Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1050 ggr
IceJossan
1

Katt som tappat intresset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjoho..

Vanligtvis är jag en av dem som kommer med aktiveringstips, men nu vet jag inte vad jag ska ta mig till riktigt..

Jag har 4 katter (1 egen, 3 jourkatter) och ena jourisen har förändrats senaste veckan och jag kan inte för mitt liv komma på hur jag ska göra med henne för att hon ska bli glad igen!

Hon är van innekatt sedan flera år tillbaka. Har sin kära kompis här hemma men är ofta rättså bitchig mot alla katter. Hon brukar köra ett rejs med två av de andra katterna då och då, minst en gång om dagen, oftast två. Hon leker med små påskägg ibland men allra mest gillar hon en fjäder i snöre som jag vispar runt med, då blir hon helstojig. Hon brukar äta blötmat med god aptit och torrfoder (Orijen) som hon får jobba lite för, samt godistorrfoder (Royal Canin Sensible) i andra aktiveringsprylar eller som jag kastar ut några bitar av som katterna får jaga ifatt på. Hon är inte förtjust i mig, tycker att jag är äcklig när jag går emot henne, men låter sig kelas med, flyttas på och sättas i knät när hon sitter på balkongen, i fönstret och ibland på sängen. Hon går gärna ut på balkongen och sitter där. Detta är en kastrerad, fet (bantar så smått) och lågaktiv honkatt.

Nu plötsligt har hon blivit mer och mer uttråkad. Hon går runt runt i lägenheten och bara tittar efter något att göra och jamar ödesdigert och uttråkat samtidigt. Runt runt runt går hon och jamar. Hon gillar att vara på balkongen som sagt men nu kan hon stå på balkonggolvet och bara jama rakt fram, vända och gå in igen och fortsätta ha tråkigt. De andra försöker busa som vanligt men hon blir bara sur och går undan, som hon alltid gör om de busar fel, men nu vill hon inte busa alls vad jag sett. Jag försöker busa med henne med fjädern i snöret men hon bara tittar på mig och går undan, skyr mig ännu mer på golvet. Jag kan få igång henne nån gång ibland när hon är parkerad nånstans, men det är bara några tassningar på fjädern efter typ 5 minuters lirkande sen ligger hon bara där och glor envetet rakt fram och ignorerar all form av inbjudan till lek som hon tidigare haft svårt att motstå. Väl på sina "parkeringsplatser" är hon gosig som vanligt och går inte undan. Hon äter betydligt mindre nu, det är inte mycket som lockar även om hon äter litegrann. Hon verkar inte ha ont när jag tar i henne, hon är avmaskad för ca 1,5 vecka sen, kastrerad som sagt och van innekatt. Sitter inte i fönstrena och gnäller utan går bara runt och gnäller och är ointresserad av lek.

Jag försöker med kojor, laserpekare, ta in träd, grenar med löv, kottar, olika köpeleksaker, skräp att leka med (sugrör, mjölkflärpar, papperstussar osv), kattmynta, längre snören med fjäder i så jag är längre ifrån henne, men inget funkar, hon bara går runt och gnäller förutom när hon ligger och vilar…

Två av de andra katterna har kräkts en del i 3 dagar men inte denna katt.

Jag funderar på veterinärkoll så klart för det kan ju vara nåt galet jag inte ser, men det verkar mest vara ren och skär uttråkning. Jag känner igen mig i hennes sätt från när jag var 8 år och hade skittråkigt och inte kunde hitta på nåt att göra själv utan bara gick runt, runt, runt och klagade över tristessen. Precis så beter sig denna katt.

Det här började nog smått en-två dagar efter att en hittekattunge jag haft i 1 dygn flyttat hem till sin ägare igen. De busade aldrig utan att hon blev sur, men hon accepterade honom när han fjäskade lätt för henne.

Vad gör jag?!

IceJossan
0

Hon går på lådan, men jag kan omöjligt se hur mycket hon kissar och bajsar pga de tre andra katterna som ju delar lådor med henne. Har däremot inte hittat någon liten kissklump eller så. Löst bajs finns det men jag tror bara att det är den jag VET är lös i magen som bajsar löst. Vet tyvärr inte hur hennes avföring ser ut :/

sagan
0

Kan du stänga in henne ett dygn för att se hur lådan ser ut när hon går?

IceJossan
0

Det kan jag göra.

IceJossan
0

Hon är lös i magen, ordentligt. Det kan vara pga de olika fodersorterna de fått på sistone (är vana vid Mjau blötmat, nu har de fått Whiskas, Pussi och Mjau i alla möjliga smaker), eller stressen över att vara instängd, stressen över tristessen eller någon faktisk fysisn åkomma..

vinteralvan
0

Du bör nog ta en tripp till veterinären och kolla upp henne för säkerhetsskull. Något är ju uppenbart fel. 🤔

sagan
0

Kan ju vara något med magen som gör att hon är mer återhållsam. Kan du ge skonkost nån dag och se om hon mår bättre?

IceJossan
0

Idag har hon jamat några få gånger bara och varit mer trygg med mig! Lekte lite med fjädersnöret också. Katterna fick vara med ute i trapphuset nån halvtimme inatt och var på helt ok humör efter det! Men fortfarande inte som vanligt busmässigt.

[silkesnosen]
0

Även om hon inte kräkts då kan ju även hon ha mått illa och ha åkt på ngn bakterie. Bara ngn tanke. Sedan tänker jag lite som såhär. Det bästa sättet för att få ett barn att sluta vara uttråkad är att låta den vara det ett tag, att finna lite egen drivkraft och lust. 

Blir det inte bättre så är ju givetvis en tripp till veterinären en god idè.

IceJossan
0

#8 Ja det är ju förstås möjligt! Inte sett några tendenser till det iofs, inget slick kring munnen eller sittande med framåtlutat huvud, men hon kan ju ha mått lite kasst ändå på nåt vis.
Ikväll var hon lite mer med, tills min galenpanna busade rakt in i henne, haha, då gick hon därifrån. Skrälle… Ja min egna alltså.