Bantar...
Jag håller på att byta ut torrisarna mot enbart blötmat och det går över förväntan. Ganska chockad faktiskt med tanke på att den minsta och tjockaste inte är så förtjust i blötmat, men han har ätit upp nästan allt han fått alla gångerna idag 👍 (dem har inte haft torrfoder sen 16:00(!!), yes, det är stort med tanke på att dem ALLTID haft fri tillgång)
Nu till frågan…
Jag väger mina katter 1 gång i månaden och undrar hur mycket som är rimligt för dem att gå ner per katt i månaden?
Så jag vet om det går för snabbt (livrädd för fettlever).

Räkna med att de ska gå ner ett kilo på ett halvår till ett år. Det har en veterinär sagt är lagom. Det är trots allt väldigt stor del av kroppsvikten även om det bara är ett kilo. Vet ju dock inte hur mycket dina katter behöver gå ner.
Går de ner i vikt av blötmat?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Min kille bantar också just nu, 1-2% av sin vikt får de gå ner per vecka. Efter hand som de går ner räknar man om procenten.

#2 Eftersom blötmat inte innehåller en massa jox (vegetabilier som spannmål, ris, majs, potatis osv), utan bara kött, så är det ypperligt bra att banta med, eftersom det är främst det onödiga innehåller som gör katten fet.
#2 Du kanske skulle lära dig om kattens näringslära du som enligt dig själv jobbar med djur dagligen
Du kan börja här
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Som tidigare sagts så är 1-2% viktnedgång i veckan ok
Har du räknat ut hur mycket dina katter ska äta per dygn av blötmat när de bantar?
Om jag räknat rätt så ska det se ut såhär (?) (räknar 1% per vecka)
Katt nr 1: 11kg=0,11kg/vecka
Katt nr 2: 10kg=0,1kg/vecka
Katt nr 3: 5,8kg=0,058kg/vecka
Och sen som jnielsen säger räkna om efter hand att dem går ner.
#6 Nej det har jag inte, tänkte testa med fri tillgång och om dem inte går ner så tänkte jag börja portionera upp maten :)
#7 Prova med fri tillgång i början, och får du inte resultat är det bättre att räkna ut deras individuella behov och ge mat på bestämda tider
Precis så jag hade tänkt :)
------------
Återkommer med resultaten om 2 veckor :)
#5 Vad fasiken har kattens näringslära med grisar att göra kan man undra? Lägg av!
#4 Beror inte det på vilken sorts blötmat man ger? Tycker att många burkar innehåller diverse konstiga saker när man läser… Eller när ni pratar blötmat pratar ni om kött i "korv" man kan köpa åt hund/katt?
#8 Fri tillgång? Då skulle mina katter vara ganska feta. Har en som inte slutar äta om det står något framme.
#10 Lär dig kattens näringslära så kan du själv svara på dina frågor om blötmat, och kanske få lite bättre kunskap om det djur du har
Tänk på tonen.
#11 Trodde detta var ett diskussionsforum där alla befinnetr sig för att just lära… Vad gör du här om du kan allt redan?
Tänkte på detta med blötmat… jag har slutat ge det till mina då en av katterna bara blir dålig i magen av blötmat. Å så undrar jag hur ni andra gör med tänderna på era katter som bara äter blött? De behöver ju ha det hårda i torrfoder för att understödja en bra tandkvalité. Ger ni dessa katter något annat istället?
#13 torrfoder har lika bra effekt på tänderna som knäckebröd, alltså inte så mycket. Jag ger mina någon kycklingvinge i veckan som dom får tugga i sig. Mina katter äter ben och tuggar i sig det ordentligt så för mig funkar det utmärkt. Annars kan man ge större bitar kött så de får jobba lite med. Inte för mycket och för ofta bara, någon gång i veckan kan vara lagom. De ska fortfarande äta all sin mat som vanligt (tycker jag iaf).
Jag har även köpt spareribs (fläsk) som jag brukar ge till dom. De minsta bitarna kan de tugga i sig nästan allt av, de största brukar jag ge till hunden så hon också får använda tänderna lite.
Min äldsta katt är 7 år och hon har (vad jag kan se) inte någon tandsten eller början till tandsten alls. Jag har dock BARFat dom något år tidigare men var tungen att sluta med det i våras.
Mvh Linn
#13 Min katt äter rå föda + lite blötmat då och då. För tändernas skull gör jag som #14 dvs ger mat med ben i som t ex kycklingvingar. Att gnaga på sånt ger mer för tänderna än torrfoder. Tandborstning är också ett bra sätt om man vill hålla efter tandsten.
#13 För ett djur som har tänder skapta för att gnaga isönder råa, sega ben, så gör torrfoder ingenting alls och är väldigt sprött för dom. Hos mig har t.om mina katters tänder blivit bättre sen jag la av med torrfoder.
http://www.youtube.com/watch?v=i2AdktNyfTY Ett exempel på när en katt äter en kycklingvinge

Om torrfoder hade haft bra effekt på täänderna så hade inte tandproblem varit ett så extremt vanligt hälsoproblem idag. Kollar man ett riktigt bra torrfoder så innehåller det ca 80% kött och lite vegetabilier, bara ca 8% vatten. Kollar man en halvdan blötmatssort så innehåller det ungefär samma sak, fast ingredienserna är inte torkade så blötmaten innehåller ca 80% vatten helt naturligt, vilket är superbra för kattens urinvägar. Katten är inte byggd för att äta torrt, de är byggda för att äta färskt och få i sig den mesta vätskan de behöver genom maten. Jag syftar på vanlig blötmat i påse, burk och tetra.
Hur gör man med tänderna om man enbart ger blötmat och rått men ena katten tvärvägra ben och äter väldigt lite av exempelvis kyckling eller kött? Hon har dessutom problem sedan innan med lite tandsten, de får inget torrfoder mer än som aktiverings godis.
Finns det dokumenterat att torrfoder inte har någon effekt på tänderna och tandssten?
Då får man nog borsta tänderna på katten.
Det finns ett torrfoder som fungerar mot tandsten, kommer inte ihåg vad det heter men tror det var från hills.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#18 Man borstar tänderna på dom. Ang. torrfoder så läs nedan.
#19 Jag läste en undersökning att det var en minimal skillnad med ett sådant torrfoder, och är alltså inte värt det. http://www.littlebigcat.com/health/does-dry-food-clean-the-teeth/ Har även lite utdrag ifrån div. undersökningar
#20 Ok, jag tror själv inte på att det hjälper men har läst att det ska vara det enda torrfodret som faktiskt hjälper, eller förebygger.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

#20 Hur gör man då med en katt som vägrar att äta ben och absolut inte är så hanterbar så att det går att borsta tänderna på den? :P Jag har 4 såna.
#22 Man kan ge större bitar kött (om man kan övertala katten om att det är väldigt gott) som katten får jobba med för att få i sig. Gärna lite "segare/hårdare" (vet inte riktigt vad man ska kalla det) kött som tex tunga, det är också bra för tänderna. Jag har aldrig gett mina tunga dock, klarar inte av att hantera den, hehe..
Mvh Linn
#22 Det är gnagandet som är det viktiga för tänderna och inte att dom faktiskt äter upp/sväljer själva benen. Om de inte ens gnager så är #23´s tips värt att prova.
Min katt är ingen stor benätare men gnager gör han. Benen är helt "rena" från kött när han är klar. Kalciumkvoten fyller jag istället genom att ge benmjöl.
Sen får inte alla katter problem med tandsten för det har mycket med saliven att göra också. Har man tur så bildar de nästan ingen alls och har man otur så får de jättemycket. Regelbunden tandkoll hos veterinär är viktigt tycker jag.
#14 Märkligt att du slipper påhopp om att inte ge ben till katter… Mina katter bara fnyser åt benen. Har en katt som är 15 år och som aldrig borstat tänderna och aldrig problem med tandsten. Hundarna har jag alltid själv tagit bort plack på. Katterna har inte det i den bemärkelsen men jag trodde det var torrfodrets skull. Har ju alltid sagt att det skall ges pga tänderna.
#17 men är det inte så att vi avlat bort väldigt mycket av kattens naturliga sätt? Dvs detta med blöt resp torrmat? Har alltid gett torrt och har fått höra av vana kattuppfödare att blötmat ger uppskov till blöt avföring och magproblem. Kanske tillhör nån speciall ras, vad vet jag. Har alltid fodrat torrt och bara blött ibland. Men så ger jag mkt vanlig mat också, kyckling, kött, fisk.
Någon nämner urinsten etc. Finns ju mkt bra mat för det men det mesta även här är väl torr? Konstigt att veterinärer mest säljer torr mat även om burk förekommer
#25 På de dryga 100år som torrfoder funnits har vi inte lyckats avla bort eller förändrat dess fysiologi som den haft i tusentals år
Evolutionen går inte så snabbt
Katter som är ovana vid blötmat kan reagera med lös avföring, men det gäller eg vid alla foderbyten. Man ska vänja in en katt långsamt på ny mat oavsett om man byter torrfoder eller ställer om den till blötmat/barf
Urinsten förebygger man bäst genom att se till att det passerar mycket vätska genom urinvägarna så att katten kissar ofta, då hinner inte urinen bli koncentrerad och sedimentet samlas och bilda urinsten
Med andra ord - blötmat/barf (eller dyrt specialtorrfoder med salt för att katten ska dricka mer vätska…..)

#23 Inte ens om de svultit ett dygn äter de rått kött :/ Min egna gjorde det när hon var nyfångad och några månader till, men nu sen ett år tillbaka tvärvägrar hon. De andra likaså.
Behöver lite hjälp igen. Mina katters beställning kom idag med massor med Bozita som är tänkt att dem enbart ska äta men dem vill inte äta den maten längre :( Beställningen var försenad i ca 2 veckor och har gett dem Pussis burkmat under tiden vilket till och med den minsta käkat utan problem.
Jag har testat med och utan blodmjöl samt blandat pussi och bozita men inte lyckats övertyga dem. Dem springer efter mig om jag går in i köket trots att dem har 4 skålar med blötmat så hungriga är dem.
Nu undrar jag om pussis burkmat är tillräckligt bra för att man ska kunna ge enbart det? (om jag inte lyckas få dem att äta Bozita, kommer att ge dem lite tid) sen undrar jag också om något vet hur mycket kolhydrater pussis burkmat innehåller? Hittar nämligen ingen information om det.
Typiskt… :(

Jag vet inte hur mycket vegetabilier Pussi innehåller men jag tror att det är tillräckligt lite för att maten ska vara riktigt bra ändå om man jämför med i stort sett alla andra slags foder som finns på marknaden.
Mina katter brukar vara så några timmar, sen tillslut åt dom vad som serverades.
Mina katter hade inte rört Bozitan som jag gav igår och i morse trots att dem var vrålhungriga så nu gav jag vika och serverade Pussi och dem alla satt fastklistrade i matskålarna och lämnade inte förens allt var borta ;)
Kommer dock inte ge mig så lätt, Bozitan håller trots allt till 2015. Har jag inte lyckats till 2015 så skänker jag det till ett katthem och ger upp ;)
-------------
Ingen som har koll på kolhydraterna i Pussis burkmat? :)
#31 Står det ingenting på burken?
Jag hittar detta men NFE är inte upptaget
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/felix/felix_burk/346680#analysis
Näe det står inget på burken. Har mailat dem men inte fått svar än.
Lite uppdatering :)
Katt nr 1 har gått ner 4 hg på två veckor :)
Katt nr 2 har gått ner 2 hg på 2 veckor :)
Katt nr 3 har inte gått ner eller upp :)
Blev superglad när jag såg resultaten men samtidigt arg (på veterinärerna och rådgivarna jag varit hos samt på mig själv)
Efter att mina katter blev kastrerade small pojkarna upp i vikt. Sökte hjälp redan i slutet av 2009 och efter att ha fått klartecken på att dem är fullt friska så har jag gett dem (veterinärernas) deras bantningsfoder utan bra resultat. Dem gick upp massor på deras foder och eftersom jag litade på dem även när dem sa att det var mitt fel så fortsatte jag med deras foder bara att jag testade ett annat märke. Funkade fortfarande inte! När han vägde 11,5 kg åkte jag in med honom igen och höll på att bryta ihop när jag frågade om dem kunde kolla efter tumörer i magen (det såg/ser ut som att han svalt en vattenmelon). Det hade han tack och lov inte och återigen såg allt bra ut och dem kallade in en foderrådgivare som prackade på mig ytterligare ett foder. Han gick ner till 10,8 på ett halvår sen började han gå upp igen och när han vägde 11 kg valde jag att läsa på själv. Fick då fram blötmat och när jag sa det en av foderrådgivarna fick jag en liten uppläxning men det hon sa va som luft för mig (jag visste faktiskt bättre denna gången).
Blir så arg när jag tänker på det, främst på mig själv som inte visste bättre han/dem hade kunnat vara normalviktiga idag(!!) men samtidigt är jag såååååå glad att det äntligen händer något :)
Jnielsen, hur går det för er? Hoppas att det går minst lika bra för er som det gör för oss 🙂
# 34 SKönt att det går bra för er!
Här går det också framåt, Kissemissetjockisen är snyggare än någonsin (På några månader iaf)! Sist vi vägde honom vägde han 7.7kg, jag tänkte knata ner till djuraffären och väga honom imorgon eller så igen. 7.5kg var hans ursprungsvikt, dock har folk här hävdat att det är alldeles för mycket för en normal katt, dock är vår kille stor, ´Maine coon stor, så när han är poå 7,5kg blir det veterinärbesök för att avgöra vad som är en bra vikt för honom!
Var inte ledsen för hur det varit hittills, man lyssnar ju på sin veterinär för att man tror att de vet bäst,var istället glad för att vi nu vet bättre och ger våra katter bättre mat och ett bättre liv!
Kul att läsa att det går framåt för er också :) Min ena kille är också väääldigt stor så att en huskatt inte kan ligga på över 7 kilo som jag fått höra stämmer inte :)
Håller med i det du säger. Man får sikta framåt helt enkelt.
Du får gärna hålla mig uppdaterad. Roligt att läsa hur det går för andra :)