Kloklippning, tips sökes
Eftersom vi har en innekatt så tänkte vi börja klippa klorna på honom. Men hur ska vi göra? Jag provade ett tillfälle när han var väldigt trött, men han började skruva på sig och ville därifrån. Ska man hålla fast kattungen eller ska man nöja sig med en klo och låta han gå? Har ni några tips på hur man kan göra för att underlätta kloklippningen?
Jag hade tagit en klo i taget i början… Det gör ingenting om man behöver lägga upp det på hela dagen.. Jag kan lova att du har igen den extra tiden många gånger om när han blir äldre… Och ni kan börja med framtassarna, gärna att en håller katten och en klipper klorna.. 😎
Precis som Elisabeth skriver så är det bäst att ta en klo i taget. Om katten är ovan vid kloklippning kan det vara bra att först vänja katten att det är mysigt när du tar på dennes tassar. Detta gör du genom att vid varje mysstund ni har (om katten ligger bredvid dig i soffan eller i ditt knä) ta på dennes tassar. Så mycket som möjligt utan att katten tycker det är obehagligt. Börja med att bara klappa tassen med fingret för att successivt gå över till att ta mer och mer på tassen genom att spreta ut klorna, som en gör vid kloklippning. Håll aldrig fast katten när du gör detta och sluta om katten börjar åla sig eller tycka det är obehagligt, varva då med att klia katten under hakan och klappa på ryggen/huvudet. Poängen är att katten ska förstå att det är mysigt att bli tagen på tassen.
När katten vant sig vid detta kan du börja "låssas" klippa klorna, antingen med eller utan klosax. Spreta ut tassen så klorna syns och klipp i luften. Blir katten irriterad eller inte vill så sluta och börja klappa istället för att fortsätta igen om en en stund.
Du kommer märka när det är dags att övergå till att klippa klorna på riktigt, du kanske inte behöver låssas klippa innan, det beror på hur väl din katt accepterar att du pillar på tassarna.
Som jag skrev innan, håll inte fast katten, låt denna välja själv när det är nog och se till att denne alltid tycker det är hyfsat mysigt. Detta för att katten inte ska associera klosaxen med något obehagligt. Öva inte heller när katten är pigg och busig utan gör det när katten är trött och lugn, annars kommer denne troligtvis bara börja bita i saxen och se den som en leksak.
Vissa använder också godis när de vänjer sin katt, då genom att ge en godisbit efter att du klippt en klo. Jag har inte gjort detta eftersom då slutar mina katter vara lugna och blir bara "godissökande" (=ligger inte still, vill lukta på handen som tar i tassen och drar undan tassen), men det är ju mina katter och det kan hända att det funkar jättebra för din katt :)
Ett litet extra tips:
När du håller på och vänjer katten på detta sett, att du tar i dennes klor/tassar, kan du samtidigt vänja katten med att du tar i dennes öron och mun, det är väldigt praktiskt när katten ska till veterinär eller när du behöver kolla i öronen/munnen av olika anledningar (kanske kolla skabb, sår o.s.v.). Gör då på samma sätt som med tassarna, ta i/på öronen/munnen och varva med klappar på rygg/huvud/under haka :)
Lycka till!