Dolda fel på omplaceringskatt
Stina köper en kattunge. Stina kan sedan inte ha katten kvar utan säljer den till Anna. Anna i sin tur säljer den vidare till Frida. Katten är nu två år gammal och något händer som kan/ska gå under Dolda fel.
Har Frida nu full rätt att kontakta uppfödaren, som hon aldrig haft kontakt med och uppfödaren vet inte ens att katten hamnat hos Frida, för att få ersättning?
Intressant fråga - har ärligt inget svar.
Ställt frågan på SVERAK-medlemmar? Där finns ett par uppfödare som är jurister
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Ska lägga in den där också.
Rent spontant tycker jag att Dolda-Fel-ansvaret borde ha övergått till Anna som är den senaste säljaren. Frida och uppfödaren har ju inte skrivit kontrakt eller gjort någon affär sinsemellan.
Vet dock inte hur juridiken ser ut i det är fallet.
Sajtvärd Katter iFokus
Som jag har förstått har bara uppfödaren doldafelansvar vid första köpet och om katten säljs vidare blir ansvaret för dolda fel säljarens. Dvs ägaren till katten som säljer den vidare.
hitta detta på konsumentverkets sida "Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren." i ditt ex är du inte säljaren så du har ingen doldafel ansvar
Ansvaret övergår till Anna, så långt är det klart. Frida kan inte gå till uppfödaren direkt och kräva ersättning. Hon måste kräva ersättning från sin säljare, i detta fall Anna, som hon ingått i ett avtal med.
Vad jag däremot är osäker på är om Anna i sin tur kan rikta krav mot Stina som i sin tur riktar krav mot uppfödaren.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Intressant! Är inte alls insatt. Spontant tänker jag att man vänder sig till uppfödaren, hade det gällt en bil hade jag ju vänt mig till volvo och inte senaste ägaren. Fast garanti och dolda fel är ju inte riktigt samma sak.
#6 När garantier gått ut så är det väl "din" säljare du måste rikta dina krav mot om det fortfarande faller inom ramen för dolda fel?
Jag tror fortfarande att Stina kan ha krav mot uppfödaren om hon får ett krav från Anna som fått ett krav från Frida. Frida har dock inget med uppfödarens köpeavtal med Stina att göra.
Om uppfödaren räknas som näringsidkare (registrerad uppfödare och/eller har varaktig uppfödning) så har uppfödaren ett ansvar mot Stina gällande fel som uppkommit och reklamerats inom ett år efter köpdatum. Det räknas då enligt konsumentköplagen som ett fel som redan fanns vid köpet om uppfödaren inte kan bevisa motsatsen. Sker reklamationen mer än ett år efter Stina köpte katten är bevisbördan istället Stinas.
Om uppfödaren inte har en varaktig uppfödning (eller är reggad) och därmed räknas som privatperson gäller köplagen i samtliga led. Senare köpavtal av katten mellan div. privatpersoner faller även in under köplagen.

#7 En rättelse bara.
Även om man bara tar en kull räknas man som uppfödare och det är konsumentköplagen som gäller. Alla uppfödare även oregistrerade har 3 års dolda fel ansvar, dock är det endast?/ofta registrerade uppfödare som har en dolda fel försäkring.
#8 Du räknas som uppfödare från första kull, men behöver per automatik inte räknas som näringsidkare i lagens mening. Det finns undantag och det är just vid enstaka försäljningar utan tidigare verksamhet inom området. Det krävs även att du inte har några planer på fortsatt verksamhet inom det området. Allt överstigande räknas inom hobbyverksamhet som varaktig verksamhet och privatpersonen betraktas då som näringsidkare gällande vilken lag som styr köpeavtalet.
Det är därför det står "betraktas i regel som" dvs. vanligtvis och inte "betraktas alltid som" hos försäkringsbolag, utlåtanden etc.
Nu menar jag inte att grotta ner i detaljer eller krångla till saker och ting 
Näringsidkare har tre års ansvar för dolda fel på katt såld till privatperson. Bevisbördan är näringsidkarens det första året. Andra och tredje året är det köparen som ska kunna bevisa att felet uppstått innan köp.
Om privatperson säljer en katt har denne samma treåriga ansvar för dolda fel men det är köparen som har bevisbördan.
Hoppas detta är lite bättre skrivet än mitt förra inlägg.
När ändrades "bevistiden" från 6 månader till 12?
Funderar på detta med reklamation. Gällande vanliga varor påverkar ju inköpspriset, men tycks ej vara så på djur vill jag minnas? Annars om Frida köpt Misse för 2000 borde hon inte kunna ersättas 10 000…
#10 Omvänd bevisbörda 6 månader är helt korrekt. Jag hade fel med mitt påstående om 12 månader. Min hjärna kan inte ha fungerat riktigt korrekt igår, sorry.
Enligt Agria så är det ersättning upp till köpesumman och inte högre som gäller.