Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1063 ggr
[Elinors]
1

Varför "halvbråkar" katterna?

Hej! Jag har 3 stycken katter. En kastrerad hankatt, Yoshi (3 år), en kastrerad honkatt, Theia (2 år) och en kastrerad honkatt, Mamma Katt.

Mamma Katt är en hittekatt som vi tog hand om i mars, då hon var okastrerad födde hon en kull om 4 ungar som nu flyttat, efter detta kastrerades hon. Mamma Katt ska omplaceras, men det dröjer ett tag till då den nya ägaren fick hem en hund för ett par veckor sen och hon vill lära känna hunden innan hon tar in en ny katt. 

Till problemet då, Mamma Katt och Theia är inte speciellt förtjusta i varandra. De bråkar inte fullt ut eller fräser åt varandra. Men när de går förbi varandra slår Mamma Katt till Theia lätt med tassen och ser sur ut. Ibland slår Theia tillbaka och ibland struntar hon i det. Ibland stirrar de ut varandra, både efter och innan de smäller till varandra med tassen. Hur ska jag få detta att sluta? Mamma Katt ska ju som sagt flytta, men jag märker ju att min Theia inte är nöjd och inte riktigt vart det sen Mamma Katt kom. Jag vill inte stressa på den nya ägaren att ta Mamma Katt och det är ju inte heller akut. Men är jobbigt att de inte kan komma överens. 

Mamma Katt gör aldrig detta mot Yoshi. Min teori är att båda honkatterna är dominanta katter (Yoshi är det inte), och de har svårt att bestämma sin rang?

Men hur får jag dem att sluta tävla, går det inte?

Har jag glömt skriva med något ni anser vara relevant för att svara, så fråga bara! :)

annzoo
2

Vet du med säkerhet att den nya ägaren vill ha katten, har ni skrivit kontrakt eller så? Är de en valp de fått hem kan de ju dröja länge innan/om de tar katt öht och de har ju redan haft hunden i flera veckor så på den tiden har de hunnit lära känna varandra. Om de vill ha katten måste de kunna säga ett datum

[Elinors]
1

Har inte skrivit kontrakt och det är en vuxen hund hon fått hem. Ett par veckor sedan var nog fel, är nog snarare 1-2 veckor sedan hon fick hem hunden. Jag vet att den nya ägaren verkligen vill ha Mamma Katt, men att hon vill lära känna hunden ordentligt innan samanföringen, vilket jag har förståelse för.

[Elinors]
0

Ingen som vet? Är det något jag bara ska låta vara eftersom Mamma Katt ändå snart ska flytta?

OberonsMatte
2

Jag tycker inte att det verkar vara något större problem faktiskt. Att sammanföra vuxna katter och få dem att överhuvudtaget acceptera varandra tar oftast lång tid, och med tanke på det tycker jag att dina katter och Mamma katt verkar ha klarat detta riktigt bra på ett halvår, särskilt med tanke på att Mamma Katt dessutom fått en kull under denna tid.

Att lappa till med tassen vid närkontakt och ha små stirrdueller då och då är helt naturliga beteenden och markeringar mellan katter som inte känner sig helt bekväma med varandra och i förhållandet till varandra.

De flesta katter klarar sådana orosinslag i vardagen utan att det påverkar dem på något uppenbart negativt sätt. Så länge katterna beter sig avslappnat i övrigt och äter, går på lådan, sover och leker som vanligt behöver du inte oroa dig. Eftersom Mamma Katt inte ska stanna i kattgruppen behöver de inte heller bli bästa kompisar.

För att minska känslan av konkurrens mellan katterna kan du möjligen utöka det gemensamma revirets resurser (t.ex. toalådor, matplatser, utkiksplatser, klösställen och sovplatser). Finns det tillräckligt många av allt får rang och revirhävdande mindre betydelse.

Sajtvärd Katter iFokus