Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1381 ggr
Rafflan
1

Kan det blir en dålig vana?

Jag har 3 katter.

Katt1 och katt2 gick på lådan utan problem, sen skaffade jag katt3, efter ett tag fick katt3 diarré och har haft det nu i 3 månader (vi går hos veterinären och håller på att få ordning på hennes mage), och när katt3 fick diarré började katt1 bajsa bredvid lådan, antog att han gjorde det pga att katt3 haft diarré i lådan, men började fundera nu, tänk om katt1 får detta som en inlärt beteende? och fortsätter med det även när katt3 är frisk?

Har 3 kattlådor, alla katterna är kastrerade, innekatter.

OberonsMatte
2

Hur ofta rensar du lådorna, vad är det för typ av lådor och vad har du för typ av sand i lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
2

#1 hur kan det påverka om katten gått på samma lådor, med samma sand i 1 års tid utan problem? och problemet kom när nya katten fick diarre?

Rensar 1-2 ggr/dag, 1 öppna lådor och 1 med huv, kristaller.

Hade sand förut men när jag skaffade katt1 så vägrade han gå på lådorna om någon kissat i dem, så då byte jag till kristaller så dem aldrig var "kissade" i och det älskade han. Det är katt1 som bajsar utanför nu :)

OberonsMatte
7

#2 När en katt plötsligt börjar bajsa precis utanför lådan betyder oftast det att det är något med själva lådan som den inte gillar. Att en kattkompis bajsat diarré i den kan absolut vara den utlösande faktorn, men det kan också vara "droppen som fått bägaren att rinna över" och som förstärkt aversionen mot själva lådan så mycket att felbajsandet fortsätter.

Om en katt är dålig i magen ställer det därför extra höga krav på att lådsituationen hålls så bekväm och ren som möjligt. Och att det alltid finns flera lådor att välja på i närheten av varandra.

Finkornig, klumpbildande sand i öppna lådor som är placerade 2 och 2 på fler ställen är vad jag skulle rekommendera i det här fallet. Om en av katterna har tyckts föredra kristaller framför sand beror det antagligen på att det varit fel typ av sand, att den inte rensats tillräckligt ofta eller att det helt enkelt varit för få lådor.

Katternas ålder, naturliga sociala utveckling och inbördes relation kan också förändra lådbehovet. Hur gamla är katt 1, 2 och 3? Hur gamla var de när de sammanfördes?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
4

Jag måste också tiilägga att ju fortare man vidtar rätt förbättringsåtgärder, desto mindre risk är det att felbajsandet blir bestående.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
5

Det finns alltid en viss risk för att oönskat beteende blir ett inlärt beteende. Ju längre tid beteenden fortgår, ju större risk att det kommer sitta kvar så man ska mao precis som redan skrivits försöka åtgärda problemet så fort som bara möjligt.

Jag skulle nog kasta fram två extra lådor rätt omedelbart och se om det hjälper samtidigt som det självklart är väldigt viktigt att lådorna rengörs noggrant. Diarré i lådan kan upplevas väldigt otrevligt för katter. Dels för att det kan lukta illa men även för att det kan vara kladdigt att trampa på och inte så roligt att tvätta bort.

Rafflan
0

#3 hade ever Clean, parfym fri, den alla tipsade om.
Men tror han ogillade att när någon kissat blev det klumpar i lådan :/
hade 3 lådor på 2 katter och rensade 1-2 ggr/dag.

Katt1 är ca 4 år, katt2 är ca 2 år, katt3 är 5 år.
Alla sammanfördes i vuxen ålder, katt1 kom hitt när han var 3 år (hade en annan katt då),
katt2 var ca 1år och kom hitt när katt1 var ca 3½,
katt3 kom hitt nu i början på sommaren.

Katt1 ska ha växt upp som innekatt.
Katt2 är fd förvildad katt och inte helt "normal" socialt.
Katt3 kommer från ett dåligt hem där hon misskötes.

#5 ja det luktar jätte illa så förstår att lill killen inte vill gå på lådan när det är diarré där, man kan ibland känna på lukten när hon bajsat så då kan man ta bort det på en gång men ibland är jag ju på jobbet, sover, osv och då hinner jag inte ta bort de direkt och då kan det bli lite bajs bredvid lådan :/

OberonsMatte
7

#6 Jag har väldigt svårt att tro att en katt skulle ogilla finkornig sand i sin låda. Däremot finns det många andra faktorer t.ex. när det gäller kattgruppens konstellation och lådsituationen i övrigt som kan ha sammanfallit med detta och som haft en mer avgörande betydelse.

Eftersom dina katter har flyttat in och sammanförts i vuxen, men ändå relativt ung ålder och gruppen inte haft den här sammansättningen längre än några månader, är det mycket troligt att det pågår stora spänningar i gruppen. Sådana spänningar kan vara mer eller mindre uppenbara för ägaren, men de finns med all säkerhet där.

Sociala maktkamper i form av doftkrig, konflikter och statusmarkerande är naturliga beteenden för vuxna katter som konkurrerar om begränsade resurser inom ett slutet revir. Eftersom katters avföring och urin är det starkaste sättet katter har att ta till för att markera närvaro och revirägande har lådsituationen en väldigt laddad och utsatt funktion. Särskilt innan katterna hittat sina roller i gruppen och innan de känner sig helt trygga med varandra.

Har man flera katter och en av dem kissar eller bajsar utanför måste man försöka minska laddningen och konkurrensen kring lådorna (genom att erbjuda fler) och även göra dem så bekväma som möjligt (genom att låta lådorna vara öppna med fri sikt, använda mjuk och lättstädad sand, samt rensa oftare).

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
2

#7 problemet är som jag redan skrivit att Katt1 ogillar sand om någon annan redan kissat där, tror det beror på att han inte vill krafsa när det är klumpar i lådan vilket det blir så fort en katt har kissat på lådan. Därför gillar han kristallerna för även om någon nyss har kissat där är det "rent" då det inte finns några klumpar.
och tyvärr kan jag inte sitta och passa vid kattlådorna 24/7 för att ta bort kiss så fort någon kissat för att han ska slippa klumparna som blir i kattsand :/ 

Jag har 2 öppna lådor där dem kan välja att gå, katt2 som är fd skyggis är ju tam men han gör alltid sina behov i låden med huva där han är "skyddad/gömd", inte alla katter gillar samma typ av låda :)

sagan
5

Ha en låda med kristall åt katten du säger inte gillar sand och sand till dem andra och ställ dit en till låda så de har tre, gärna en extra om möjligt. Väldigt få katter gillar kristaller. Och katter kan sköta lådan i flera år trots att dem inte gillar vad som är i. Men till slut orkar dem inte mer och börjar missköta sig. Därför är det så få som sätter lådan i samband med vad som sker då dem skött sig i alla dessa år. Så ska du se att det blir ordning. Läs vad som skrivs innan och ta till dig det om du vill lösa problemet.

Rafflan
1

#7 ang det där om sammanföra katter, katt1 och katt2 gick jätte lätt, märkte inget, men när katt3 kom blev katt2 osocial, ville inte kela, gömde sig mycket, efter en tid lugnade han sig och blev sitt vanliga jag igen, efter ca 4 månader så har alla katterna börjat leka med varandra och sova med varandra, så det är ju helt rätt att det håller på att fixa med rang, känns som dem landat nu och vet vem som har vilken plats, men sånt kan ju ändras när som helst :)

#9 jag läser var ni skriver men:

Ha en låda med kristall åt katten du säger inte gillar sand och sand till dem andra och ställ dit en till låda så de har tre, gärna en extra om möjligt.

Hur tänkte du där? den som felbajsar är ju den som vill ha kristaller? så ska han bara få 1 låda att gå på? hur ska han så göra om hon med diarré vart där?

Väldigt få katter gillar kristaller. Och katter kan sköta lådan i flera år trots att dem inte gillar vad som är i. Därför är det så få som sätter lådan i samband med vad som sker då dem skött sig i alla dessa år.

Men han sköte inte lådan i början, när katt1 flyttade hitt hade jag redan Ever Clean till min dåvarande katt, hade 3 lådor och katt1 började kissa fel, finns massor att läsa om felkissande så började läsa, och prova olika saker, tills en kompis berättade om kristaller, så provade dem och vips slutade felkissande och han har aldrig kissat fel sen dess, men nu har han börjat bajsa fel, om jag byter till sand igen är risken att jag får en katt som både bajsat och kissar fel?

OberonsMatte
6

Att ha 3 lådor till 3 katter och ibland bara rensa dem 1 gång per dag innebär att det ofta finns både kiss och bajs från fler än 1 katt i lådan när den ska användas. Det är inte en optimal situation, särskilt inte om någon av katterna tenderar att kissa eller bajsa utanför.

Om du vill hejda det här beteendet måste du skaffa fler lådor och rensa dem oftare. Gör som du vill med andelen kristall-lådor och andelen sand-lådor, men all forskning visar att katter föredrar mjuk och ren sand istället för hårda kristaller.

Erbjuder du katterna fler lådor är chansen större att någon av lådorna är tillräckligt orörd för att passa. Att endast rensa en gång om dagen kommer förmodligen dock fortfarande att vara för sällan.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
2

Du behöver självklart fler än en låda med kristaller så att den katt som bajsar utanför får fler möjligheter till låda. Du ska absolut inte byta strö om katten tidigare har visat sig vara kinkig med just det.

Prova att ställa fram 1-2 lådor till med kristaller. Du kommer ju se om katten med diarré använder de lådorna när du är borta och om det därför blir problem. Det kan i det läget vara lämpligt att separera katterna när du inte är hemma. Låt katten som bajsar utanför ha en egen zon med en helt egen låda.

sagan
1

#10 Misstolkade att det var Katt 1 som ville ha kristaller och även den som börjat bajsa utanför. Liter smårörigt. 

Fler lådor kan hur som inte bli fel. Samt att det finns en orsak till att katt 1 bajsar fel när katt 3 är dålig i magen. Sen ska du rensa minst två gånger om dagen och inte en.

Rafflan
0

#13 som jag skrev rensar jag 1-2 ggr/dag beroende på hur min dag ser ut.

Hoppas vi får ordning på tjejens mage snart också så blir allt mycket lättare :(

sagan
3

Om katt 1 bajsar fel när katt 3 är dålig i magen och du ger katt 1 en låda som inte katt 3 går i kan det göra skillnad. Då kan katt 1 gå på lådan utan att katt 3 varit i den. Och på så sätt kan du bryta mönstret. Men då bör du skaffa fler lådor och ge katt 1 sand i sin.

Oavsett hur dagen ser ut går det att tömma lådor två gånger om dagen. Om du inte jobbar hemifrån 24 timmar. Men då bör man ha kattvakt då lagen säger tillsyn två gånger om dagen. Så hur du än vänder och vrider på det så bör du kunna rensa lådan två gånger på en dag.

Rafflan
1

#15 hur ska jag kunna göra så att katt1 kommer åt lådan men inte katt3? mina katter går ej att sära på, då krafsar dem på dörren och vägrar äta.

Det beror ju på, som sagt bajsar mina katter max 1 gång/dag, idag var det tex 2 bajshögar i 2 av lådorna och då hade ändå katt1 så snyggt lagt en hög bredvid lådorna :P

Men min dag tex inget i lådorna på morgonen, åker till jobbet, inget när jag kommer hem då mina katter sover mest på dan, kvällen rullar på och innan jag lägger mig kollar jag igen och då är där kanske 2 bajshögar att ta bort, ibland bajsar dem under natten men oftast bajsar dom på kvällen när jag kommer hem och det händer saker i huset och inget under natten :)

Silvestris
1

Som sagt, börja med fler lådor med kristaller i. Har du tur räcker det och problemet är löst.

sagan
3

#16 Du skriver ju att katt 1 inte gillar sand. Är det då inte lätt att ställa fram fler lådor med sand i åt katt 2 & 3? Om som du skriver att katt 1 inte gillar sand lär ju katt 1 få ha lådan med kristall i fred. Enkel mattematik.

Rafflan
0

#18 nej för katt 2 och 3 går ju på kristallerna utan problem så alla katterna kommer ju på kristallerna och katt 2 och 3 kommer ha lådorna med sand ifred :)

bubbelbruden
1

Låna, hyr eller köp 2-3 lådor till och ha hälften med sand och hälften kristaller eller alla kristaller vilket du vill och tror funkar bäst men lättaste sättet att bli av med problemet är fler lådor och försök köpa 3 lådor som liknar de du ha då vissa saker gillar vissa lådor och den som bajsar utan för kanske gillar ju en med huv och har den då 2 såna i stället för en kanske den väljer att bajsa i lådan i stället..du behöver inte heller köpa dyra lådor om du inte har råd eller vilja de flesta lådor funkar iaf som tillfälliga lådor.Vet folk som har gamla tvättbaljor eller stora förvaringkartonger i plast det mesta funkar så våga testa och hoppas katten med diarré piggnar på sig och att den andra slutar baja bredvid.

sagan
4

#19 Katt 1 protesterar mot något. Vill du lösa det hela så skadar det inte att försöka att ställa fram fler lådor och sand. Då det flesta katterna föredrar sand kommer dina två andra säkerligen att välja sanden framför kristallerna. Men du gör som du vill!