Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1987 ggr
[Elinors]
0

Peewee

Hej! Ska köpa en peeweelåda, men kan inte bestämma mig för vilken.. Vilken har ni? Och hur är eran/kattens upplevelse av dessa? Vilken är lättast att göra ren?

Valet står mellan denna: 
http://animail.se/toalada-peewee-hog-svart-58x58x23cm.html

och denna:

http://animail.se/toalada-peewee-ecobasic-37x47x15-cm.html

Den första är ju större, och det borde ju vara bättre känns det som? Men funderar på vart jag kan ha den, kanske borde köpa en av varje? 

Jag behöver (minst) 2 st lådor (då jag har två katter), men funderar på om det är smart att köpa båda på en gång? Ifall de inte skulle gilla dem, vad tycker ni? :) Hur gjorde ni när ni bytte till peewee?

Imasy
1

Jag har haft lådan i första länken och jag har varit nöjd med den. Enda nackdelen är att den tar ganska stor plats.

Sarah-S
1

Jag har haft peewee till mina katter de senaste 7-8 åren

Den första lådan som kom på marknaden är den första som du länkar till, den är dock minst inuti (dvs bottenytan)
Mina katter satt gärna som kaniner i den med framtassarna på kanten

Den andra länken visar en relativt ny låda som jag precis köpt, den är större i botten än den första men i mjukare plats, man kan om man vill även köpa samma modell med huv

De senaste åren har jag använt mig av en låda från husse.se som fungerar mycket bra och är billigare i inköp
http://www.husse.se/kattfoder-och-produkter/hygienprodukter-fr-katt/?produkt=148

Mina katter använder peeweelådorna utan problem och så har det alltid varit, jag är dock noga med att köpa små träpellets, dvs 4-6mm, eftersom jag uppfattar det som om katterna krafsar mer då
Jag använder mig av SCA BioNorr Bränslepellets som jag köper via återförsäljare, men har även köpt random bränslepellets på Bauhaus, Granngården etc 

Jag vänjer in nya katter på pellets genom att börja lägga en näve pellets i sanden och fyller successivt på med mer och mer pellets tills det är mer pellets än sand och då sätter jag dit en peeweelåda istället.
Det brukar ta max 1 vecka för oss med infasningen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Elinors]
0

#2 Men har alltså den första lådan mindre yta för katten att stå på? Den är ju 58x58, vilket är ganska stort? 

Men den från Husse verkade ju praktisk och billig, men inte riktigt lika snygg  som de andra två ;)

Men om jag förstår det rätt så rekommenderar du (förutom husse lådan) den andra länken? :)

Sarah-S
1

#3 Ja alltså lådan är jättestor (58x58) i yttermått, men som du ser så lutar kanterna inåt på lådan så bottenytan i lådan är inte speciellt stor alls

Ja jag har den lådan som finns på länk två och samma med huv, den r större än den första

Plasten är hårdare och mer rejäl på den lådan som jag köper från husse.se
Tidigare hade Peewee en egen låda som såg likadan ut

[MyCassie]
0

Vi har en eco basic, andra länken, och kan säga att den är värdelös. Plasten är så tunn att lådan spricker väldigt lätt, nackdel om man har en tung katt vilket vi har så vi har fått tejpa den med silvertejp. Sen sitter även den gröna kanten på den inte fast ordentligt så har man en katt som krafsar på kanten av toan så lossnar den.

Sarah-S
0

Håller med #5 men hos oss har den inte gått sönder än, tycker att den känns som smäck faktiskt

Jag föredrar helt klart lådan från husse.se efter alla dessa år med träpellets

[Elinors]
0

#5 Oj då, att den var så tunn! Ringde djuraffären nyss och de hade peewee-lådor (och kopior), så ska ner dit och kolla så jag får se dem "live" innan jag bestämmer mig :)

Bellbooh
0

Jag har den som finns på din andra länk men den har hållit sig i nyskick sen jag skaffade den för 4 mån sen. Visst är den inte hård som sten men för mig har det inte gått sönder eller spruckit någonstans. En av mina katter är stor i kroppen(väger 8 kg) så för honom är denna lite för liten i och med att han får krafsa utanför men det gör inte mig så mycket då en större låda skulle ta för mycket plats i vår tvåa. Jag är väldig nöjd med den jag har iaf. Kommer köpa en likadan nästa gång eftersom den ena ska "byggas in" i en stor skänk/byrå i hallen så att de inte syns och då går det inte att ha låda med hög kant såsom den på din första länk.

grandma
1

Jag beställde två från Husse och de är toppen. Rymliga  och billiga också, får plats två katter samtidigt😃. Lätta att rengöra dessutom. Bor man i Storstockholm så får man hemleverans till dörren 1 dag efter beställning.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Lavine
0

Jag har (haft) båda lådorna i din länk, TS, och så en låg PeeWeelåda (liknar den som visas från Husses). Den med höga kanter använde mina katter mycket sällan, så nu har jag tagit bort den. Favoriten (hos katterna) är absolut Ecolådan. Har inte tänkt på att den är tunn, men kanske det. Den andra lådan är nog faktiskt stadigare. Nu är mina katter rätt små så det kanske inte spelar så stor roll för oss.