Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2267 ggr
[kattberget]
0

Bozitas verkliga köttprocent? (Edit: Den är bra)

På min lokala djuraffär håller personalen med om att katter ska äta mat med högsta möjliga kötthalt, inget spannmål eller onödiga ingredienser osv. Jag tyckte de verkade ha bra koll. Men därför är detta intressant tycker jag:

En sak som förvånade mig var att hen som jag pratat med där INTE rekommenderar Bozita blötmat. Hen sa: Det gäller att kolla VAD som är 93 % kyckling. Det är nämligen bara 8 % protein i maten och det tyckte hen var omöjligt ifall maten som helhet innehöll 93 % kyckling såsom det ser ut på paketet.

Så vi kollade ingredienslistan och det står "93 % kyckling i biten". Hen sa: "Och då måste man ju räkna ut hur många bitar det finns i varje förpackning, och vad de väger och sen räkna om procenten. Det innehåller en massa sås och i såsen ligger x antal bitar som i sin tur består av 93 % grejer från kycklingen".

Jag blir lite förvirrad här, har tagit för givet att Bozita är jättebra. Kan någon reda ut detta åt mig?

Mullemu
6

All blötmat innehåller mycket vätska och det är det som är så bra. Katten är gjord för att utvinna vätska ur födan. De har normalt en ganska dålig törstreflex och det finns forskning som visar på att katter som enbart äter torrfoder är mer eller mindre uttorkade….även de som dricker bra.

Det som är kvar efter att man räknat bort vätskan, dvs torrsubtansen (TS), är det man ska ha ögonen på. I fallet med Bozita så är det innehållsmässigt ett av de bättre blötfodren dvs innheåller mycket vätska och resterande del har hög kötthalt.

[kattberget]
0

#1 jag vet att blötmaten ska bestå av mycket vätska och varför. var kanske lite otydlig. Det jag menar är: Hur kan det vara endast 8 procent protein om det är så hög kötthalt? Enligt hen på affären så är den totala kötthalten inte alls hög. Det finns ju blötfoder med 96 % kötthalt och högre proteinhalt, och hen som jobbar i affären säger att de fodermärkena har en ärlig kötthalt-text men att Bozitas text är vilseledande.

[ElisabethYL]
2

#1 Vad skönt (för mig)! Har nyss beställt hem ordentligt med Bozita och blev riktigt fundersam när jag såg den här tråden…

All blötmat som inte heter Mjau/Bozita fnyser min hona åt 🐱 
Hanen däremot äter allt som går att sätta tänderna i 🤪

Sarah-S
3

Proteininnehållet i Bozita är 50%, fett 26,5% i ts
Biten innehåller 97% kyckling + gris och nöt

Jag tror inte att det försäljaren riktigt kunde det här med uträkning i torrsubstans

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[kattberget]
0

Jag får ta med de här svaren till hen i affären. Hen påpekade att Applaws (som dom inte ens säljer där) t.ex. har 14 % protein i sin mat som anger 75 % kötthalt. (Där står det dock inget om "i biten").

TACK för svaren!!! :)

Sarah-S
1

#2 Det här är innehållet i Bozita Extra Kyckling:
Kyckling (92% i biten), gris, nöt, kalciumkarbonat, jäst (ß -1,3/1,6-glukaner 0,01%).

Det är ALLT den innehåller, så vad skulle det mer vara i den än kött?

[Lilyz]
2

Precis som skrivs ovan är det bitarna som innehåller 93% kyckling, men totala förpackningen innehåller närmare 80-90 % vätska (har jag för mig) och det är ingen dåligt "ingrediens" 🙂Och tar man bort såsen finns bitarna kvar, som består av 93% kött. Kan nog inte bli mycket bättre näringsmässigt för en katt eftersom bytesdjur i naturen också innehåller väldigt stor del vätska 😉

[kattberget]
0

#6 Ja inte vet jag. Därav frågan till er :) Hen kanske antog att det var typ slakt-bi-produkter som inte kan räknas som kött?

Det som hen hakade upp sig på var att Bozita = lägre proteinhalt än andra märken som skyltar med samma höga kötthalt.

Vad tycker ni jag ska säga till hen ang. varför Bozita har så låg proteinhalt jämfört med andra märken? Vill ha bra svar på tal att ta med mig.Tack för hjälpen!

[Lilyz]
1

Oj nu ser jag att fler svarat medans jag skrev :)

Sarah-S
5

Bozita innehåller endast kött (som framgår av innehållsförteckningen)
Varje bit innehåller 97% av just kycklingkött, och även fläsk och nöt de övriga 3%.
Räknar man om näringsanalysen efter att man tar bort vattnet (83%), dvs i torrsubstans (ts) så blir det 50% protein, 26,5% fett

Bozita har alltså INTE låg proteinhalt om man räknar om det i torrsubstans och jämför torrsubstans mot torrsubstans

Sarah-S
3

Och stoppar du i ris som finns i tex Applaws, eller spannmål som i en del andra märken, ökar mängden protein eftersom man då även får vegetabiliskt protein i produkten

Själv föredrar jag dock blötmat utan kolhydratkällor

[kattberget]
2

#10. Tack, jag är lite seg idag – har just slutat med kaffe! ;) Borde nog ha fattat detta själv. Men hen är bra på att prata och jag stod utan argument. Ska gå dit imorgon och förklara för hen hur det ligger till.

TUSEN TACK ALLA. NI ÄR BÄST. <3

[kattberget]
4

Måste tillägga att jag är så jävla less på att få märkliga och helt olika råd från alla djurbutiker! På en annan djurbutik här på Söder påstod tanten att Four Friends är utan spannmål (eh – majs ju! sa jag. Hon bara "vaaaa?") och att blötmatpåsar med socker i var det absolut nyttigaste för en katt. Sjukt.

Därför var jag glad att den här personen stod och pratade länge om hög kötthalt och anti-spannmål osv. Och blev så paff när hen rådde mig att INTE köpa Bozita. Ska börja beställa på nätet så jag slipper prata med säljare ;)

[ElisabethYL]
1

Ja, fast idag var jag tvungen att prata med en säljare trotts att jag beställt på internet… Man ska nog inte beställa kattmat när man är nyvaken och har två huligankatter runt/på sig… 🤪

[Lilyz]
2

#13 Ja jag beställer enbart på nätet och så frågar jag eller läser på i trådarna här om jag funderar över något. Finns så mycket kunskap på detta forum!

Sarah-S
1

#13 Personlaen i affärer är ofta ute och cyklar, och det där argumentetsom du fick höra var som plockat från ett av de stora torrfoderföretagens "föreläsningar"
De vill även gärna tala om att även om blötmat innehåller massa kött så är det ju en fråga om KVALITÈ på kött, inte bara att det är kött….
Därför är det bättre att ge torrfoder med kontrollerat kött och massa kolhydrater

Angående blötmat med socker, tja, så liten del det ändå är så har det oftast ingen som helst betydelse
Socker är ju faktiskt bara ett annat ord för sockerart, precis som alla andra kolhydrater är sockerarter. Så är den ena sockerarten bättre eller sämre än den andra? 
Jag backar inte för socker eftersom den totala andelen kolhydrater i blötmat ändå är försvinnande liten. Och socker när det är utskrivet används för det mesta endast som kulör i gelevarianterna.
Däremot om jag hade en katt med diabetes skulle jag vara uppmärksam på den totala kolhydratmängden

Jag finner ibland det mycket underhållande att diskutera med personal om foder, om jag är på rätt humör. Men för det mesta så handlar jag blötmaten i mataffären (Mjau)

[ElisabethYL]
1

Tillägg till #14 Kan säga att problemet var att jag trodde jag beställde 18 kg totalt, maxvikten på det fraktsättet jag valt är 19 kg… Jag hade beställt 23-25 kg.. 😂

[kattberget]
2

#16 Ahaaa. Tack för info om socker! Det foder som den andra tanten rekommenderade var iaf ett som  brukar ratas här på forumet, men kanske av andra skäl då. TACK DU GULDGRUVA TILL KATTKUNSKAP :D (och alla ni andra med). Är så himla glad för all hjälp som finns här.

Sarah-S
1

#18 Intressant, vilket märke var det?

Det finns ju som sagt många anledningar till att ett foder är mer eller mindre bra, jag skulle hellre ge foder utan socker men om det var så att jag hade en kräsen katt ger jag den hellre blötmat med socker än inte blötmat alls

Tex älskar mina katter portionspåsar från KiteKat, inte kanske det jag anser vara den bästa blötmaten men när de tröttnar på Mjau i omgångar kör vi några sådana och så kan vi återgå till Mjau sen

[kattberget]
0

#19. Hon sa att Whiskas i påse var "precis lika nyttigt för katten som Bozita". Ang socker: Jag förstår! Kanske spannmål snarare än socker som är problem i Whiskas? Har inte ens kollat innehållet på de påsarna.

Sarah-S
1

#20 Det tvivlar jag på för Whiskas innehåller ju iaf spannmål, en del varianter även salt, vilket inte Bozita gör

[kattberget]
0

#21. Ja här blir det inget Whiskas inte! :D

Jag blev förvirrad för å ena sidan sa hon att hennes egna katter åt bara torrfoder, och en och annan sked med blötmat. Å andra sidan, när jag pekade på Bozita och sa "det är väl ändå bättre än torrfoder?" så sa hon "ja all blötmat är ju bra mat men Whiskas är precis lika bra egentligen".

fvanilla
1

#22 Jag ger för mig att vissa Whiskas-sorter inte innehåller spannmål.

Wony
1

Jag köper Whiskas, både på burk och påse till mina missar, men så blandar jag ju sorter. Pussi, Sheba, Mjau… Det mesta ges här. Jag tror faktiskt att mängden spannmål i de flesta blötfoder inte är nog för att det ska vara dåligt. 

Faktum är att vi när som helst får hem 60 burkar Whiskas. Här ratas det då inte.

[kattberget]
1

#24 Det låter ju bra. Jag har ingen koll på Whiskas själv, det var därför jag inte nämnde varumärket i första inlägget om vad tanten på affären sagt. Själv kör jag på Bozita tills vidare. :)

Wony
1

#25 Jag personligen tycker att man får ge det som funkar. Vår vuxna ratar Bozita, har precis lärt sig tycka om vissa sorters Mjau, och det är otroligt lätt att få henne att matvägra om hon får samma sorter och märken hela tiden. Så vi kör på de saker som funkar, helt enkelt. Bättre det än att envisas med ett foder som inte äts upp. 🙂

Sedan så är vissa djuraffärsanställda helt ute och cyklar. Där vi köpte vår första påse Taste of the Wild för att prova om katterna gillade det så hade han vi pratade med fått för sig att Mjau blötmat innehöll 4% kött. Tala om att ha noll koll! Dessutom var det ruskiga överpriser på vissa varor, eller vad sägs om en tub kattmalt för en hundralapp? 😮

[kattberget]
0

#26. Håller med dig om allt du skrev.