Porta 21
Vi fick in ett nytt fodermärke på jobbet förra veckan som jag varmt kan rekommendera - Porta 21! Alla sju katterna fullständigt glufsar i sig av både torrfodret och blötmaten.
Torrfodret "Feline Finest Sensible" är spannmålsfritt och innehåller 80% animalier. Det är fantastiskt prisvärt (399:- för 10kg) och ändå lika drygt som Orijen.
Ingredienser
Malt kycklingkött, torkad potatis, färskt kycklingkött, fågelfett, betmassa, torkat helt ägg, torkad bryggerijäst, laxolja, cellulosa växtfibrer, tranbärsextrakt, Yucca Schidigera Pulver, citrus extrakt, rosmarin extrakt, örtblandning (2%)
Garanterad analys: Protein 41%, Fett 20%, Kolhydrater 17%
Blötmaten är "delikatesser" baserade på kyckling eller tonfisk, och de har inga onödiga tillsatser alls. Om dina katter saknar Almo Nature så kommer dom älska dessa. Jag provade "Kitten" till småkissarna och "Tonfisk med biff" till de vuxna. Det vart slagsmål kring skålarna.
Någon annan som provat??
Vänliga hälsningar
Cindy
Hej Cindy. Jag tyckte väl att det lät för bra för att vara sant, 399:- för 10kg. Det står för 2 kg. Men ska absolut prova. Såg nu att det var en 2kg:s påse för 19.90:- Också.
Men hur kan det vara så billigt?
Nej det är faktiskt 399:- för 10 kg!
Det är kampanjpris just nu, men vi håller på att förhandla med leverantören om att kunna ha det som ordinarie pris. Och den mindre påsen på 500 gram kostar 20:- på kampanj, men normalt 60:-.
Det är billigt för att vi kan köpa in mycket på en gång och då få bra pris. Det är redan ett stort märke i Tyskland.
Vänliga hälsningar
Cindy
Ska absolut prova en liten först. Men den lär väl försvinna fort med 13 katter 
#3 Haha, ja med tanke på hur snabbt faten blev rensopade både hos mig och särbon så lär det säga swich! 
Vänliga hälsningar
Cindy
Åh, antar att det bara är på bromma zoo (där du jobbar va?)
Skulle kanske vara toppen till min tös här hemma, testa James Wellbeloved kalkon, och vi blandar det med hennes gammla hills + att vi doserar, Hon verkar inte spy längre.
Det kanske kan vara nått för min kisse!
#5 Jag har hittills inte hört om någon annan svensk butik som har Porta 21, men det kanske kommer om det blir efterfrågan. Finns ju utländska webshoppar som säljer det också.
Fodret ska ju vara anpassat för känsliga kissar, så det är absolut värt ett försök!
Vänliga hälsningar
Cindy

Lät som ett fint alternativ för alla med diverse allergier om inte annat… och prisvärt definitivt.
Fast jag hajjade till när det var citrus var citrusextrakt i det ! 
Medarbeterare på Kost
Eftersom det kapade en annan tråd lite så skriver jag här istället.
0.11% magnesium är väl ändå lite för högt? Var det i porta 21 sensible

Ja tyvärr är det högt. Om det skadar organen vet jag inte, men det innehåller ju tranbär som motverkar urinsten iaf.
Okej tänkte väl. Men det var väldigt synd att det var lite för högt.
Blev bara så förvånad varför det började pratas så väl om detta foder samtidigt som magnesiumhalten nästan är i samma klass som friskies.
Motverkar tranbär urinsten eller urinvägsinfektion??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Törs inte säga säkert om det motverkar urinsten och urinvägsinfektion, men tranbär är bra för just njurarna.
På människor så gör det urinen sur, vilket gör att bakterierna inte trivs. Antar att det har samma verkan hos katterna, och då påverkar det inte uppkomsten av stenar.
#10 Katter äter inte procent. Även om Porta 21 och Friskies skulle ha samma magnesium-procenthalt så får katten i sig mindre magnesium med Porta eftersom dagsgivan är bra mycket mindre.
Vänliga hälsningar
Cindy
Det är så jag också har tänkt lite. Men funderar på en annan fråga. Hur kan det komma sig att det är så mycket magnesium i ett foder som nästan bara innehåller kött, när magnesium främst finns i grönsaker och spannmål. Tillsättes extra magnesium?
#14 Nej det förstår jag. Friskies innehåller ju massa annat som gör att katterna måste äta mycket större mängder.
Men det är trots lite för mycket med 0.11 %. Men ser samtidigt att det är ganska små mängder som katterna ska äta.

#15 Det är ju rätt mycket potatis i Porta 21 och även i Golden Eagle-fodret. Kan det bero på det?
Jag var inne och läste om Carnia Lynx (förvisso inte Porta 21, men kanske ändå relevant) på Foderbilen, där i kommentarerna var det några som också kommenterade den höda halten magnesium (0,14%). Carnia AB gav själva svar på hur de resonerar:
"Varför så hög nivå av magnesium och aska (mineral)?
Carnia LYNX® innehåller aska i nivåer som är jämförbara med flera vilda bytesdjur. Tabellerna nedan ger en indikation på värden för några tänkbara bytesdjur. Vi vill understryka att nivåerna i Carnia LYNX® ligger i paritet med, eller under vad som kan vara fallet i flera möjliga bytesdjur.
Magnesiumhalt (angivet som procent av torrvikten)
Namn Mg
Kanin 0,18%
Råtta 0,18%
Carnia LYNX® Original 0,14%
Mus 0,13%
Piplärka 0,13%
Hamster 0,12%
Magnesiumhalten är inte ensamt avgörande för utvecklandet av struvitstenar, utan den står i relation till urinens surhetsgrad. Sur urin förhindrar utfällning av struvitstenar som har magnesium som stor beståndsdel. Genom att tillföra surgörande ämnen så kan detta balanseras och små kristaller löses i takt med att de bildas. En sådan funktion kan DL-Methionin ha, varför vi valt att tillsätta denna. Huvudargumentet vi vill framföra är dock att mängden aska och däribland magnesium i Carnia LYNX® ligger i paritet med, eller under vad som kan vara fallet i flera möjliga bytesdjur."
Jag har fö även köpt hem Porta 21, fick hem det iförrgår
. Vill ju ge mina katter en mjuk övergång till det nya, men de fick provsmaka lite och då gick det ner. Dock visade ena katten tendenser att spotta ut Porta-bitarna igen när jag först gav dom påfyllning igår morse (första ggn blandat nya/gamla). 
Såg dock inga utspottade bitar senare, så antingen gick de ner ändå eller så åt andra katten upp dom.. 
OK, då vågar jag mig kanske på att testa det. Kan köra med hälften Porta och hälften RC Young Male. RC har bra mycket bättre magnesiumhalt och Porta har bättre kötthalt..

Anjinsan's Djurshop på Mogatan i Helsingborg har Porta 21 Sensible torrfoder nu.
Fast för min del är det enklare att beställa och få det hemkört. Det blir lite dyrare, men beställer jag ett par 23 kgs säckar så blir det inte många kronor extra per kilo.
Tar de förresten samma pris som Bromma vad det nu heter? Och har alla storlekarna?

Porta 21 är jättebra! och det går att beställa billigt från zooplus.com
Efter att ha läst och funderat en hel del, så valde jag att beställa hem en säck med just Porta 21 sensible. Det som till en början fick mig att tveka var just magnesium halten på 0,11%, då det är något högt. Eftersom resten verkade så bra så valde jag att ge detta foder en chans och fick hem säcken i dag. Katterna verkar gilla det, men till min förtvivlan läser jag på säcken att fodret innehåller hela 0,14% magnesium, vilket är betydligt mer än vad jag redan tyckte var aningen högt. Överallt där jag läst på internet står det 0,11, men på säcken står det 0,14, vet inte vad jag ska tro
.
Tack för reklamen. Nu har jag handlat både våtfoder och torrfoder. Är på ständig jakt efter bra mat som katterna gillar så värt att prova när det ändå är lite kampanj på :)
Mina fisfröknar ratar blötmaten, men grannens hankatter mumsar gott "resterna" 
#23 Så det står fel på internet alltså? Och 0.11 lät ju tillräckligt högt :/
# 26 Vet inte säkert ännu vart felet är, har kontaktat Bromma zoomarknad ang. detta och väntar på svar. Det är inte bara på deras hemsida det står 0,11, så jag vill veta säkert.
#26 Törs man ens ge katterna detta?
#27 Låt oss veta vad de säger, när du får svar.
Jag tror att det är så att eftersom Porta inte innehåller något spannmål eller grönsaker som i sin tur innhåller magnesium så är den mängd magnesium som finns i fodret inte skadligt. Och Porta innehåller även ämnen som ska motverka urinsten.
Ämnen som ska motverka urinsten innehåller de flesta lite bättre torrfoder.
men frågan är om det hjälper när det finns mycket magnesium. Själv tycker jag väl det känns lite tveksamt att ha ett foder som man absolut får se till att begränsa så dom inte får i sig för mycket magnesium.

I #18 finns en bra beskrivning om den höga magnesiumhalten i Carnia Lynx (liknande Porta 21). Porta 21 innehåller även det långt mindre magnesium än kattens naturliga bytesdjur. Så det borde inte vara farligt.
Men det känns ändå inte som att det nödvändigtvis går att jämföra bytesdjur med ett torrfoder.
Googlar man så kan man hitta rekommendationer om t.ex 0.08 till dräktiga honor. Och det verkar inte finnas något ställe som verkar ha en högre gräns än 0.1. Alltså är det vad man bör sätta som en gräns i det foder man använder sig av.
Riskerna minskar självklart när det är ett bra foder i övrigt, men ändå. Och sen kan det säkert göra en stor skillnad vilken ålder det är på katten osv. Men det finns inte direkt någon mening med en magnesiumhalt över 0.1. Knappt över 0.08.
Jag läste någonstans att Minimum för en vuxen katt var 0.09, det stod dock ingen Max gräns.
#34 Det jag hittat säger absolut minst 0.04 för katter och minst 0.08 för en dräktig katt.
Men man ska ju alltid undvika för mycket magnesium för det finns bara risker med det.
Mängden magnesium en katt får i sig, beror också på hur mycket av fodret katten behöver äta. Det är ju skillnad på om katten t ex måste äta 40g eller 80g av ett foder, så man kan inte bara titta på hur många % magnesium det innehåller, utan hur mycket den får i sig i slutändan.
Jag har funderat på att börja ge porta 21 till mina katter, men tvekar lite pga magnesiumhalten. Vågar man ge detta foder till dom?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag skulle välja bort fodret pga magnesiumhalten. Jag tycker det känns dåligt att det ska vara så noga med hur man begränsar intaget för att katten annars kan få i sig för mycket salt.

Personligen valde jag bort detta foder, vill inte riskera mina älsklingars hälsa. Plus att det är lite lustigt att detta foder hyllas trots sin magnesiumhalt medan exempelvis en person som ger friskis sågas..
Okej då väljer jag ett annat foder :)

Mina verkar må bra på detta foder. Får brevid detta mycket blötmat.
Mina älskar det och mår också prima.
Men om urinvägarna tar skada så syns inte på en gång. Det kommer smygande efter en tids användning.
#43 Hur märker man "enklast" om en katt får problem med urinvägarna? Som referens, eftersom jag också kör på Porta 21 just nu.
#44 dom kan kissa i sängar, mattor eller på andra ställen eller gå och småkissa ofta på toan.

När min ena grabb fick UVI för ett halvår sen (åt då Mjau torrfoder och blötmat) så märkte jag det på att han tvättade sig på snorren mest hela tiden och morrade när jag tog i honom och när han tvättade snorren. Han småkissade inte i sängar, soffor eller så. Så det är lite olika tecken att hålla utkik efter.
#45, 46 Tack för svaren!
Vid fel på njurarna så dricker de mycket.
Måste bara fråga.. om detta foder har för hög magnesiumhalt, så är det väl lika dåligt som de flesta lågprisfoder i livsmedelsbutiken?
Det beror väl lite på anledningen till varför det har högt magnesiumhalt. Om det är för att det innehåller mycket kött, så behöver det kanske inte vara så dåligt. Lågprisfodren är väl dåligt pga att det mest innehåller spannmål.
#50 Så du anser att det är ok med för hög magnesiumhalt om det innehåller mer kött? Att de billigare fodren är dåligt för att de har för högt spannmålsinnehåll, det vet jag, men nu är det enbart magnesiumhalten jag undrar över.
Jag vet faktiskt inte. Men eftersom kött innehåller mycket magnesium jämfört med andra näringsämnen, så går det kanske inte att göra ett köttrikt foder som har en låg magnesiumhalt utan att sänkat magnesiumhalten på något sätt. Och det kanske förstör med än för med sig fördelar. Magnesium behövs för bl a musklernas funktion. Om katten äter ett foder med mycket kött, får automatiskt mer muskler och kräver väl då mer magnesium, än en katt som äter ett spannmålsrikt foder och mest lägger på sig ett fettlager.
Sen behöver en katt inte äta så mycket av ett foder som innehåller mycket kött. De får i sig mindre magnesium om de behöver äta 50g av ett foder, än om de behöver äta 100 g av fodret.
Men detta är bara mina funderingar.
Sen kan magnesium från köttriket vara minde skadligt för katten än magnesium från växtriket. Precis som animaliskt fett är sämre, än fett från växtriket för människor.
Ni som barfar era katter, har ni någon koll på hur mycket magnesium era katter får i sig?
Man blir alldeles yr och förvirrad av alla dessa foderfrågor
. Har verkligen läst om alla möjliga foder och hittar bra och dåligt i samtliga. Jag tror precis som Josefa säger att det naturligt blir mer magnesium, när fodret inte innehåller spannmål. Jag har nu gett Porta 21 till mina katter i ca 1 mån och vet att det är alldeles för tidgt att säga hur de mår av det. Det jag KAN säga är att de inte äter i närheten lika stor mängd, som de gjorde tidigare. Skulle gissa på ungefär hälften. Fodret jag gav tidigare innehöll spannmål och magnesium halten låg på 0.09%. Tänker jag helt fel nu så ber jag om ursäkt, men då de åt det dubbla av detta foder, fick dom då inte i sig mer mg än vad de får i sig i dagsläget. Hona har varit tunn sedan jag tog hand om henne, men har nu gått upp något hg, vilket glädjer mig. Hanen är kastrat och fin i hullet och har hållit sig på sama vikt. De får båda blötfoder morgon och till middag och har fri tillgång till torrfodret.
Som sagt, tidigare att säga säkert ännu, men let's face it, det perfekta fodret finns inte. Jag tycker ni som barfar era katter gör det jättebra, men hur vet ni säkert vad magnesium halten hamnar på där?
Någon mer än jag som har flera katter som kräkt jätte mkt av fodret? Det kommer väldigt plötsligt då katterna själv blir överaskade och de hoppar till. En kräkte så en kula kom genom nosen och gav honom näsblod. Iallafall 3-4st här hemma.Hörde även av ett av mina jourhem att alla hennes 3 hade kräkt mkt av fodret.Någon som vet vad det beror på? Hade velat hitta ett bra foder utan spannmål. Har en hona med kronisk bukspottskörtels inflammation så hon kan annars bara ära hills i/d utan att kräka detta har hon klarat av. Så synd om detta foder inte är bra när man har många katter och alla kan äta samma. De äter det fortfarande och tycker det har blivit bättre men en del kräker fortfarande men ofta är där hår med nu så kan vara pga hårbollar också.

Jag har precis beställt hem en 2 kg påse att prova. Hoppas de vill ha det de e väldigt fästa vid mjau torrfoder
glömde att säga att mitt jourhems katter kräktes också mkt.Men så fort hon bytte tillbaks så slutade de kräkas igen. Tycker att sammanträffandet att flera katter kräks samtidigt borde ha nån betydelse.?
Verkar vara svårt att få tag i?
Finns det någon som vet någon försäljare i Norrköping med omnejd.
#59 Finns att beställa på brommazoo (deras hemsida) och även på zooplus.dk
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vill bara säga att mina katter mår riktigt bra av det :)
Ja, det är ett väldigt bra foder. Nu vägrade dumma Mee äta det och så får jag ju vara lite försiktig med foder med hög proteinhalt, då Arne inte får äta det, annars så var det ett superbra foder, fiskfritt. och spannmålsfritt. Och Bromma zoo har fraktfritt om du beställer saker för över 500 kr nu.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
På zooplus.com kostar det 34kr kilot vid 10 kilos påsar.
Jag har länge befunnit mig i foderdjungeln och testat orijen, hills, purina och eukanuba. Detta är det bästa utan socker, spannmål och högt köttinnehåll. Den kombinationen är väldigt svår att hitta. Luktar mindre gör det och det är drygt! PLUS att det är hälften så dyrt som andra foder med samma kvalité. Katterna dricker dessutom mer nu än förr. :)
Till och med fröken kräsen som ratar ALLT äter detta foder. :)
Ja, fast för dem som inte vågar sig på att bestälal från utlandet, så är Zoomarknad det bästa alternativet för detta foder…
Fungerar det att gePorta 21 sensible till en (eventuell) fiskallergiker? Det innehåller ju laxolja, räcker den mängden för att vara allergen?
Laxolja är inte allergent och finns i de flesta fodren.
#66. Perfekt. Dock oroar jag mig lite över potatisen också..
Potatis är inte spannmål.
Nej det vet jag. Men barfmycat har tidigare sagt att det inte var bra..
ja då ska du ju enbart köra på barfmat då.
Mina katter gav jag en blandning av kokt ris, kokt älgslafskött(skottskadat) ett par grovt rivna morötter och äggskal från frigående höns som bara ätit vegetabiliskt foder. OCh faktiskt ett kryddmått med salt. till en kastrull på sammanlagt 5 liter. Alla gilllade den maten utom mee som bara äter torrfoder…
sen alternerade jag med rådjur hare och bäver. Jag kokte köttet först och malde det sen och kokade ihop det med riset. Gjorde en stor sats och frös in i plattor.
#70. Nu har jag hört från flera olika ställen att detta är bra och undrar: varför är just kokt kött och ris så bra för allergiker? Brukar katter gilla en sådan "puré" (min vill inte äta rått kött)? Finns det något kött man INTE ska använda att koka? Ja, givetvis ska jag inte koka fisk eftersom det i första hand är fisken jag vill eliminera från fodret ;).
#0. Gjorde just en rätt stor beställning från er sida och kom att tänka på: finns det någon gräns för hur stora paket man egentligen kan få? Om man beställer flera storpack sand eller mat blir det ju snabbt några kilon… rätt många också..
Ris tog jag bara för att det var bra och lättvindigt för mig. MEn som sagt jag kokade mitt. HAde en blandning proportionellt av 500 gram köttfärs, 1000 gram vatten och 500 gram ris.I detta två grovrivna morötter plus ett par teskedar krossat äggskal och ett kryddmåt salt. Kokade tills allt vatten kokat in. OCh det funkade på mina…
Bromma zoomarknad kör ut med DHL…. Så du får det fram till dörren! Oavsett mängd!
#71 Det finns ingen gräns. De gånger jag beställt därifrån så har det varit uppåt 60 kg då jag alltid har många katter hemma.
Jag har gått över mer och mer på bla Zoomarknad då de fortfarande kör ut med DHL och man behöver inte vara hemma när de levererar.
Många företag har tyvärr gått över till posten och dom varken ringer innan eller ställer utanför dörren utan kvittens. Så är man inte hemma så får man hämta på utlämmningsställe och det funkar ju inte utan bil.
#73. Missuppfattade jag dig, eller ska DHL leverera till dörren? För.. eh.. jag har varit hemma hela dagen och fick nu ett sms om att hämta DHL-paketet i stan. Kul för en som inte har bil :).
Ja, de ska köra ut……. I alla fall grejerna från zoomarknad. JAg fick mitt utkört. Ring och skäll, hälsa från mig, du vet ju vad jag heter och var jag bor, så du kan gott ta mig som exempel.
Alltså skäll på DHL. Det är de som rotar till det. och meddela Bromma Zoomarknad oma tt DHL strular igen.
Putt
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
någon som vet om man kan köpa detta i någon affär?
Känner att 79:- frakt är lite dyrt för mig :/
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Om du köper 23kg kommer du över 500kr och då är det fraktfritt.
Annars kan du höra i dina lokala djuraffärer, vissa beställer hem det man behöver om dem beställer annat från samma leverantör.
Porta 21 finns ju även som hundmat är den även bra till dem?
Jag har frågat även på rätt sida på iFokus men frågar även här..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ser att det är en gammal tråd. Men funderar på att börja med porta 21 . så jag undrar hur mår era katter nu ? och vad ni tyckte om fodret och ännu använder det .

CINDY jag har ett litet tips te dig… gå med i facebook-gruppen … GAPS-Sverige för oss med trasiga magar…typ
Medarbeterare på Kost