Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2005 ggr
[ElisabethYL]
0

Borsta tänderna?

Kan man borsta tänderna på katter som vissa gör med sina hundar? Finns det något annat man kan göra för att förebygga tandproblem? Jag pratar alltså om katter som inte har tandproblem nu.. 🙂

AnnaFagerell
0

Jag provade en gång, aldrig mer. Är det något som gör att katten vägrar gå till en så är det minsann detta… Har haft katter i ca 25 år och aldrig bortat tänderna på dem mer än den enstaka gång. (hunden hade strul så jag försökte mig på katten också då). Aldrig haft problem med tandsten på dem.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[ElisabethYL]
0

Kan nämna att jag har inte haft problem att borsta/raspa/klippa tänderna på andra djur jag haft/haft hand om/jobbat med och gjort det själv på… Båda mina katter låter mig "dola" i munnen på de, så jag är beredd att prova om ingen har någon bättre idé 😛

#1 Hur vet du om de har problem med tandsten eller ej? (Bekräftat av veterinär? Kattandläkare?)

Wony
0

Jag är nyfiken på hur man lär katterna att det inte är farligt att bli petad i munnen. Lillan tolererar att man kikar i munnen lite snabbt, Chili börjar nafsa och tugga på ens fingrar… 😛

AnnaFagerell
0

#2 Klippa tänderna?  Yes. Har en underbar veterinär… Blev även visad hur jag själv kunde ta tandsten på mina hundar vilket jag gjort i flera år. Tandsten syns ju också så det räcker ju faktiskt att öppna munnen =)

[ElisabethYL]
0

#4 Ja, jag klipper tänder - har däremot inget tandklippardjur hemma just nu… Och jag klipper inte tänder på katt, häst, ko, får, hund om du oroar dig för det… (Har själv en superbra veterinär som har lärt mig vad jag behöver klara med mina djur för att slippa åka in för rutingrejer - undantag vaccinationer. Däremot ger han smärtstillande till djuren när de har ont någonstans)

#3 Jag tränar genom att massera kinderna på djuren och gå vart eftersom de slappnar av närmare och närmare munnen - det brukar faktiskt bara ta 4-5 dagar innan jag får börja gräva i munnen lite smått.. 😇

Wony
0

#5 Får ta och testa med en rejäl portion tålamod då. Lillan får man kika lite snabbt med, men hon tycker inte om det… Sedan är ju Chili inte så gammal än så han ska tugga på allt, inklusive fingrar och annat… 😉

[MyCassie]
1

Min låter en peta och greja i munnen bäst tusan man vill och när hans sår läkt i munnen är jag uppmanad att borsta hans tänder. Veterinären rekommendera Bucacat för detta ändamål. Till det funderar jag på att använda en fingerborste istället för en tandborste.

AnnaFagerell
0

#5 Okej, du tog upp det i en kattdiskussion.. Vilka djur klipper man tänder på? Trodde allt sånt var förbjudet idag.

[ElisabethYL]
0

#8 Det beror på vilken utbildning man har och i vilket land man jobbar… Jag är mycket noga med att se till så jag har behörighet att utföra åtgärden jag utför… T.ex. så har jag behörighet att sko hästar, vilket inte alla har… Sen har jag behörighet att utföra "vissa medicinska behandlingar på djurslag jag är utbildad inom i vissa länder". Sverige är bara ett av flera länder som jag bott och/eller arbetat i.. 🙂Däremot skulle jag inte göra allt jag har rätt till då jag menar att vissa metoder medför lidande till djuren.

I Danmark klipper man t.ex. tänderna på grisar.., eller gjorde iaf när jag var där 😉

Men nu är det tandvård hos katter den här tråden handlar om, så andra djurslag kan vi lämna därhän.. 🙂

[ElisabethYL]
0

#7 Låter som ett bra upplägg, ska prova själv tror jag 😎Tack för tipset!

Silvestris
3

Mekanisk åverkan på tänderna är det enda som förebygger tandsten så tandborstning och köttben är det enda som faktiskt har ordentlig effekt. Så ja, man bör vänja sina katter vid tandborstning och man börjar från kattungeålder.

Väldigt få katter har problem med tänderna när de är unga, men det är i ung ålder man lägger grunden för det förebyggande arbetet.

Man börjar med att bara pilla i munnen på kattungen och så ger man godis. Så går man vidare och gnuggar lite på tänderna med tex. gasbinda runt ett finger. Och så ger man godis. Sedan avancerar man till tandborste och fortsätter med godis.

Tandborstning har mycket god effekt mot tandsten även när den har börjat bildas.

[ElisabethYL]
0

Har kommit till att gnugga lite på tänderna på Artur, med Joanna har jag kommit till att pilla i munnen och få pilla på hörn- och framtänder :)

Ska jag vara ärlig så tror jag inte på "mirakelkurer", men tandborstning och liknande tror jag på.. 🙂

Wony
0

Lillan är ju vuxen, så henne har jag inte alltför stora förväntningar på. Chili är ju dock ung, så där kan det nog gå bättre. Har dock beställt hem kycklingvingar till ICA som jag ska hämta i nästa vecka. Hoppas på att kattungen fattar grejen. 🙂

Sarah-S
3

Jag använder inte tandborste för jag tycker det är för stort och klumpigt Jag har köpt en liten fingerdutt i microfiber som jag sätter på pekfingret och gnider på tänderna. Tror den kom från Petosan Sen får ju även mina råa kycklingvingar just för detta ändamål Att skrapa kattens tänder med metallskrapa kan skada emaljen och avråds av alla veterinärer med utbildning i kattens tänder och tandsjukdomar

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[ElisabethYL]
0

#14 När du nämner det så tror jag att jag såg något i djuraffären i måndags, får ta och gå in dit igen i övermorgon…

Ger du hela kycklingvingen eller skär du loss en del kött för att benet ska komma fram tidigare? Mina älskar kyckling men tror du det skulle fungera med kycklingklubbor om man skär bort en del av köttet (kan ju göra någon gryta på det själv) Här är det nästan omöjligt att få tag i kycklingvingar av någon anledning, men filé och klubbor finns det hur många olika som helst…

Sarah-S
0

Jag använder denna http://www.dogz.se/product-view.asp?catid=73000&prodid=871&ref=%2Fproduct-dlist%2Easp%3Fcatid%3D73000

Jag ger hela kycklingvingen, köttet äts först och sen tuggas det ben
Klipper ibland lite i köttet så att kattungar har lättare att få tag i början men inte sen
Kan inte din mataffär ta hem vingar om de ändå har andra delar ur sortimentet från tex Kronfågel? 
Klubba tuggar inte mina lika entusiatiskt på, passar min 3kgs hund bättre

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[ElisabethYL]
0

Det skadar ju aldrig att fråga, 3 kgs hund.., den är nog lite större än mina katter.. 😉

Tack för ölänken - är 99% säkerpå attdet varen sån jag såg på Kryp In.. Har du någon tandkräm på den eller tar du neutralt?

Får se vad de säger.. Brukar i vart fall gå förbi affärerna dagligen när jag promenerar runt stan.. (Ja runt hela stan, i gott tempo)