Ringorm. Hjälp!
Hej! Min sambo har precis konstaterats ha ringorm (dock är ej provsvaren från skrapningen klara, men läkaren var nästan 100% säker) Vi fick en kattunge för 4veckor sedan, hon ser helt fin och fräsch ut i pälsen kliar inte eller beter sig konstigt. Vi har även en katt på 1.5år som inte han heller har några problem med pälsen/huden. Hur ska man gå till väga? Min sambo har aldrig kontakt med andra djur än just våra katter, så det borde rimligtvis vara ifrån någon av dem han fått ringormen. Är det bara att sätta igång och sanera lägenheten och tvätta katterna osv, el bör vi vänta på provsvaren? Tacksam för svar om någon har varit med om liknande situation. Trevlig helg! Mvh Louise, Siri och Simba
Om ingen annan föreslår någonting annat hade jag tagit det lungt med sanering och dyligt… (Har inte själv varit drabbad av ringorm)
Har du e-leg så kan d gå in på Mina vårdkontakter och kontakta vårdcentralen den vägen (din text här innehåller såpass med info att de kan ge ett skapligt korrekt svar). Ifall du föredrar det kan du ringa vårdcentralen eller 1177.
Men jag ser ingen anledning till panik, ringorm är en jobbig sjukdom men som tur är ingen farlig…
Tack så mycket för svar! Har pratat med veterinärer, zoobutiker m.m. Har fått olika svar från olika håll. Inte allt för många som drabbats själva dock, så jag tycker att det vore intressant att höra hur ngn som drabbats gått till väga och hur det slutat. Några tycker att man kan vänta på provsvaren både från sambo och katt, detta tar tyvärr ngr veckor. Dock känner jag att om min sambo nu fått ringorm och behandlas för detta i skrivandets stund så är väl risken att de smittar honom el mig igen om man ej behandlar dem samtidigt. Samt "sanerar" Lght. Blir väldigt jobbigt för min sambo att göra om samma procedur igen om ngn vecka om katterna fortfarande bär på "smittan". Eller tänker jag fel? Bör inte katt och smittad person behandlas samtidigt?
#2 Jo de behöver behandlas samtidigt, för annars kan det smitta vidare osv. Så det behöver göras.
Katter kan vara bärare på ringorm utan att själva få det också.
Ska ni iväg, bör ni byta kläder och så, så att ni inte drar det med er. Samt inte ha kontakt med andra djur och så tillsvidare.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Jo, men kontakta vårdcentralen på måndag om du inte fått svar innan… Om han behandlas så har förmodligen läkaren gjort bedömningen att det är det bästa, så då skulle jag försöka kolla vidare…
Hoppas det löser sig, men jag har tyvärr inte så mycket matnyttigt att komma med..
Här finns att läsa
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Infektionssjukdomar/Ringorm/
Tack! Jag har läst på SVA redan, dock får man inget svar om man ska behandla katterna på direkten, trots att de ej har symtom. Skicka in för provsvar tar två-tre veckor och kan behövas göras om…. Som sagt endast min sambo som har symtom och börjar sin behandling nu idag. Är bara orolig att om vi väntar med katterna så är både jag, min sambo och eventuellt andra smittade pga av att katterna inte behandlas. Är det ngn som vet bästa behandlingsmetoden för detta? Medel, tillvägagångssätt osv! Alla svar tas tacksamt emot! Med vänlig hälsning, Louise
#6 Du måste få medicin/behandling utskrivet av veterinär till katterna.
Sedan får man sanera med t.ex Virkon S. Lycka till!
Men katterna kan väl vara bärare av ringorm utan att få utslag?
Har aldrig drabbats av det själv så jag är inte så superinsatt, men de som drabbats av det på sina katter har genomlidit ett helvete för att få hemmet sanerat.
Det finns något som heter medaljonsjukan som liknar ringorm väldigt mycket och flera läkare diagnostiserar sina patienter fel innan skrapprovet är gjort.
#9 medaljonsjukan kan det mkt väl vara nu när bo googlar lite. Tack för det tipset, jättebra! Vi ska åka till ännu en läkare för second opinion, så får vi hålla tummarna för det. Tack!
Det är många gånger människan som smittar katten och inte vise versa. Har din sambo varit i kontakt med marsvin eller annat smådjur? Avvakta provsvar innan ni börjar behandla. Har ni tur så har inte katterna någon smitta. Onödigt att behandla, bada om ni inte måste.
Jag fick ringorm för 1 år sen då jag var på en bondgård med kor, o man vet att de va korna som hade ringorm. Då jag har två katter va ja orolig att det skulle smitta dom, men vad jag kommer ihåg vad jag sökte på Google o allt så smittar inte människor djur, o mina katter fick aldrig nå symtom. Är ni helt säkra på att din kille har fått det från era katter? Brukar annars främst va nötkreatur o marsvin/hamstrar som har ringorm vad jag förstått. Jag smörjde med en svamp salva enligt vårdcentralen som finns receptfri på Apoteket, + ett rosa pulver som man blandar i vatten o duttar på som användes på kossorna, den va effektivare än salvan, men kanske svår o få tag på om man ej känner nån bonde.
Ring till SVA och fråga angående katterna. Har man bara två sällskapskatter brukar det inte behövas någon omfattande behandling eller sanering, i synnerhet om inte katterna inte uppvisar några symptom. Ringorm läker ofta ut av sig själv.
Har man däremot många katter eller driver uppfödning/pensionat/katthem eller liknande är det betydligt besvärligare med ringorm. Då är det behandling och isolering och sanering som gäller.
Tack för alla svar! Nu har ngr dagar gått sedan min sambo fick första utslagen, vi tycker mer och mer att det borde vara medaljonsjukan. Såren/prickarna fjällar inte bara i kanterna utan över hela pricken/området. Detta verkar vara mer typiskt medaljonsjukan och ej ringorm som fjällar i kanten. Min sambo ska tillbaks till läkare för second opinion, innan dess tar vi det lugnt med sanering osv. Blir överlycklig om det visar sig att det "bara" är medaljonsjukan, ringorm verkar vara ett riktigt helskotta att bli av med.
#12 Ringorm smittar mellan djur & människa.
Katter är vanliga bärare på ringorm utan att få symtom själv.
Och att smörja med salva tar inte bort smittan, bara utslaget, så är det på t.ex marsvin ialla fall.