Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2699 ggr
SolidShinta
0

Friskis blötfoder?

Hur dåligt är egentligen Friskis blötfoder?

Jag har hittat Friskis blötfoder här nu! Och det finns i kött och kyckling smak. Inte bara fisk, yay!

Men hur bra är det egentligen? Kan jag ge det?

(Har gett Royal Canins blötfoder innan, men det innehåller ju en del spannmål så jag vill helst byta. Mjau kan jag inte ge och Bozita är svindyrt. Bor fortfarande inte i Sverige.)

Tycker att det ser okej ut på själva innehållsförtäckningen. Är ju inget majsmjöl eller spannmål i iaf. Sen är väl frågan hur mycket näringsvärde det är i ändå.

Kan man ge det som fullfoder? Hon äter torrfoder också dock.

SuperLimm
1

Jag minns inte riktigt vad det innehåller men har för mig om att det inte är så bra. Men du kan säkert ge det som extra eller byta ut en måltid om dagen.

För att hitta en bra blötmatsort är det bara att läsa innehållsförteckningen. Den ska inte innehålla spannmål eller socker, fisk är valfritt hur noga man vill vara med, jag ger det bara 1-2 ggr/vecka (inte ren fisk utan blötmat som innehåller fisk). Det ska alltså innehålla animaliskt kött/köttbiprodukter, vitaminer och mineraler typ. Allt annat är helt onödigt i blötmat. Sen om du har tur kanske du kan hitta lite  olika sorter och variera mellan, det gör jag :) Sen ger jag hjärta någon gång i veckan också för att vara helt säker på att de får i sig tillräckligt med taurin :)

Mvh Linn

Mullemu
3

Oftast är det så att såsen innehåller en smula spannmål ungefär som när man själv reder av en sås. Det handlar alltså om ganska små mängder så jag skulle inte se det som ett stort problem. Det är betydligt mindre än vad som normalt finns i vilket torrfoder som helst. Därav uttrycket som ofta florerar "vilket blötfoder som helst är bättre än det bästa torrfodret". Vätskehalten i blötfodret är av såpass stor betydelse för katten så därför skulle den pyttelilla mängden spannmål inte stoppa mig.  

Det viktigaste att tänka på är att välja ett helfoder om man ska ge mycket av det. Och så väljer man det bästa man kan få tag på beroende på hur utbudet ser ut. Jag skulle dock tro att det säkert går att beställa t ex Mjau från någon internetleverantör även om du inte bor i Sverige så det kanske kan vara värt att kolla upp?

[Lilyz]
1

Det ska stå på förpackningen om det är helfoder :) Isf är det nog bara att köra på.

SolidShinta
0

#1,2,3

Tack, det stod visst på förpackningen ja. Det var helfoder så det funkar nog då.

Det innehåller: fläsk, kyckling, gluten, storbönsmjöl(Om man ska läsa det ordagrant?), köttbiprodukter, druvsocker + mineraler och vitaminer står det. (Om jag läser det rätt)

Jag tror tyvärr inte att jag kan beställa Mjau. Har letat. Har dock hittat ett par ställen man kan beställa Bozita ifrån, men katten gillar det inte sen är det svindyrt.

Jag är bosatt i Asien så man kanske får ta det man kan få tag på tyvärr. Är rätt glad att jag hittade något mer som inte bara var fisk då 99% av allt som finns i butikerna är fisk(lax, tonfisk osv)

Men tror ni att jag kan ge det här varje dag då? Eller är det dåligt i längden?
Hon äter ett väldigt bra torrfoder utan en massa skit i (88% kött står det), plus att det är lågt på kolhydrater och högt i protein. Så det kanske inte är så farligt att ge ett lite sämre blötfoder då menar jag?

KaptenKulmage
1

#4 Jag resonerar ungefär likadant. Jag ger ett bra torrfoder och använder blötmaten som godsaker morgon och kväll för att dels knyta lite band och dels för att skjuta till extra vätska. Min får whiskas och pussi i portionspåsar, det är inte särskilt bra mat. Jag har försökt vänja honom på med Bozita och Mjau, men han vägrar. Jag tänker att blötmat av sämre kvalitet är bättre än ingen blötmat alls.

http://kolsyra.devote.se/

[Mustangcab]
0

% 3 Vad är det för fel på Pussi och Whiskas  blötfoder? Alla blötfoder är bättre än vilket torrfoder som helst.

KaptenKulmage
0

#6 Att "alla blötfoder är bättre än vilket torrfoder som helst" var ungefär vad jag menade. Pussi och Whiskas är (jämfört med annan blötmat) inte någon av de bättre sorterna, då de innehåller socker och en del sorter även spannmål. Det här är dock min högst personliga åsikt. Jag vet många människor som inte tycker att varken spannmål eller socker i kattmat är en dålig sak.

Jag har problem att få honom att äta blötmaten, det är endast dessa två han accepterar. Han är väl sockerjunkie pojken.

SolidShinta
0

Kan det verkligen vara så dock? Att vilken blötfoder sort som helst är bättre en ett jättebra torrfoder? Näringsmässigt menar jag då. För det som är så bra med blötfoder är ju just att de får i sig vätska genom maten.

SuperLimm
1

#7 Jag tror att de flesta katter tycker att sorterna med socker och spannmål smakar (och luktar) lite mer och därför är godare. Ger man det inte som helfoder så är det säkert inga problem, så länge de får i sig blötmaten och då också vätskan som är det viktigaste :)

Mvh Linn

Wony
0

Vi har precis beställt hem 60 burkar whiskas för nästan ingenting, för att komplettera torrfodret. Med en katt hade vi ekonomi att utfodra med torrfoder och applaws portionspåsar, men med en hungrig kattunge också så får man kompromissa. Att lägga 40-50 kr om dagen bara i blötmat funkar inte ;) Jag tycker att de flesta blötmatsorter är helt okej. För mig är det viktigaste att variera, då vuxna katten blir kräsen och tröttnar fort, samt att det inte får vara för dyrt. Det finns alltid torrfoder framme (just nu en mix av taste of the wild och iams, ska fasas över till bara taste of the wild) och så får båda katterna dela på ca 200-300g mjau, whiskas, pussi eller sheba. Skulle säga att med en bra bas kan man ge i princip vilken blötmat som helst för vätskans skull.

KaptenKulmage
0

#8 Jag menar förstås de som är s.k helfoder. Det finns förstår mat som inte innehåller alla de näringsämnen som behövs, men dessa kallar jag inte ens foder. 😂

Det är ett sätt att förenkla, tänker jag. Man jämför de potentiella hälsoriskerna med att mata en katt med bara blötmat (helfoder) och bara torrfoder (helfoder). Sen kan helt klart ett torrfoder ha bättre sammansättning än ett våtfoder. 

#10 Vart beställde ni det? :) Variation förnöjer!

Wony
1

#11 vi beställde från zooplus, fanns fem smaker sist jag kollade, som dom säljer i tolvpack. :)

Mullemu
2

#8 Det är lite av en generalisering för det finns blötfoder som inte är helfoder och de är inte lämpliga att ge som enda foder under längre tid eftersom brister kan uppstå.

Förutom vätskehalten så är kötthalten (mätt i TS) oftast högre i blötfoder än i torrfoder. Blötfodret behöver helt enkelt inte lika mycket "onödiga" substanser för att hålla rätt konsistens.

[Mustangcab]
0

# 7 Sockret består av sockerkulör om jag har förstått saken rätt och de vegitabilier som finns i är väldig lite med tankke på vad som finns i torrfoder då det finns massor med vätska i blötmat.