Trygg ute miljö
Hej, min katt ska kanske va inne, men annars ute och vi bor vid en väg. Alla andra katter har varit överkörda. Men om det är att jag får ha den inne (hunden och den måste komma överens) vill jag se till att den kan va ute med. För egentligen är den van vid att vara ute. Han är 12veckor och har haft tillgång att gå in och ut när han vill. Men kan man göra typ en kattgård? Hur ska jag göra den? tips är välkommna. Tack i förhand
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Jag tycker helt klart du ska satsa på att bygga en fin kattgård till din katt, då kan den vara ute utan onödiga risker.
Jag vet att det finns många här inne som har fina kattgårdar till sina katter. Jag har dock ingen kattgård, så jag kan inte visa upp något exempel. Sök på google, där finns massor med inspiration annars.
Skulle det inte vara aktuellt med kattgård kan man ju ha koppelpromenader som alternativ. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Jättebra att du ber om tips, jag hoppas du får många goda råd. Jag har ingen kattgård själv men så här skulle jag ha tänkt:
Först skulle jag googla på "bygga kattgård" (såg att det fanns massor av beskrivningar!) och även bild-googla på "kattgård" såklart, för att få inspiration.
Sen skulle jag bygga en kattgård antingen en bit från huset eller i anslutning till huset (så att katten kan ta sig in och ut själv, genom ett fönster t.ex.). Man gör den nog så stort man vill och kan helt enkelt. I kattgården kan du bygga roliga klättermöjligheter för katten och även kanske ett mysigt krypin.
Jag tror att många gör kattgården mha ganska höga stolpar med hönsnät mellan. Sen så måste man ju se till att katten inte klättrar över stängslet, och därför har man antingen ett nät som tak också, eller så kan man ha nåt som liksom sticker ut som ett litet tak längs med staketet högst upp (så det ser ut som ett T från sidan, då kan inte katten klättra över).
Om ni har en altan eller en balkong så kan ni näta in den annars. Och som sagt, koppelpromenader är annars ett bra alternativ. Lycka till! :)
Googla på tex "utegård för katt" så ska du se att det kommer bilder på fina bygg
Här kan du se lite olika typer av kattgårdar.
http://www.kattstatus.se/sida82.html
Hoppas det går bra med katten och att hunden och katten blir vänner snart. Till en början kan man ju kanske ha kompostgaller emellan dem för att de skall få se varandra, men ändå vara "säkra". Feliway kan också vara ett bra tips. Det finns i både spray och att stoppa i vägguttaget och ger katten en känsla av välbefinnande via hormoner.
Får katten ordentlig stimulans är det inga problem att ha den inne. Stora klösträd inomhus är också bra. Brukar finnas rätt billiga sådana på E-bay har jag för mig.