Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 807 ggr
Holtan
1

Ni uppfödare med allergi

Halloj där ute!
Denna fråga riktar sig främst till er som är uppfödare ev. ni som jobbar med djur och har en allergi mot djur.
Får ni medicin mot er allergi av läkare (och i så fall vad?) eller köper ni tabletter på apoteket? Eller står ni helt enkelt bara ut?

Jag ska träffa en läkare nu om någon vecka och diskutera detta men jag vet att hon inte är allt för glad åt att jobba med allergi. Jag är allergisk mot häst, hund och katt men är utbildad djursjukvårdare
Så därför vill jag kunna ge henne exempel på vad folk får för mediciner mot sin allergi.
Har hört om bla uppfödare som är allergiska och får mediciner men har aldrig pratat med någon själv.

Tacksam för er hjälp! :D

Silvestris
1

Jag är uppfödare och arbetar med katter och har inga problem att få medicin för mina allergiska besvär. Jag behöver iofs sällan ta medicin och oftast går det bra med de receptfria läkemedlen men för större förpackningar krävs ju recept. Jag har dock lätt fått Tavegyl utskrivet när det har behövts (tex. när jag har varit gravid).

Holtan
0

Okej :)
Tack för ditt svar! :D

MonicaLagerquist
1

Jag är uppfödare och min husläkare och min ögonläkare skriver ut medicin till mig.

Jag medicinerar dagligen.

Från början med sura miner numera ringer jag bara en gång om året till min husläkare och förnyar receptet.

Min ögonläkare skriver ut medicin åt mig när jag är där.

Stolt ägare till tre La permer

Torparmor
2

OT - Men som info, min man var superallergisk. Vi hade häst, kaniner och katt. Efter en blodanalys som visade stor mineralobalans. Efter knappt 2 år med ökade mineraltillskott blev han besvärsfri och klarar nu även hund.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Hen]
0

#4 kan du utveckla mineraltillskott? låter intressant

Torparmor
0

Med utgångpunkt från blodanalysen fick han pulvertillskott av de mineraler som han hade för lågt utav. Efter tre månader ändrades de dagliga doserna så han fick mindre av några och mer av andra. Efter ca ½-år togs ny blodanalys och ändringar gjordes efter ca 1 år fasades vissa mineraler ut.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Holtan
1

Okej då vet jag att jag ska propsa på att få medicin på recept :D

Tack!

Bellbooh
2

Jag är varken uppföddare eller jobbar med djur men har själv två katter fast jag är väldig allergisk mot katt. Är dock mer allergisk mot kvalster än vad jag är mot katter och skulle ändå inte kunna leva normalt utan antihistamin som jag tar varje dag. Skaffade min första katt för ett år sen efter många år utan husdjur. Redan då tog jag antihistamin varje dag sen några år innan så jag tänkte varför inte liksom.

Jag har dessutom en del matalleriger också så jag behöver inte ringa till läkaren och säga "jag har katt nu så skrev ut mer recept" utan jag säger bara att jag behöver mer så får jag det. Men tror inte läkare i allmänhet har rätt att neka dig allergimedicinering bara för att du medvetet utsätter dig för allergenerna. De kommer med stor sannolikhet bli oroliga för ditt beslut och berätta om riskerna med att utsätta immunförsvaret för såna påfrestningar men nej kommer de nog inte säga.

.m.m
1

En läkare har alltid rätt att neka dig medicin. Däremot kan man som patient be om en second opinion, dvs vill ha en ny läkare och en ny bedömning.