Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1526 ggr
Plingen85
1

Nästa vecka är det dags!

Nästa helg hämtar vi hem våra 2 små busfrön som just nu kallas för Turbo och Glitter enligt barnen. Och nu har jag kommit på ännu en grej ang hemkomsten.

Barnen kommer ju vara med när vi hämtar dom och kommer då också vara hemma när kissarna ska ta sina första kliv här hemma. Hur ska vi introducera dom bäst? Är det som med hundvalpar att man inte ska ha alla rum öppna? Dom är vana vid barn då kattmammans ägare har en som är lite mindre än min minsta som är 3.

Ska jag sätta ner buren kanske under köksbordet där det finns nära till mat och vatten sen ha kattlådan där också eller ska allt stå på sin plats så de vet vart toan kommer vara och vart maten kommer vara?

[ElisabethYL]
0

Jag hade ställt allt på sin plats även om det finns barn i familjen. Visat kattungarna var lådan står genom att sätta de där och tala om för barnen att kattungarna behöver en timma i lugn och ro för att lära sig hitta i sitt nya hem..

Hur gamla är dina barn?

Hurvida alla rum ska vara öppna kan jag inte svara på, men du får säkert bra svar från någon annan…

Plingen85
0

barnen är 3 och 6 år gamla och har också träffat kattungarna ett par gånger med oss

[ElisabethYL]
0

Ok, bara året yngre mot barnen jag var barnpassare hos… 1 timme är iof länge då, men de är ju inga bebisar heller så det går nog bra bara du förklarar att det är för att katterna ska känna sig trygga i sitt nya hem 😉

Plingen85
0

Ja dom förstår bra sen kan jag distrahera dom med tv spel eller fredagsmys men jag tror det kommer bli svårt ;)

Förresten så måste jag fråga, ska man låta katterna kolla in sovrummen även fast de inte kommer få sova där inne?

[ElisabethYL]
0

Rum som inte kommer höra till katternas revir hade iaf jag hållit de borta ifrån. Risken är att de kommer vilja vara där och sitta utanför dörren och jama istället.. En stängd dörr=vägg, öppen dörr=öppning, kanske och ibland existerar inte på djurspråk 😉

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Rekomenderar dig att släppa ut kissarna bredvid deras toalåda. Vatten och mat kommer de finna sedan själva.

Plingen85
0

ok ja då vet jag att de kommer bo i badrummet de första timmarna då 😛

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Haha, hos de flesta icke skygga katter tar nyfikenheten ganska snart över 😃

Plingen85
0

hoppas det 😃

[ElisabethYL]
0

När katterna själva bjuder in till lek skulle jag säga att det är lugnt och ok att leka med de.., även om det inte gått en hel timma 😉

Plingen85
0

Blor spännande att se haha.. inte långt kvar nu!

Plingen85
0

Hade visst räknat fel, så igår kom dom hem till oss ❤️

Satte dom i badrummet när vi kom hem, och de gick ut därifrån kanske efter en timme. Hällde upp mat och vatten och möblerade lite med kattsakerna. När dom varit ute och traskat i 2 timmar så försvann dom. Vi vuxna letade lite försiktigt för att tillslut hitta dom i vår lakan låda som är under våran säng 😍 gud så söta!

Barnen har varit jätte duktiga och kom faktiskt i säng utan protester, till slut vaknade de små håriga ungarna efter att ha sovit i typ 3 timmar! Satte mig på golvet och lekte lite med dom, bjöd på lite lite blötmat. Sen gick dom och la sig igen och sov från 1-7. Är detta vanligt för kattungar? Va beredd på att helvetet skulle bryta ut inatt och vågade inte ha fötterna utanför täcket haha..

Nu springer de runt och utforskar, klättrar och barnen busar försiktigt med leksaks pinnar.

Däremot har vi ett problem, vi har inte lyckats tyda kön! Vi hade inte valt några katter utan ägaren skulle behålla en och hennes vännina en så då fick vi de 2 som är kvar. Hon är ingen uppfödare men har kunnat tyda kön förut men ena stunden tycker vi att det ser ut som pojkar och andra en pojke och en flicka.. Tänkte sätta ut bilder så kanske nån expert kan hjälpa mig

Plingen85
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sonen har morgon gymnastik med missarna

[ElisabethYL]
0

Gud så söta!

Och vilka duktiga barn! 🙂

Det jag vet som är skillnad (enklast att se) är att hanar har (för att uttrycka mig ofint) kulorna mellan bakbenen strax under svansen. Har de inte det borde det vara honor 😉

Plingen85
1

Haha ja jag tittade på bilder som skilde honor och hanar men blev ändå inte klok.. kanske är honor då båda haha..

De ligger och sussar under sängen nu efter ett rejs på 2 timmar här nu och har tömt kattlådan så de vet och accepterade toan här =)

Ja jag är stolt över barnen, men idag är det lite svårare ;) De vill att katterna ska klättra i klösträdet och mysa i famnen. Det är inte missarna sugna på än.

Plingen85
2

Bättre bild på nr som har smeknamnet mjölk. Andra missen kallas misse så länge tills vi är säkra på kön.

IceJossan
0

Söta!!! På hanar ska du se små bollar med en prick i. Eller snarare som en platt boll med en prick i. På honor ser du en springa som är typ 1/2 cm lång, den sitter nära analen.

Plingen85
0

Ok ska ta en närmare titt när de sussat klart =)

[Mustangcab]
0

Ta en valerianatablett och krossa och häll krosset över klösträdet så kommer katterna att tycka om att klätta där. Valeriana finns att köpa på apotek och hälsokost och är ett rogivande medel för människor och upphetsande för katter.

Sarah-S
3

Ta båda katter till veterinär för vaccination, besiktning och id-märkning
Där kan man också avgöra vilket kön de har.

(säljaren ÄR uppfödare i lagens mening, dock en oerfaren sådan)

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Plingen85
0

Jag avaktar med att göra något med trädet de är så nya här.

Jadå vaccinering och id-märkning är bokat till tisdag så då ska jag fråga. För ska ju ändå boka tid för kalstrering då också.

Ok tänkte att man inte kunde säga uppfödare när det inte va en avsiktlig kull.

Sarah-S
1

#21 Så fort kullen föds är man uppfödare och då gäller samma lagar som för alla andra 
Bla så har din uppfödare dolda-fel-ansvar för dina kattungar i 3 år

Plingen85
0

Ok är ju bra att veta.

Nu har de varit och klättrat i klösträdet efter ett par timmars vilande.

Den gråa får man klappa lite och har strykt sig mot mitt ben när jag la upp mat medans den randiga inte vill bli klappad just nu och är en äventyrskatt som ska testa allt och kolla överallt.

Plingen85
0

Blev inte så jätte bra bilder, men kanske någon kan tyda?

Plingen85
0

nr 2

Plingen85
0

Randiga igen, är det 2 tjejer?

Sarah-S
0

Ja det ser ut som 2 honor

Plingen85
1

100% får vi veta på tisdag men ja det ser ut som tjejer till sonens lilla besvikelse men äh ;) Om det är så så har dom fått namnen Glitter och Pärlan från barnen.

Nu tar dom en power nap igen och barnen fattar inte att de kan sova så mycket haha. De blir ju utpumpade av barnens bus med lekpinnarna. Jätte duktiga alla då katterna vågar vara nära dom mer och mer.

Plingen85
1

Nu så är klösträdet poppis ;)

Har fått gosa med dom och en av de till och med kurrade, drog sig mot min hand och gjorde panna mot panna på mig samt trampade med framtassarna på min hand. Det måste väl vara ett klart godkänt? ❤️

simsforever
0

åååååh  så söta *-*