Selkirk Rex
Jag och min pojkvän har bestämt oss för att skaffa en till liten katt nästa år, troligen i slutet av sommaren. Vi har verkligen fastnat för Selkirk rex. Har hittat två uppfödare i Uppsala som inte är på tok för långt bort då vi bor i Eskilstuna.
Det jag undrar lite är mer personliga upplevelser om hur de är i temperament, pälsvård osv.
Vi har ju nu två kattungar, en ragdoll på 6 månader och en perser som blir 15v. på onsdag. Två hanar.
Det vi är efter är en liten tjej (långhårig & lockig) som ska fungera bra med våra killar. (Pojkarna kommer självklart vara kastrerade tills dess.) Men en trevlig liten katt som gärna är social och en blandning mellan busig och mysig. Vi bor i en 2a på 48 kvm med innätad balkong.
Någon som vet om fler seriösa uppfödare (i rimligt avstånd till Eskilstuna) eller har några personliga erfarenheter/upplevelser av rasen?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Förstår varför du funderar på den rasen. Har ingen erfarenhet men eftersom de avlats med bland annat perser, exotic, brittisk korthår och långhår så bör ju temperamentet passa katterna du har. 🙂
Hoppas du får svar från nån som vet mer om rasen.
Hej TS! Jag är en uppfödare (Brittiskt korthår och snart även Selkirk Rex) som väntar på min första Selkirk-hona just nu. Förhoppningsvis ska jag få bli halvfodervärd åt en liten tjej och förmodligen är det åt en av de uppfödare som du nämnde i TS. Det finns ju inte alltför många Selkirk-uppfödare däromkring och jag känner två av dem. ;)
Som du förstår kommer jag nog inte att ha någon kull till nästa sommar om jag inte blir kär i någon äldre sellis innan dess och jag har heller ingen direkt "praktisk" erfarenhet av rasen. Men jag utbyter gärna lite erfarenheter kring raserna som använts för att skapa Selkirken, för jag har ju ändå flera britter (och jag har även haft en Ragdoll tidigare).
En Selkirk ska ju generellt vara något mer social än en britt men de beskrivs precis som britten ofta som mycket "laid-back" och "easy-going", d.v.s att den är avslappnad och lätt att ha att göra med. Det är trevliga och lite mer "självgående" katter som inte kommer att kväva dig men definitivt inte ignorera dig. De uppskattar ditt sällskap men kräver inte all din uppmärksamhet varje minut.
Sedan finns det ju såklart alltid ett spektrum, även inom varje ras. En britt eller en Selkirk kan bli en uppmärksamhetstörstande och nästan osjälvständig knäkatt - precis som det finns Siameser som bara ligger tysta i en soffa hela dagen, Ragdolls som varken gillar att bli burna eller att ligga i knät och en och annan perser som klättrar i gardinerna och pratar högljutt 24/7. Varje katt är ju en individ först och främst.
När det gäller pälsvården så är du säkert beredd på denna del då du redan har en semilånghårs- och en långhårskatt. Det finns några skillnader i hur man sköter pälsen och får den att se som bäst ut (i och med att den är lockig) men vad som lär fungera bäst för just din katt är nog bäst att din uppfödare svarar på.
Vad man däremot kan göra är att rengöra öronen något oftare än man gör på sina andra katter, då katter med lockig päls dels inte har samma "barriär" mot smuts utifrån men framför allt då de lockiga håren inuti öronen bidrar till att mer öronvax bildas.
Nu blev detta väldigt långt men jag hoppas att du fick ut något av det iaf. Det är alltid kul när folk får upp ögonen för Selkirk Rex.
Lycka till i jakten på din kattunge! :)
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex
Tack för jättebra svar! Det verkar verkligen vara en underbar ras :)
Vi ska leta vidare och ta kontakt med uppfödare när det börjar närma sig! Men kan tänka mig att man måste vara ute i tid.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com