Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2151 ggr
Zelda0513
0

Färgen ändras?

Min lilla Zelda är blå med lite spökmönster, hon har alltid haft en väldigt mjuk och härligt regnmolnsgrå ton. Men nu har hennes färg börjat ändras, pälsen skiftar i brunt… Det började med att endast lite svag färgändring på bröstet men nu är det tassar, ben, "kinder" och bröst som skiftar mer och mer i brunt!

Har aldrig hört talas om att kattens färg ändras på det viset, är det någon som har erfarenhet av detta?

mallabralla
0

brun på tassar bröst och kind brukar indikera på att katten är i slafsåldern, med andra ord är det mat och vatten från när katten ätit och druckit som gör att det blir missfärgat i pälsen.

Sajtvärd på Perser iFokus

Zelda0513
0

Att hon kladdar på sig själv eller att maten hon äter gör pälsen missfärgad? Hon är helt ren alltså… det går inte att tvätta bort det bruna

mallabralla
0

all mat färgar, liksom vatten om den kommer i päls, det kan även bildas svamp om katten ofta går blöt. det har inget med vilken mat du ger. vätan oxiderar på pälsen och gör att den blir missfärgad (skall inte misstas att katten är kladdig el smutsig)

OberonsMatte
1

Det bruna är antagligen rufism, dvs en brun pigmentering som syns hos många katter och gör den ursprungliga pälsfärgen varmare i tonen och som ibland t.om. kan få en katt att se sköldpaddsfärgad ut fast den inte är det.

Sajtvärd Katter iFokus

mallabralla
0

dem brukar ha en period då dem slafsar lite, det går över.

du kan tvätta med bomull och någon form av lösning som renar, finns hos djurbutik, typ tear stain remover.

mallabralla
0

eller som #4 säger, det kan vara rufism också, men iom du skrev det är på tassar kinder och bröst så är det klassiskt för missfärgning av väta. du har ingen bild på hur det ser ut? det kan hjälpa oss att utröna vad det rör sig om

SolidShinta
0

Jag sätter en tass då jag också har upplevt exakt samma sak med min katt på senare tid. 🙂
Trodde att det var rufism hon fått och tänkte att det går väl i perioder, men det verkar bara sprida sig istället för att försvinna. Inget hon verkar bry sig om dock. Bara matte. 😂

Zelda0513
0

hon skiftar i brunt även på bakben och sidan av magen (båda sidor).

Silvestris
0

Då är det sannolikt rufism dvs. anlag som ger pälsen en varmare färg. På blåa katter blir det lite beigeaktig ton.