Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 10701 ggr
[MyCassie]
0

Hjälp, något jag kan göra?

Våran katt fick Metacam i flytande form att ta i fyra dagar efter tandutdragning och i dag (dag 3) spyr han som bara den, han får varken behålla vatten eller mat. Det står på bipackssedel att vid biverkningar skall behandling avslutas och veterinär kontaktas, något de också sa till oss när vi var där.

Den enda veterinären i vår närhet som har jouröppet helg, också de som utförde operationen och skrev ut medicinen, har av någon anledning telefonen avstängd, bara telefonsvararen som går igång och säger deras öppettider samt att "vi har jourtelefon på helger mellan 09-18"… bra om de hade telefonen igång då också tycker man ju.

Vi har ringt och ringt och ringt från veterinär till veterinär och ringt minst 10 ggr till den veterinär som har jour i hopp om att de sätter igång telefonen men de tycks lönlöst.

Nästa veterinär som har jouröppet är i en annan kommun och då pratar vi taxiresa mellan 2-4000kr, vi har ingen egen bil, vilket inte funkar eftersom min man jobbar och vi har barn och hund och ingen som kan vara vakt. 

Vad tusan gör man? 
Försökt läsa på nätet om information men det har inte gett något.

Någon med erfarenhet av Metacam här inne? Någon som har tips?

Klarar han sig till i morgon tro?
Han är inte hängig eller så utan är fortfarande pigg och allert det är bara det att han spyr upp allt han stoppar i sig och dessutom har minskad aptit.

Vi ger inte upp med ringandet till den veterinär som ska ha jour helger men det ser mörkt ut på den fronten.

[ElisabethYL]
1

Ring Agriaveterinären.. Kostar ca 60 kr, men det är ju värt det… Har själv fått bra råd när jag ringt dit. Har tyvärr inte telefonnummret, men det går ju att ta fram.

annzoo
2

då min kisse fick metacam sa veterinären att om katten börjar spy eller får diarré skulle jag genast avsluta kuren

[Mustangcab]
1

Metacam kan ge dålig mage. Sluta upp med att ge detta. Ring Agriavetten på 0900-100 51 kostnad 60 kronor

http://www.agria.se/agria/artikel/telefonveterinaren

[MyCassie]
0

#1 60kr vad jag läser på deras sida. Kom och tänka på dem direkt efter att jag skrivit inlägget så ringer dem direkt. 

#2 Kuren är avslutad och han har både diare och kräks. Oroar mig att han varken får behålla mat eller vatten.

[MyCassie]
3

Pratat med Agria och de gav tips om vätskeersättning. Fick recept av dem.på hur man gör egen ersättning och som tur är hade jag alla ingredienser hemma samt doseringssprutor. Matat honom med det precis och dessutom har han ätit lite av sin mjukmat. Hoppas nu han får behålla det, avvaktar och ser.

AnnaFagerell
0

Katter klarar sig väldigt bra, mycket bättre än man tror. Jag har bara dåliga erfarenheter av Metacam. Föredrar Romefen. Kanske kan din katt klara sig utan medicin alls. Brukar inte ge nåt åt mina vid div åkommor då katter läker mkt bra ändå. Låter som du har råkat ut för ett ställe där jag bor… du bor inte i södra skåne möjligtvis?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
6

# 6 Katter visar inte hur illa de mår pga de är rovdjur.

Uppkatten
0

Man brukar även kunna ringa till större djursjukhus på helgerna och få råd där vid akuta tillstånd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[MyCassie]
3

#6 Nej det gör jag inte.

Han har inte ätit något mer sen jag skrev sist men han har druckit vatten och fått behålla det. Han har varit på toa och hans avföring är inte i flytande form längre, det är lite fastare men inte i korv form. Samt att han har lekt, jamat (pratglad) och jagat en fluga trots att han är värdelös jägare.

sagan
3

Äter och dricker inte katter är det viktigt att tvångsmata dem tills man kan komma till en veterinär. En katt klarar sig utan mat ett dygn utan att ta skada men vatten är livsviktigt för den att få i sig. Så se till att mixa mat så ni kan dra upp i spruta och spruta i munnen. Ej rätt ner i strupen då det då kan det hamna fel. 

#6 Om en veterinär rekommenderar värkmedicin är det inte alls bra att du låter bli att ge. Förskräckt Katter har ont även om dem inte visar det alla gånger och läker bra.

AnnaFagerell
1

#10 jag har haft tre katter påkörda av bil. De åt inte på flera dagar, bara låg. Enligt veterinären skulle man bara låta katten vara och inte ge den något. Inte ens smärtlindring. Detta då katter är "dumma" djur och rör på sig för mycket när de märker att smärtan går över. Skadan kan då bli värre.

En katt eller vilket annat djur som helst som reagerar på medicin ska inte ha medicinen. Att prova annat på en katt som är dålig är bara dumt och riskfyllt. Kan lika gärna låta bli och se hur katten klarar det. Pratar den och den dricker skulle jag avvakta. Att katten ovan inte äter beror säkert på att den har ont i munnen och efter det ont i magen av medicinen. Den klarar sig lätt i en vecka, minst, utan att äta.

[ElisabethYL]
2

#11 Jag hade iaf inte låtit något av mina djur gå i en vecka utan att äta 😮När jag hade hand om en kanin som var nykastrerad och inte åt satt jag och matade honom med uppblött kaninpellets tills han började äta igen. Däremot hade jag försökt hålla de i ett utrymme där de inte kan göra illa sig.

Om en veterinär har skrivit ut en medicin kan vi nog utgå från att det är efter en undersökning där de vägt in för och nackdelar, så den delen tror iaf jag att veterinären fattat rätt beslut. Att på eget bevåg avstå från att ge medicin är bara en onödig chansning.

Men TS katt blev i det här fallet dålig av medicinen och i det läget bör man samråda med någon veterinär (behöver inte alltid vara samma som skrev ut medicinen) innan man ger nästa dos..

TS Ta och försök ge din katt mosat blötfoder iaf (som #10 skrivit), så att den får i sig någonting.. Och gärna av den vätskeersättningen du fick råd om..

Uppkatten
9

#11 Ett par dygn av svält leder dessvärre till att katten börjar utveckla fettlever, vilket kan vara ett livshotande tillstånd. Här skiljer sig katter från t ex hundar och människor. Därför måste en katt mkt snart börja tvångsmatas om den inte äter självmant. Det finns ett burkfoder som heter a/d. Det kan köpas hos t ex veterinär. Det kan lätt röras ut i vatten och då får man som en näringsrik välling som man försiktigt kan ge katten med doseringsspruta i munnen. Överviktiga innekatter som slutar äta lär vara extra benägna att utveckla fettlever.

Katter - och speciellt katter som kräks och har diarre - kan MYCKET snart bli uttorkade. Även det är ett livshotande tillstånd, och katter har här mycket små marginaler. De måste vätskas upp ordentligt och omgående. En katt som är uttorkad (p g a t ex kräkningar o diarre) kommer sällan igång med att äta "för egen maskin" om den inte först blir ordentligt uppvätskad - helst hos veterinären som kan ge dropp eller spruta in vätska under skinnet på katten (som kroppen då absorberar).

Skadade katter bör självklart smärtlindras, är man rädd för att katten ska röra på sig för mycket får man avgränsa ytan som katten har att röra sig på. Att låta en katt utstå onödigt lidande är aldrig försvarbart!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Ps. en katt behöver få i sig ca 0,3-0,5 dl vätska per kg kroppsvikt och dygn genom mat o vatten. En katt som kräks o har diarre behöver ofta få i sig ännu mer p g a att den förlorar mkt vätska. De här mängderna vätska är svåra att få i sin misse för egen hand. Därför är det alltid bäst att så snart som möjligt försöka ta sig till veterinär som kan vätska upp katten.

Sarah-S
10

#11 Jag hopas verkligen att du inte skaffar mer djur, ditt omhändertagande av dem skulle jag anmäla om jag fick chansen eftersom det strider mot lagen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Mustangcab]
1

# 15 Insämmer i det du säger . Dessvärre så tror jag att denne är djurvårdare och tror också att hen har hästar.

Sarah-S
2

#16 Hemsk inställning och det låter som om det är en Distriktsveterinär som främst arbetar med stordjur som har gett en sådan rekommendation 😕

Jag trodde att folk och kattägare var mer upplysta om djurskyddslagen och ffa medvetna om de positiva effekterna av smärtstillande för läkning och återhämtning

[ElisabethYL]
0

#15-17 Jag håller med om att det är hemskt… Att ge smärtlindrande så att djuret rör på sig i måttlig omfattning är bra för läkandeprocessen.

Sist jag var till läkaren (för människor) fick jag förklarat att läktiden i stort ssett dubblas om man avstår från att röra sig - gäller inte alltid men ofta. Så stor skillnad är det ändå inte mellan människor och djur.

#11 (Kom på att jag skulle ha tagit med detta efter att jag kunde lägga in det i inlägget, så jag skriver det nu istället) Djurskyddslagen gäller alla djur. Och då menar jag verkligen alla djur från små musbebisar till stora elefanter inkl katter. Egentligen behöver man bara känna till en paragraf och det är den som säger att "djur ska skyddas mot onödigt lidande och sjukdom" En veterinär som bidrar till onödigt lidande hade jag omgående bytt ut.

[Mustangcab]
0

# 17 Fast DV har inte en sån inställning till katter de har smådjursmottagning i mycket stor utstäckning och jag använder mig av dem då de både har jour och de är närmast. Men det beror förmodligen på att det har mycket med katter att göra.

Dessutom så är de de enda som kastrera med flanksnitt.

[MyCassie]
4

Har nu pratat med veterinären efter mycket ringande på morgonen tills de slutligen svara i telefon. 

De rekommendera att ge han små portioner mat nu på morgonen och se om han får behålla det, blir läget inte förändrat till kvällen så ska vi komma in med han så sätter de dit dropp.

[MyCassie]
1

#12 Mosat blötfoder (Bozita) är det han fått hela tiden redan. Det är den mat han är van vid.

[MyCassie]
4

Lute uppdatering…

Han har ätit sin portion kattmat och fått behålla det. Han har inte kräkts någonting men han är fortfarande lös i magen. Hoppas i alla fall att det är tecken på att det går åt rätt håll.

Sarah-S
2

#22 Skönt att höra att han får behålla maten
Har du provat att ge honom FortiFlora? Det är ett kosttillskott som hjälper till att återställa balans i mage/tarm. Finns på Apotek eller hos veterinär, man kan även prova att ge Pro-Kolin eller Canikur Pro som innehåller en lera som skyddar slemhinnan i tarmen och förhindrar vätskeförluster och verkar stoppande

[MyCassie]
0

#23 Nej men veterinären nämnde att det fanns sådant på apoteket. De nämnde att det finns en som katter tycker smakar gott, är det FortiFlora? Är FortiFlora bäst och finns det några biverkningar på det också?

Sarah-S
0

#24 Ja FortiFlora är ett pulver med smak som de flesta katter uppskattar, inget av preparaten har bieffekter

[MyCassie]
4

#25 Vad bra. Då tar jag och köper FortiFlora senare i dag så min katt slipper diarré någon gång, inte nyttigt att ha diarré hela tiden.

Uppkatten
0

Är din katt igång och dricker för egen maskin? Kolla noga i kattlådan så att han kissar ordentligt!!! Bozita blötfoder är bra mat, men svårt att använda om man behöver stödmata katten med hjälp av doseringsspruta. D v s Bozita brukar vara svårt att få till en välling som inte klumpar sig och gör stopp i doseringssprutan.

Jätteskönt att höra att katten är igång och äter och verkar få behålla maten och att du har kommit i kontakt med veterinär nu!!!

[MyCassie]
0

#27 Svårt att se i kattlådan då vi har peewee och han är duktig på att krafsa ner i springorna. Såg han dricka vatten ur skålen igår, i dag vet jag dock inte.

Han sover mest om dagarna, han är mer av den nattaktiva typen och nu i natt var han väldigt aktiv så lite som jag fick sova iom att han ständigt skulla puffa sitt huvud i mitt ansikte.

Uppkatten
1

Låter jättebra att han är igång, men försök ha koll så att han verkligen dricker och kissar! Får han i sig Bozita så får han ju också i sig mkt vätska den vägen, men han har förmodligen en underskott av vätska i kroppen just nu så det är viktigt att ha lite extra span så att allt verkar fungera som det ska. Om du bara har en vattenkopp så se till att ställa fram några extra! Katter dricker ofta mer om de har fler vattenkoppar.  Kan vara värt ett försök!

[MyCassie]
0

#29 Jag har två skålar. Ska nog dra fram fontänen också och ställa i vardagsrummet så behöver han inte röra sig så långt för att få vatten, om jag nu har filter till den och om jag hittar den. 

Försökte ge han mer Bozita nu men han ville inte äta, han gick bara och la sig igen. 😐 Kan det va att han har ont i tänderna iom att han opererades i Onsdags och sen i går gått utan smärtstillande? 

Åh katt, kan han inte bara tala om vad han behöver för att bli frisk. 😭

Kan jag ge han bara vanligt kallvatten i doseringsspruta? Eller är det bäst att koka upp den där ersättningen jag fick recept på? Hur mycket bör han få i sig med en doseringsspruta?

Agria sa han ska ha en sked ersättning var tredje timme men det säger mig ingenting vilken mängd det är med doseringssprutor.

Torparmor
0

1 tsk är 5 ml och 1 msk 15 ml

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[MyCassie]
0

#31 Ok, antar då det är matsked Agria syftar på. 

*räkna fel*

Uppkatten
1

Vanligt kranvatten (helst inte iskallt) kan man ge med doseringsspruta. Du får dock inte spruta rätt in i munnen så att katten riskerar att sätta i halsen utan man får droppa/spruta lite försiktig med spetsen riktad in mot kattens kind. En liten, liten mängd i taget så att man ser att katten "är med på noterna" och sväljer etc.

En katt ska få i sig ca 0,5 dl vatten per kg kroppsvikt och dygn. Då avser man den vätska som finns BÅDE i blötfodret och vätska som katten dricker. Det innebär att en katt på 4 kg behöver få i sig ca 2 dl vätska per dygn (i mat eller dryck).

Det finns en viss risk i att själv laga till vätskeersättning - man måste vara mkt noga med att det blir exakt rätt mängd av salter etc. Följ receptet noga alltså. Är missen igång o äter tror jag inte du behöver använda vätskeersättning, men det kan du alltid fråga veterinären om.

Att få i en katt tillräckligt med vätska via doseringsspruta brukar vara svårt tycker jag. Speciellt som mkt hamnar utanför… De gånger som jag har haft katter som behövt vätskas så har veterinären sprutat in som en "vätskepuckel" under kattens hud. På så sätt får katten i sig vätska som täcker kattens behov under ca ett dygn. Det brukar kännas bra som kattägare att kunna känna sig trygg i att katten har tillgång till vätska på det sättet tycker jag. Vätskan kan sjunka ner i kattens ben så att katten ser lite lustig ut, men den absorberas sedan av kroppen inom ngt dygn och brukar vara till stor hjälp för uttorkade katter. Dessutom brukar jag ge vatten eller a/d-välling med doseringsspruta.

När det gäller smärtstillande så vill jag minnas att det finns flera olika smärtstillande läkemedel för katter. Min tidigare misse som var njursjuk kunde t ex bara få en viss sorts smärtstillande läkemedel, eftersom njurarna inte klarade övriga. Diskutera med din veterinär om du befarar att katten har ont - kanske kan du få ett annat smärtstillande läkemedel?

Dra dig inte för att ringa veterinär igen (och igen och igen!) om du har frågor och funderingar, det är de som kan svara dig bäst! Vattenfontän låter som en god idé tycker jag!

[MyCassie]
0

#33 Tack för förklaringen, då räkna jag totalt fel. Han väger 5,6kg och ska då alltså ha  ca 3dl vatten/ dygn, fasen fick jag 2,8L ifrån (man ska inte räkna när man är trött tydligen). 

3dl vatten är 300ml, så då ska han matas med min 10ml spruta 30ggr/dygn. 

Det lät betydligt bättre. 

Hahaha, oj oj… snacka om att räkna fel.

Uppkatten
0

Såg precis ditt räkne-exempel. Har inte granskat det närmare/ hunnit/orkat kontrollräkna det, men får din katt i sig Bozita så får han i sig mkt vätska den vägen också (ja, beroende på hur mkt mat han får i sig alltså). Men - ja - det är svårt att få i katter tillräckligt med vätska för egen hand när de är sjuka, därför är det där med vätskepuckel inte så dumt enligt min erfarenhet. Men är missen nu igång o äter o fortsätter äta så tror jag att vätskebalansen kommer att rättas till ganska snart. Viktigt bara att du har koll på att missen verkligen äter-dricker-kissar. Är din misse en "natt-katt" så vill han förmodligen äta kväll-natt-morgon, mindre under dagtid.

Uppkatten
0

#34 Näe - ge för guds skull inte 2,8 liter (!) - då lär missen dö p g a överdosering av vätska! 🙂Har dessvärre hänt att människor dött av att dricka extrema mängder vatten - så inte ens vatten är ofarligt…

[MyCassie]
2

#36 Vet, bäddat för drunkningsolycka. 😃
Som sagt, trötthet och matte är ingen bra kombo. 😛😇

Uppkatten
1

#37 Trötthet är förödande. När mina katter varit sjuka eller varit på vift har jag vanligtvis varit uppe flera dygn i sträck. Till sist kan man varken tänka eller fungera normalt…

[MyCassie]
2

#38 Extra energikrävande när man är småbarnsförälder också. 😉

[MyCassie]
2

Nu har jag suttit och matat honom med doseringsprutan, tror jag fick i honom runt 100ml vatten innan han sa stop. Det gjorde honom piggare så just nu jagar han sin kickeroo. 

Inte förstått varför han inte dricker själv när han är törstig men är väll som veterinären sa, en del katter måste man "sparka" igång. Hoppas han kommer igång och äter mer och dricker självmant snart.

Han verkar gilla doseringssprutan i alla fall, kanske vet han att matte försöker göra honom frisk.

Han har också varit på toa men bara bajsat och hans mage är fortfarande lika krasslig.

[MyCassie]
0

Behöver råd.

Har nu FortiFlora här hemma men katten vill inte äta. Kan man blanda FortiFlora i vatten och ge honom med tanke på att han inte vill peta på sin mat?

Sarah-S
0

#41 Det går alldeles utmärkt

Sarah-S
0

Sen så tycker jag att du inte ska ge han så mycket vatten per gång, risken är att han kräks av den mängden

[MyCassie]
0

#43 Jo tänkte på det också men han har fått behålla det i alla fall.

[MyCassie]
0

Jag misstänker starkt att det är mjukmaten han nu inte gillar för jag har gett han kyckling och liten liten bit tonfisk och det gick ner med hull och hår. 

Så nu har jag och min man börjat prata om att inför BARF på honom. Har läst om BARF tidigare på BARF iFokus men inte blivit klok på det.

Vad tror ni om att införa BARF? Kan man BARFA en katt som har FORL?

Uppkatten
0

Katter som är uttorkade och har varit dåliga på det här sättet har ofta svårt att komma igång och äta och dricka för egen maskin. Man får hjälpa till att ge mat o dryck och locka med massor av god mat som missen förhoppningsvis inte kan motstå. Så småningom bör katten komma igång med att äta och dricka som vanligt igen.

Ge inga tillagade kycklingben till katten att äta på om du ger kyckling - det kan vara farligt för magen!

BARF vill jag inte uttala mig om. Det viktiga nu är dock att katten får i sig NÅGONTING (gärna blötfoder!!!) samt vätska!

Precis som någon skrev så ska man inte ge för mkt vätska på en o samma gång, det kan bli lite väl jobbigt för magen annars.

Min erfarenhet är också att katter ibland verkar tycka om att stödmatas/vätskas via doseringsspruta. Så var det med en av mina tidigare missar.

[MyCassie]
0

#46 Det med ben vet jag redan och han kan inte ens tugga ben, han har liksom lite ont om tänder, utan det var file han fick.

Nu har han ju ätit i alla fall men sen tänkte jag att man kunde införa BARF om det går på en katt med FORL.

jollycox
0

#47 Jadå det går att barfa en katt med forl. Min ena har det, saknar typ 5 tänder men tuggar kycklingvingar ändå. Det beror ju lite på hur många tänder katten har kvar men kan den inte tugga ben så kan man antingen mala ben eller använda benmjöl istället. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[MyCassie]
0

#48 Jo benmjöl var min tanke. 

Kan dock inget om BARF på katter bara till hundar så får nog fråga inne på BARF iFokus.

[ElisabethYL]
0

#46 Med risk för att verka dum, men vad är det som gör att tillagade kycklingar (gissar att det även gäller okryddade) dåliga för magen när råa kycklingar inte är det?

Uppkatten
0

#50 det är själva benet (skelettet) som blir "skört" vid tillagning och flisor som lossnar när katten gnager på benet ska - som jag förstått det - kunna skada kattens tarm.

[ElisabethYL]
0

#51 Ok, så det är alltså inte köttet i sig, utan "benskörheten" 😉Att benbitar kan skada tarmen låter rimligt, blev mest nyfiken på orsaken. Om det blev någon "kemisk" förändring i köttet vid tillagning.. 🤪

Uppkatten
1

#52 Nej då, köttet är OK. Det är "benskörheten" som ska kunna ställa till det.🙂

[ElisabethYL]
0

#53 Tackar för svaret! 🙂

sagan
2

Dock tappar köttet vitaminer och det katten behöver vid tillagning. Så under en längre tid bör man inte ge tillagat kött. Rått kött är det man ska ge. 🙂

vallhund
0

Skönt att det löste sig.

kl

Till de i tråden som påstår att man inte skall avbryta Metacamkuren om katten börrjar spy o får diaré, ni kanske skall läsa på?

"Biverkningar (Läs mer om biverkningar)

Typiska NSAID biverkningar såsom minskad aptit, kräkningar, diarré, blod i avföringen av okänd orsak, apati och njursvikt har ibland rapporterats. I mycket sällsynta fall har förhöjda leverenzymer rapporterats. Dessa biverkningar är i de flesta fall övergående och försvinner efter att behandlingen utsätts, men kan i mycket sällsynta fall vara allvarliga eller livshotande. Om biverkningar uppträder skall behandlingen avbrytas och veterinär skall uppsökas."

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20070522000134&DocTypeID=4&UserTypeID=1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

AnnaFagerell
0

#15 anmäl du, då är det bäst att du anmäler veterinären på djursjukhuset också. För jag fick inget utskrivet till katten som senast blev påkörd av en bil. Det kunde vara jättefarligt för katten tydligen och den skulle kunna dö.

Folk här är inte kloka ibland. Tror ni man stänger in en katt utan mat, vatten och vård? Håller med min vetererinar, ibland överdrivs det till max.

#17 Nop, smådjursvereterinär med 30 års erfarenhet! Tror du verkligen att DV skulle låta en häst stå utan vård? Det är faktiskt så att större djur medicineras mkt, mkt mer.

Jag jobbar med djur dagligen. Använder mig av mkt mer mediciner åt djuren här än vad ni någonsin kommer att lägga era ögon på. Vi har strikt kontakt med flera veterinärer. Men visst! vi avlivar ofta djur som inte går att behandla istället för att låta dem lida först med mediciner för att sedan ändå avliva.

[trh]
2

TS - jag tänker att du kan ta ett hudveck i kattens nackskinn. Går det inte "tillbaka" omedelbart, precis som du själv nyper tag på ovansidan av handen, så är det ett tecken på att kissen är uttorkad. För egen del hade jag åkt till veterinären och fått en vätskepuck. När min förra katt var sjuk valde jag att koka egen vätskeersättning istället för vatten, så att han även fick i sig socker (kan trigga igång matlusten) och salt. Hoppas katten blir bra snart!

[MyCassie]
1

Uppdatering

Han börjar äta mer duktigt, när jag vakna i morse så var det bara lite mjukfoder kvar i skålen och resten av det lilla tonfisk jag gav honom var borta. 

Nu på morgonen gav jag honom mer mat då han till och med tjata om att han ville ha mat och han satte sig och åt, inte mycket på en gång men han äter i små omgångar så det går åt rätt håll.

Testa det #58 skrev också och hans nackskinn går tillbaka så fint så.

Sarah-S
3

#57 Det kan du vara så säker på att jag skulle göra!
Den veterinären behöver isf verkligen en anmälan för att se att sina rekommendationer inte hör hemma 2013
Att en katt varken äter eller dricker på flera dagar och bara ligger är INTE ok.

[ElisabethYL]
0

#57 & #60 Det skulle jag med göra.. Anmäla både djurägaren och den behandlande veterinären. Om det är så farligt ifall katten busar och leker kan man ju lösa det på andra sätt som orsakar betydligt mindre lidande. Och mat måste alla djur ha..

TS Jätteroligt att din katt verkar vara på bättringsvägen.

[MyCassie]
6

ÅH!!

Min lilla pojke har ätit upp en hel skål mjukmat med den där fortiflora iblandat. Skönt att han äter och dessutom får i sig vatten, bara hans diarré som ska botas nu också och det hoppas jag att FortiFloran klarar. 

Han är också oerhört pigg och springer just nu efter husse och jagar ett snöre. 😃

Vi fortsätter kurera honom efter veterinärernas rådgivning, återkommer med uppdateringar. 🙂

[Mustangcab]
0

Diarsanyl stoppar upp diarrén.

[MyCassie]
0

#63 Ska väll FortiFlora också göra vad jag fatta det som av #23? Var också det veterinären rekommenderade oss att prova. :)

Skriver upp Diarsanyl dock, ifall FortiFloran inte hjälper.

Någon som vet hur lång tid det ska ta innan man bör märka skillnad med FortiFlora?

Sarah-S
0

#64 Ja Fortiflora hjälper mot diarré men på ett annat sätt än Diarsanyl, det kan vara svårare att ge Diarsanyl iom att det är en pasta som katterna sällan äter frivilligt
Och har han tagit bort tänder skulle inte jag rekommendera att man tvingar i honom något i munnen med risk att göra han illa

Du borde se resultat inom ett par dagar

[trh]
0

Diarsanylen kan du testa kleta lite på ex ovansidan av tassen på katten, så får han i sig det genom att tvätta sig ren :)

[Mustangcab]
0

Mina katter slickar med förtjusning i sig Diarsanylen från mitt finger.😃Och det har effekt mycket snabbare än fortiflora.

[trh]
0

#66 Vår förra kisse avskydde det, så detta var enda sättet :p blev dock lite kletigt i köket innan han tvättat av allt.

[MyCassie]
8

FortiFloran är guld värd. I dag bajsade min kille små små halvlösa korvar istället för rinnande vatten, så han lär nog va återställd inom kort.

Han är också sig själv nu och är väldigt pigg, äter normalt, leker normalt osv. 

Han är tillbaka och allt är tack vare er hjälp här inne. 

Tusen tack älskade ni!!! ❤️

vallhund
1

#69 Härligt att höra!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sarah-S
2

Skönt att höra att han är bättre

Uppkatten
1

❤️