Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1347 ggr
PiggieVille
0

Kattungar

Visste inte i vilken kategori detta hör hemma, är det fel så får gärna ngn flytta den. Alla råd, tips och knep tas tacksamt emot!! Någon j***a idiot har dumpat två små kattungar på gården. :( Dem väger lite över 300 gram, den enas öga var ihop geggat av var och nosen alldeles snorig. Vi hittade dem tack vare att de skrek som stuckna grisar. Skitiga i ansiktet och i pälsen. Jag har bara grädde hemma,så det har jag gett dem (i pipett )uppblandat med varmt vatten. De är så hungriga att de slänger sig över pipetten och den ena morrade. Ögat ser bättre ut nu när det är tvättat. Nu kommer mina funderingar, jag har ingen aning om hur gamla de är. De kan inte kissa/bajsa själva, iaf. Hur ofta ska de matas? Hur mkt ska jag ge vid varje måltid? Hur länge ska jag mata dem med mjölkersättning? Ska det komma bajs efter dutt i rumpan? Nu kommer det endast kiss. När ska de börja äta kattmat? När kan jag börja lära de att gå på låda? När ska de ha första vaccinationen? Tvätteriet av pälsen har jag fått hjälp med av en av våra kastrerade hankatter som tagit sig an dem. Däremot duttar jag de ändå i rumpen. Baby cat milk inköps imorgon. Tack på förhand!!

Uppkatten
0

Lägg in detta även på Hittekatter i Fokus!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sarah-S
4

Runt 300gr ca 3 v i ålder
Man kan med fördel ge dem mjölkersättning i någon vecka till, dosering och intervall står på förpackning. KMR är ett av de mest rekommenderade ersättningarna bland uppfödare. 
Börja sedan introducera lite färs, kattungemousse eller uppblött torrfoder ihop med mjölkersättning
Ställ in en låda när börjar lämna boet, kattungarna brukar lista ut det ganska snart om man bara begränsar utrymme tills de lärt sig. Jag har en hage på ca 1,5kvm med bolåda och kattlåda, mat och vatten

Om kattungarna bara äter mjölkersättning är avföringen relativt mjuk men kräver lite längre stimulering är urinering

Vaccination kan man göra från 6-8v ålder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

PiggieVille
0

Jättetack för svar! Så de räcker att de "diar" en vecka till och sen äter annat. Var hittar jag mousse? Vår djurbutik är väldigt liten. Kan det köpas på nätet?

Sarah-S
0

Kattungar som har sin mamma brukar börja äta när de är hungriga, det kan variera från 3, 4 v och upp till 6,7,8 v ibland
Jag brukar presentera mat för mina små runt 4-5v ålder, börjar nästan alltid med att ge rå köttfärs som jag blandar med KMR

Dina små som inte har en mamma och kan dia som de själva vill är säkrt mer motiverade att äta fast föda redan nu men inte alltid magen klarar av fast föda än. Så jag skulle fortsätta med mjölkersättningen en vecka till innan jag introducerar annan mat

Mousse finns hos bla Royal Canin Kitten och Purina Pro Plan Junior

IceJossan
2

Man vaccinerar inte kattungar från 6 veckors ålder väl?! Rekommendationerna är 9 veckor men 8 veckor kan gå men veterinärerna tycker egentligen att det är för tidigt har jag fått uppfattning om.

Sarah-S
0

#5 Nej i normalfall vaccinerar man inte så tidigt

IceJossan
0

#6 Varför då ens skriva det när det inte är aktuellt? Det blir väldigt vilseledande. Så små katter riskerar att inte klara vaccinet.

MonicaLagerquist
0

Jo man kan vaccinera katter från 6 veckors ålder.Vissa gör det om smitt trycket är högt.Men då måste katten ha tre vaccineringar med tre till fyra veckors ålder.

Stolt ägare till tre La permer

Sarah-S
0

#7 Man kan vaccinera kattungar från 6v om man har problem med tex kattpest. Då vaccinerar man vid 6v, 9v och 12v Det var därför jag nämnde det i en tråd om upphittade kattungar som vi inte vet om de fått antikroppar av sin mamma, dvs om hon var vaccinerad

Djurälskaren87
2

har du kollat runt i området så inte mamma katt är där? hon kanske skulle hämta mat till dom eller så? för ngn måste ju ha gett dom mat annars hade dom inte överlevt…

jätte bra att du tog in dom!! och bra att dom fått lite grädde iallfall!

tror du kan börja med lite blötmat när dom är 4-5 veckor.

bubbelbruden
1

Tänk bara på att du måste fortsätta ge de mjölk också och hålla koll på vikten för går de inte upp ordentligt ås får du ge mer mjölk och så ut med matandet men på förpackningarna så står det rekommendationer för hur mycket man ska ge vid det olika veckorna och ibland måste man ge mer och oftare då det tar olika lång tid för katterna att vänja sig med att äta riktig mat.

Uppkatten
1

#0 Se mycket bra råd i tråd inne på Hittekatter!!! J är mkt kunnig när det gäller kattungar som behöver handmatas etc!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.