Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1059 ggr
monica38
0

Blötmat

Hej! Är det någon som gett sina katter Brit-care vi har fått en kräsen kattbebis men detta slukar hon :)

www.brit-petfood.com jag har aldrig sätt detta foder i örebro vi köpte det på hemvägen i Västerås.

LinaLj
2

Nu vet jag inte vilken sort ni valde men burkarna verkar alla innehålla ris vilket jag tycker är helt onödigt i en blötmat och tar lite bort meningen med just blötmat. Påsarna vet jag inte riktigt eftersom de inte skriver ut innehållet. Men jag ställer mig lite frågande till kattmat som består av kyckling och ost….

monica38
0

Vi köpte tetra,

Våtfodret från Brit Care tillverkas av naturliga ickeallergena, mycket lättsmälta, ingredienser som både är skonsamma mot katten och förebygger födoämnesintolerans.

Analytiska beståndsdelar:
Protein 12%, fett 2%, vatten 83%, aska 2%.

Sarah-S
2

"naturliga"
Sen när är det naturligt för en katt att äta ost?

Å andra sidan är väl det viktigaste att katten äter, sen får ni kanske försöka fasa in ett bättre alternativ som tex Bozita eller Mjau

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

monica38
1

Just nu är jag glad att hon äter sen får vi se, hon åt/äter även olivers blötmat men äter inte av det så mycket, det andra slukar hon. Har två sen förut och får se vad hon klarar av, min första spyr som bara den av mjau o bozita.

LinaLj
2

#2 Ja den informationen finns även på hemsidan. Men jag är lite misstänksam mot en vara som inte skriver ut innehållsförteckning och om man dessutom räknar ihop % så fattas 1%, vad består den av? 12 % protein är ju bra, mjau brukar ligga runt 8-10 % beroende på vilken sort och smak man köper. Men det beror ju också på vad för protein det är. Det kan ju vara allt från ärtor till ägg till fisk till kött.

monica38
1

Ingrediets: chicken breast 43%, cheese 4%, rice, food starch modified,tuna crude oil,water. Står det på påsen.

På deras hemsida står det: No use of soy, risk ingredients, GMO

LinaLj
0

Kyckling är ju helt okej. Ost förstår jag inte varför man blandar i kattmat som sagt det är nog mer för att vi människor ska tycka att det låter gott och det finns katter som har problem med laktos, 4% är dessutom ganska mycket. Ris hör inte hemma i blötmat och verkar utgöra en hel del av maten. Det är bara billig utfyllnad (enligt min mening) och tjänar inte någon större nytta för katten. Mat stärkelse kan ju vara lite vad som helst, troligen antingen ris- eller majsstärkelse, inget direkt konstigt. Tonfiskolja kan ställa till problem om man har en känslig katt.

Det där sista om att det inte finns riskämnen tycker jag är ganska tveksamt eftersom det innehåller både ost, ris och lax vilket utgör tre grupper som katter vanligtvis är allergiska mot (laktos, sädesslag och fisk). Men har man en katt som inte har problem med det så är det ju ingen fara.

Det verkar som det bara finns en butik i sverige som direktimporterar den här maten än så länge.

Thaeri
4

#5, man avrundar i analysvärdena, och då kan det lätt fattas lite.

Säg att man har en grej som består av 24,49 % av ämne A, 24,38 % av ämne B, 24,27 % av ämne C, och 26,86 % av ämne D. Avrundat blir det 24 % var av A, B, respektive C, och 27 % av D.

Och som du ser blir de mer noggranna siffrorna 100 % totalt, medan de avrundade landar på 99 % tillsammans.

Sen kan det även gå åt andra hållet, och det slutar med att man får en eller två procent för mycket.