Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2563 ggr
[kattberget]
0

Hur mycket kissar era katter?

Jag har haft flera katter men aldrig reflekterat över att de druckit eller kissat extra mycket eller lite, de har helt enkelt bara gjort som katter gör mest och varit glada och friska. Därför har jag heller inte riktigt tänkt på hur mycket som är lagom. Men. Nu är vi jourhem åt en fantastisk katt (som också är glad och frisk vad jag vet) och jag får för mig att hon kissar lite ovanligt mycket. Så:

Hur mycket är normalt för en ung hona (2-3 år) att kissa, tycker ni? Hur mycket kissar era katter? :)

Jag rensar hennes låda minst tre gånger per dag och nästan varje gång är det en kissklump som är lite större än ett stort hönsägg i storlek (använder Everclean/Catrine, dvs finkornig klumpbildande sand). Men vissa gånger har hon kissat så klumpen 2,5 hönsägg stor. Det känns mycket? (Men det är lite mer sällan. Vanligast är ett ägg per kiss. Dvs  typ 3 hönsägg per dag).

Kattens vatten byts ut ofta så det ska vara fräscht och jag har inte tänkt förut på att mäta hur mkt hon dricker på ett dygn. Ska mäta från och med nu.

OberonsMatte
2

Kissmängden påverkas också av om katten äter blötfoder eller inte. Äter katten enbart torrfoder behöver den dricka mer vatten för att inte bli uttorkad, men din katt tycks få i sig bra med vätska tycker jag det verkar som med tanke på urinmängden.

Hur ofta och hur stor mängd katter kissar per gång är individuellt, men din katts kissfrekvens och mängd verkar helt normal. Det är dock bra att hålla lite koll så att man uppmärksammar om katten börjar kissa betydligt oftare eller betydligt mindre/större mängd åt gången. Ofta och liten mängd kan tyda på urinvägsbesvär. Ofta och stor mängd kan tyda på olika invärtes sjukdomar som t.ex. diabetes eller problem med njurar eller sköldkörteln.

Sajtvärd Katter iFokus

[kattberget]
1

#1 Tack för ditt svar. Puh! Jag ska hålla koll på det.

AnnaFagerell
1

Mina katter kissar som din ungefär. Håll bara koll på lukt och färg. Får katten problem kissar den ofta utanför lådan och inte i den. Din katt är säkert fullt normal =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus