Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1130 ggr
Ceratico
2

Utekatt

För ungefär en vecka sedan skaffade jag katt, en katthane på 12 och en halv vecka vid namn Cero.

Jag bor fortfarande tillsammans med min familj, då jag bara är 15 år gammal, som har 3 katter sedan tidigare och alla tre katterna är utekatter som kan ströva in och ut precis när dom vill, genom kattluckan.

Nu till saken, Cero ska bli utekatt han också, då jag tycker att det är rätt att han ska bli det och dessutom skulle det bli ganska svårt att hålla honom inne då vi på sommaren har dörrar och fönster vidöppna, plus att kattluckan alltid är tillgänglig att gå ut genom och mina föräldrar är inte för förändringar så det skulle mer eller mindre vara omöjligt att hålla honom som innekatt.

Vi bor i ett extremt lugn område med få grannar i närheten och alla ser utekatter som en del av vardagen så där är det inga problem. Han ska få bo inne ungefär en månad till innan jag börjar med selepromenader (eller kan jag börja med dem snart?) så han lär sig området mer.
Innan jag släpper honom helt fri ska han även lära sig gå i kattluckan utan problem och han ska även bli kastrerad, vaccinerad och id-märkt.

Till frågan: när är det lämpligt att släppa ut en katt? Vilken ålder, vilken tid? Hade tänkt typ april/maj när han är 9-10 månader gammal och det dessutom har blivit lite varmare ute, är det en bra tidpunkt?

Mooniq
1

du märker nog på din katt att han vill följa de andra och har du kattlucka så spelar vädret mindre roll. 🙂 katter är nyfikna. När jag fick min katt var han 7 månader, han var inne i 2 dygn sen satte jag in kattlucka och det tog 2 veckor innan Sigge fattade vitsen med den. I början så gick jag med runt i grannskapet och han följde efter men snart så gjorde han egna promenader. 

förhoppninsvis accepterar dina andra katter nykomlingen  och då kommer han att följa dem.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

VildaVittra
3

Jag börjar släppa ut kattungarna vid 8 veckors ålder, då kilar de lika fort in igen, sen blir svängarna större och större. Stå bara beredd med burköppnaren. 

Kullen jag har nu är typ 17 veckor och de vågar hela vägen ner till pumpen 25 meter bort. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ceratico
0

#1 Ja, dom är inte särskilt förtjusta i honom men de accepterar honom ändå.

#2 Oj, redan då? :o Men då måste väl mamma katt vara med också, eller?

Men börjar det inte bli lite kallt för honom att gå ut nu i sele..? Innan han kom till oss bodde han i en väldigt varm och liten lägenhet så hans vinterpäls har ju inte kommit, och jag vet inte om den kommer komma heller… men det kanske är bra, att han till en början fryser och därför inte vill gå ut?

Här på västkusten sjunker temperaturen redan till under nollan vissa nätter…

VildaVittra
0

#3 Nej, hon är inte alltid med. Och nej, han kommer inte att frysa på den lilla stunden som ni är ute.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Ceratico
4

#5 Kan vi undvika bråk/hetska diskussioner i tråden tack? Jag bad inte om det, utan om tips och hjälp.

#4 Okej, men är det inte farligt för kattungarna då? :o

Denna kommentar har tagits bort.
Ceratico
0

#7 Okej. Det är bra att veta :) 

Tack för svaren! Tror jag ska se om den gamla kaninselen passar Cero sen, efter lite skolarbete och så se hur han tar utomhuslivet ^^ Tänkte börja om en månad, men varför inte börja nu? :o Kommer ju trots allt tillbaka hem varje gång :)

OberonsMatte
7

#8 Om du menar att du ska börja släppa din kattunge lös utan uppsikt utomhus redan nu, så är det en synnerligen olämplig idé.

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
5

Man kan börja med sele nu, men JAG tycker inte att katten ska gå ut på egen tass än.

[Lilyz]
2

Från #0:

"Innan jag släpper honom helt fri ska han även lära sig gå i kattluckan utan problem och han ska även bli kastrerad, vaccinerad och id-märkt.

_Till frågan: när är det lämpligt att släppa ut en katt? Vilken ålder, vilken tid? Hade tänkt typ april/maj när han är 9-10 månader gammal och det dessutom har blivit lite varmare ute, är det en bra tidpunkt?"
_

Tycker det låter vettigt att vänta till våren som du skriver. Det är jättebra att han ska kastreras, märkas och vaccineras först!

Och ja vänta till han vant sig vid sitt nya hem innan du tar ut honom i koppelpromenad så det inte blir för stressande 🙂

Egentligen anser jag att man inte ska släppa katter helt fritt utan uppsyn, vilket man inte gör med något annat djur, men jag vet att många tycker annorlunda. Däremot råder jag till att tänka igenom det beslutet en extra gång med tanke på de risker som finns (i ditt fall kanske det inte ens är ditt beslut utan dina föräldrars).

Lycka till med lillen! 🙂

Ceratico
1

#9-10 Skrev att jag skulle leta rätt på kaninselen… trodde det skulle vara nog för att bevisa att jag inte skulle släppa honom lös än…

#11 Han har redan gjort sig hemmastadd väldigt snabbt faktiskt, sen är det han själv som får bestämma vart han ska gå och jag följer bara med som en svans ^^ Ska testa att ta ut honom i alla fall!
Men tänka, ja det kommer ju att bli så att han kommer bli utekatt, det var bestämt redan från början innan jag ens skaffade katten så jag har inte mycket att säga till om :/

[Lilyz]
0

#12 Okej men promenera på ni isf 😃

Ja jag är uppväxt med utekatter och min mamma har två stycken som går ute på egen tass, så vet hur det kan vara. De har klarat sig bra än så länge och inget jag kan göra åt det heller. De är lyckliga och det är egentligen viktigast.

Mina egna katter håller jag dock inne 😉

Ceratico
0

#13 Ja, nu när jag bor på landet gör det mig inget att ha utekatter, men om jag dock skulle bo i en förort/tätort/storstad/större villaområde så skulle jag försöka ha en innekatt ^^