Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 761 ggr
diva
0

Diarre och kräkning

Jag har en kattunge på 14 veckor som inatt har både kräkts och haft diarre. Andra gången på en vecka. Ringde vetrinären förra gången och han sa att jag skulle ge kokt ris först i 2 dagar och sen kokt kyckling. Han blev bra i magen tills jag började ge honom kattmat succesivt. Han har fått orijen torrfoder nu. Det gav jag inte honom förra gången. Då fick han mjau tetra kattungefoder. Han är pigg i övrigt och har inte försämrat allmäntillstånd. Nu fick jag höra att man inte skulle ge ris. Dessutom läste jag att man inte skulle svälta en kattunge 12 timmar innan man börja ge skonkost.

Nån som har förslag om vad jag kan ge honom.

M.L
0

vad för foder fick katten vid uppfödaren ? snabbt foder byte

diva
0

nej det kan det inte vara. Han fick Mjau tetra kattungemat och Royal canin maine coon. Då han kom till mig då fick han bara mjau tetra till och börja med. Sen fick han bara diareer och inga kräkningar så han fick kokt kyckling och jag började sakta introducera orijen då mina andra katter äter det. Inatt blev det verkligen mycke med både kräkning och diareer.

diva
0

Jag avmaskade honom också ska jag väl säga då han blev avmaskad senast vid 6 veckors ålder

litettrassel
0

Det är samma med min 16v plutt :(

diva
0

Vad har du gjort då och vad ger du honom nu för mat?

litettrassel
0

Jag ringde min uppfödare som sa att sånt kan hända och sa Canikur mot diarré samt skonkost i form av kokt vit fisk…

diva
0

ok

[Mustangcab]
0

Diarsanyl sätter stopp för diarrén. Canincur för katter finns nog inte längre. Ta en odling och se om katterna har några parasiter. Att avmaska utan att veta vad man ska avmaska mot är inte rekommendabelt.Köp en kolla masken på apoteket.

Här kan du läsa  vad du behöver kolla och du kan ta proven själv och sända till SVA det bli billigare än att gå till en veterinär.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/

diva
0

tack tack

Imasy
1

Har testat både canikur och dyarsanyl, och canikur var betydligt bättre och billigare.

Förra helgen fick hunden, som är jättekänslig i magen världens diarre, och hade lagt en stor blodblandad hög på golvet. Stack till djursjukhuset direkt och köpte canicur ihop med burkmat för känsliga magar.

4 timmar senare var han bra i magen. Och då var jag beredd på att lägga in honom, så hemskt diarre var det.