Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2307 ggr
Fridborg
2

Kissar i sängen trots allt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min snart 1-åriga kastrerade hona fortsätter att kissa i min säng trots att jag testat det mesta. 

De har flera lådor med bra sand, hon går ut om dagarna, har en kattkompis, kläder och lakan tvättas med ättika och verkar rent allmänt nöjd med livet som det verkar i varje fall. 

Hon (och hennes kompis) är de finaste jag har, så jag vill att våra liv ska funka tillsammans :/

annzoo
0

har du huv/tak på lådorna?
Vilket lådmaterial har du? pellets och kristallsand bör du undvika om du har en felkissande katt.
uteslutit uvi hos veterinären?

Fridborg
0

Hej!

Nej det har jag inte, och de står strategiskt utställda där jag märkt att de gillar att gå mest (har haft de på olika ställen och har dem nu där de verkar trivas med dem mest).

Har mjuk klumpbildande sand.

Tog UVI-test när hon kastrerades men kan väl hända att hon fått det nu, men när hon kissar i lådan kissar hon väldigt mycket, båda är duktiga på att dricka.

annzoo
0

Oftast brukar man rekommendera endast öppna lådor men ibland kan de vilja ha en med tak/huv.

Testat annan sant tex tidycat eller everclean?
Hur ofta mockar du lådorna per dag?

Fridborg
0

#3 Hade en förr när jag bara hade en katt (inte den som kissar) och det gick ju bra, förutom att jag själv blev slarvig av det och inte tog den lika ofta. Jag är tyvärr en sån person där "syns det inte så finns det inte".

Jag tar de varje morgon och vid behov på kvällen. 

Everclean gillade jag inte eftersom, trots att jag köpte den med doft, den luktar mycket urin efter ett tag. Har även provat en tysk variant de tyckte väldigt mycket om som var mer som ökensand, men då den bara finns att beställa och jag fick såna väldiga problem med utkörningsföretaget så gav jag upp den idén.

Nu kör jag på ICAs egna med doft och klumpbildande, som för mig är minst lika bra som Everclean fast det inte börjar lukta lika mycket.

[Hen]
0

#3 Vi hade Everclean men när det inte fanns på vår mest lokala djuraffär så köpte vi nåt som de sa var likvärdigt: Catrine (finns en sort för en katt och en annan sort om man har flera katter). Doftfri finkornig sand. Jag har märkt att även fast Everclean knappt dammar eller luktar alls, så dammar denna ännu mindre. Alltså verkligen NOLL och den döljer all lukt mkt bra. Så jag köper nu Catrine istället.

Sen har jag samlat på mig några lådtips sen tidigare katter:

– Testa att öka sandmängden. Alltså kanske köra 15 cm sand. Det kan kännas dyrt men lönar sig ifall katterna känner att det blir mer att gräva i = fräschare. Och ha så stora lådor som möjligt.

– Häll ut all sand ur lådan en gång i veckan och skrubba lådan med t.ex. Pissoff innan du häller tillbaka sanden. Vissa katter kan tycka att lådan  blir äcklig snabbt och då protestera på olika sätt (t.ex. kiss).

– Hur är stämningen mellan katterna? När jag hade två katter blev det trots två lådor nån sorts knas mellan dem om vem som hade rätt att liksom smutsa ner i lådan. Kanske vill din ena katt ha möjlighet att gå på toa utan att känna sig stressad av den andra katten, t.ex?

– Testa att göra ett överkast av typ ihopklippta sopsäckar och ha på sängen en månad. Eller att inte släppa in katten i sovrummet. Jag lyckades bryta en sängkissarkatts ovana genom att helt enkelt ta bort åtkomsten några veckor.

– Kollat katten hos vet?

[Emma--]
0

Kolla så hon är frisk först och främst. 

Men sen om allt ser bra ut i hemmet, hur är miljön ute? 

Sen angående sanden kan det ju säkert variera vilken du tycker är bäst och vilken katterna trivs med så det kan vara värt att i en låda testa någon annan sort. 🙂

annzoo
0

#4 hur mycket sand hade du då? en rekommendation är minst 8-10cm gärna mer för att undvika att urin och avföring kommer till botten för då luktar de.

Jag skulle åtminstone testa annan sand med bra djup i minst en låda och/eller testa en med huv. Även då för dig att ändå ta lådan på morgonen som rutin och även fast rutin på kvällen.

OberonsMatte
5

Här kommer en radda med frågor som jag skrivit allteftersom jag kommit på dem, så ordningen är lite hattig:

1. Hur stort bor du och hur många personer (och övriga husdjur) bor där?

2. Hur gammal är kattkompisen, när introducerades och kastrerades de?

3. När började felkissandet? Finns det någon rimlig förklaring till att det hände just då, som du ser det?

4. Hur ofta kissar katten fel?

5. Är det endast i sängen hon gör det (förutom i lådan)?

6. Bajsar hon alltid i lådan?

7. Hur många lådor har katterna nu?

8. Vad är det för typ av lådor (storlek, med eller utan huv, med eller utan lucka)?

9. Hur tjockt lager av finkornig sand är det i lådorna?

10. Var är lådorna placerade?

11. Hur ofta, hur länge och vilken tid på dygnet är katten och kattkompisen utomhus?

12. Hur ser katternas relation till varandra ut?

13. Vad har du för typ av täcke i sängen? Är det t.ex. ett fluffigt eller prassligt duntäcke?

14. Är sängen bäddad eller obäddad när katten kissar där?

15. Hur mycket kiss respektive bajs finns det normalt i lådorna när du rensar dem?

16. Hur har lådornas innehåll sett ut när katten kissat i sängen? (att kolla detta kan vara en ledtråd).

17. När kissar katten fel? Tid på dygnet, när du är hemma eller hemifrån, när de har möjlighet att gå ut eller måste stanna inne, eller kanske när katten precis varit ute?

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
3

Skulle just tipsa TS om att läsa nr 46 i denna tråd: http://katter.ifokus.se/discussions/524d9116ce12c40a330010eb-detta-har-jag-provat Men nu ser jag att du (TS) faktiskt får hjälp av detta proffs i din egen tråd! Oberonsmatte vilket bra jobb du gör!

Fridborg
1

Oj vad många svar det blev, jag ska försöka att svara på alla! 

Allmänna svar många har frågat:

• Jag brukar ha två pkt i "huvudlådan" och ett pkt i de mer utspridda. Kan inte lägga hur mycket pengar som helst på sand, någon måtta får det vara. 

• Jag har köpt nya lådor och skrubbar dessa ofta :/

• Katternas relation till varandra är okej, kanske inte superbra. Det är ca 1,5 år emellan dem och den äldre var redan kastrerad när kattungen (som idag är 1) kom. Kattungen tog direkt över rollen som flockledare då min andra katt är ganska undergiven. Men jag tror inte det pågår en stress mellan dem då de har bestämda roller mellan varandra. De sover inte tillsammans utan turas om vem som ska sova med mig. De kan klart leva utan varann men ser ingen anledning att de inte kan ha nytta av varandras sällskap heller. Neutralt helt enkelt.

• De hade 3 lådor förut men nu är det bara två på grund av att den blev för gammal och för att jag är trött på Kattsand överallt, framförallt i min säng. 

• Jag bor i en etta och det är 2 katter och jag samt 3 små gnagare. Jag har en jättestor uteplats de är på precis när de vill (de säger åt mig när de vill in och ut). De springer säkert längre bort också, men jag har inte följt dem så jag ve inte. Det är en katt som brukar inkräkta på deras revir, men han hade sitt revir på min uteplats innan katterna kom, så kan vara därför.

• Kisset kom i samband med första löpet, precis strax innan. Hon har haft en låååång paus från kissandet sedan jag kastrerade henne men nu har hon börjat igen och jag kan inte komma på någon större förändring i hennes vardag, inte som jag kunnat uppfatta i varje fall. Förr var det om jag råkat lägga något klädesplagg på golvet i badrummet, men nu är det bara i ett hörn på sängen. Sängen har varit obäddad eller så har hon kissat på ett klädesplagg som legat på sängen. Inget är prassligt eller ovanligt, bara vanliga bomullstyger och ett vanligt täcke. 

• Bajsar gör hon alltid i lådan och båda gör en riktigt rejäl sats varje dag. Brukar plocka i fruktplastpåsar från affären och de blir inte fulla, men väldigt tunga. 

• Exakt när hon gör det vet jag inte, då jag aldrig sett henne in action förutom en gång innan hon kastrerades. 

Vet inte om jag fått med allt, är det ytterligare frågor kan jag ta det i ett till inlägg :)

bubbelbruden
1

Jag skulle börja med att kolla urinvägsinfektion på katten igen och samtidigt söka piss off eller liknande och tvätta alla sängkläder med minst 2 gånger och gärna köpa typ Scent stop(finns att köpa på www.scentstop.se) och spruta på madrassen utifall det gått in i madrasserna.

Sen skulle jag köpa ett madrass skydd på ikea(finns flera storlekar) och sätta som ett överkast på sängen när du inte ligger i den och gärna spruta detta med citron och vitpeppar för att avskräcka henne från att kissa där..

är det inte uvi kan det ha blivit ett mönster om nu inget ovanligt hänt så kan hon blivit rädd eller stressad och kissat där en gång och det sen har blivit ett mönster så rengör ordentligt och försöka avskräcka henne från att kissa just där.Att rekommendera är även att samtidigt se till att inte ha en Kattsand som avsöndra parfym då vissa katter är känsliga för detta så testa istället ett som är gjort för flera katter och då innehåller mer luktstoppande som tex ever clean multikatt som vi använder här på katthemmet jag driver.det funkar väldigt bra när man har flera katter även fertila såna.det kostar mer men kan vara bra att använda iaf till hon slutat med kissandet.

sagan
2

Jag skulle börja med att begränsa tillgången till sovrummet. Så hon inte kan fortsätta kissa. Beteendet blir lättare en vana som är svårare att bryta om dem kan fortsätta. Sen efter en längre tid kan du prova om det hjälpt. Har det inte gjort det kanske det är så att hon inte kan vara i ditt sovrum. Men det är bättre att ha en katt som inte sover i sängen än att hon ständigt kissar i den. 

Om det inte fungerar börjar du beta av med alla tips och råd du fått i denna tråd.

Mycket sand 10-15 cm gärna mer, helst doftfri, rengöra lådor morgon och kväll, skydda sängen på det sätt som fungerar, prova att flytta lådorna och se om det gör någon skillnad, hur fungerar de två katterna tillsamman, fler lådor, lukta på sanden själv det ska inte lukta annat än sand gör det det kan det räcka för att katten inte tycker om att gå på den. Finns ju en del att testa så att säga.

Fridborg
0

#12 Det här med att begränsa sovrummet går ju inte iom att jag har en etta. 

Jag har ju liksom testat de flesta råd innan jag skrev i denna tråden, dessutom har det inte mycket med lukten av sanden att göra utan hennes beteende började iom att hon blev könsmogen.

Jag är jätteglad av alla de tips jag fått av er, men jag har liksom testat det mesta ni föreslår :/

annzoo
0

#10 har man en felkissande katt måste man kanske tom köpa dyrare sand om inte katten gillar ica sanden. Hur mkt är 1 paket av ica sanden?

Dyrare Kattsand är i regel även drygare. Vissa katter känner av äckeldoft från vissa sandsorter och de kan bli kräsna med tiden

[Hen]
0

Lite dum tanke kanske men om det finns möjlighet att byta säng och sen använda såna "kisslakan" (vad heter det? haha!) för barn – som överkast i början tills man vet att katten inte kissar där?  Dvs hejda kisset från att kunna rinna ner i själva sängen.

Fridborg
0

#14 Jag har köpt den där dyra sanden och det var ingen skillnad. Jag tror inte hennes problem handlar om sanden i och med att det kom när hon började få hormoner i sig.

Måste du veta så kostar sanden 75;- per paket och funkar minst lika bra som Everclean.

sagan
0

#13 Missade den informationen. Då är det ju inte lätt att stänga ut katten. När kissar den? När du är hemma, borta eller sover? En tanke som slog mig är att du skriver att hon haft uppehåll och nu börjar igen. Är hon undersökt hos veterinär? Kan vara medicinskt. Hur mycket kissar hon, hur ser klumparna ut i lådan? Tänker om hon kan ha FIC även kallad stressblåsa eller eventuellt kristaller som irriterar.

Fridborg
0

#17 Det är lugnt :) Hon kissar när jag inte är hemma. Lät undersöka henne när hon kastrerades i somras, men inget som hindrar mig från att göra det igen.

Har för mig att kristaller och UVI ger lite men starkt kiss? Hon kissar floder, det är jätteklumpar i lådan…

sagan
2

#18 Om hon bara kissar när du inte är hemma kan det vara ett alternativ att lägga plast, presenning eller annat material som skyddar sängen. 

Låt mat stå i sängen när du inte är hemma, en katt kissar sällan där dem äter. Även om du bara ger dem blötfoder. Ställ en bricka och utfodra dem där. Hjälper det inte kan du sluta.😉 

Har det förändrats något hemma hos dig med tanke på att hon börjat kissa igen efter uppehåll? Tänker om du är borta längre än innan, hemma mer än innan? Kissar hon varje gång när du är borta eller bara ibland?

Kan det finnas lukt kvar i madrassen efter hon kissat på klädesplagget som låg där? Hur har du rengjort stället som inte går att tvätta i maskin?