroligt liten

[dynamitella]
0

Men det är ju ingen dvärg för det. Dvärg är ju liksom en eller flera gener som gör att katten i så fall växer på ett speciellt sätt. Inte bara att det är en "runt of the litter"..

I varje fall mailade jag tjejen som svarade såhär:

"Hej!

De som jag fick den av sa att det är en dvärgkatt, jag har dock inga papper på det. Och ja, det ser verkligen ut som en dvärgkatt."

Sarah-S
1

Får man fråga vilket pris denna dvärgkatt betingar?

Känns som om an tror att allt kan säljas med mördande reklam och dvärgkatt låter ju ovanligt och exotiskt 😟

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Hen]
2

Finns ju en del huskatter som är väldigt små jämfört med andra katter, och som nån skrev "ser ut som kattungar" hela livet. Om en kattunge var mycket mindre än de övriga kanske "uppfödaren" (heter det ens så när det är huskatter?) helt enkelt kallade den så för att beskriva att den var så liten. Folk använder ju språket lite så, att när man saknar ett ord för nåt så drar man till med nåt som känns passande bara. Annonsören har väl inte påstått att detta är en särskild ras, bara att den är väldigt liten? :) Jag tror inte säljaren är oseriös, jag har sett annonsen. De trodde väl att det fanns "dvärgkatter" när uppfödaren sa så…

Det blir nästan ordmärkande kan jag tycka. En väldigt liten katt är ju väldigt liten. :)

Cremello
1

Kraftigt inavlade katter kan bli små.