Hjälp ohyra? Bild. Vad är detta?
Snälla hjälp mig! Vår katt kom igår in med hela pälsen full i ohyra!! Det är nåt som kommit utifrån, men vad? Anticimex trodde det var fågelkvalster eller dammkvalster eller nåt sånt, fast de har inte sett bilden. Jag skulle gärna vilja veta exakt vad det är och hur vi bäst bekämpar det?? Kan någon säga vad det är för ohyra på bilden? De rörde sig snabbt och var sisådär en millimeter stora. Har en två månaders bebis och en fyraåring så vill veta exakt hur vi ska gå tillväga för att få bort dem. Jag ser dock inga fler nånstans i huset, ej heller där katten låg, men man vet ju inte. Kan nån hjälpa oss?
P.s Det är INTE fästing som alla sagt, vi har jämfört med dem och fästingen har ett huvud och inga långa "tentakler". Och de såg mer svarta ut i verkligheten än de gör på bilden d.s
Tack p.f.h :)
//Kajsa
Ja, kvalster ser det iallafall ut som, t.ex. fågelkvalster:
Sajtvärd Katter iFokus

Tack för ditt svar :)! Ja, det trodde vi med. Och anticimex sa det, men de har ju som sagt inte sett bilden. Men de sa också att det räcker att dammsuga på de ställen där katten varit.. (ÖHH.. Typ hela huset.. ;)
Och sen skulle det räcka..
Känns lite osäkert då det står på nätet att de kan gömma sig i springor m.m. och föröka sig och att de går på människor när de inte finner värddjuret… HUUUU va äckligt! Speciellt då vi har en 2 månaders bebis :/! Har slängt alla sängkläder och överkastet där vi fann dem i 95 grader och även dammsugit jätte noga och ångat springor och vrår så det borde ju räcka tycker jag :). Mer kan vi nog inte göra, än att behandla katterna också såklart ;).
Men när vi fann dem så låg de på överkastet där katten hade legat, men de höll sig där kattens hår var, alltså där hon låg med andra ord, så eftersom vi kastade allt i tvättmaskinen så kanske vi hann stoppa det innan det blev värre. Hoppas iaf det!
Tack för länken också, ska läsa den :)!
Jag är bara jätte glad att nån svarade :D! Har aldrig sett nån katt ha detta, och jag har haft katter i snart 20 år :S…
Så TACK :)
Att katter får med sig andra djurs ohyra in brukar inte innebära någon större katastrof eftersom de flesta arter (vad jag vet) behöver specifika värddjur för att kunna föröka sig. Mina katter får in en och annan loppa (fågelloppa?) ibland, som bits och kliar (särskilt på mig), men det är allt.
Sajtvärd Katter iFokus