Får aldrig sova!
Heej. Jag har lite problem med min ena katt.
Han är världens underbaraste & busigaste knäppkatt som jag riktigt bara älskar. Men det finns ett problem som jag inte vet vad jag ska göra åt. Jag får ALDRIG sova en hel natt. Oftast väcker han mig ca 5 ggr & flera ggr får jag kliva upp om nätterna, vilket resulterar i att jag är astrött & skitledsen när klockan ringer & det påverkar jobbet såklart.
Han gör allt möjligt om nätterna, jamar, springer "kansryck" över mig i sängen, tuggar på kablar bredvid mig, stänger toadörren, krafsar på skåpsluckor, mm. Kanske inte låter så illa men det är liksom att han ska låta & väcka mig hela tiden fast han vet att han inte ska…min andra katt ligger bara & sover…
Det är jättejobbigt & jag vet inte vad jag ska göra..?

Haha, grattis till ett helt normalt kattägande!:-D. Ignorera det han gör och se om det hjälper.
har du testat att inte låta katten vara i sovrummet?
l'm back
För oss har det funkat att vänja av en katt med sånt genom att leka katten trött före söndags, ignorera den under natten, leks massor när vi vaknar. Det tog en vecka ungefär innan katten drog ner på störandet rejält. Nu ligger hon och väntar på morgonen och blir helt salig när vi stiger upp. Viktigt att verkligen inte hyscha, försvunnen fötter eller annat som katten uppfattar som att den blir uppmärksammad. Den kan låta ynklig och då tar det emot att ignorera men gör det ändå för kattens skull också :). Sen kanske katten behöver saker att göra ensam, kanske har ngn tips på bra leksaker som inte behöver två deltagare? Lycka till! Det kommer nog gå fint!
Instämmer helt med #3.
Min katt var precis likadan när han var mindre. Jag såg till att alltid leka ordentlig med honom innan jag gick och la mig. Köpte också riktigt bra öronproppar på apoteket som jag tryckte in i öronen. 😉
Problemet försvann fort och numera ligger han jämte mig i sängen och sover större delen av nätterna. Kan få lite stollaryck runt 4-5 tiden på morgonen men det går fort över.
Tack för tips ni som hjälper till. Får försöka aktivera ännumer helt enkelt. Han är hyperaktiv, aldrig träffat en liknande katt. Grejen är att vi leker mycket, han leker med sin kattkompis mycket & han leker massa jaga med vår hund. När de är ensamma så har jag massa aktiveringsleksaker med godis/mat i. Men Lynx är så smart & aktiv så han löser det mesta väldigt snabbt. Jag har haft katt hela mitt liv, men ingen såhär hyperaktiv. Sambon & vänner säger samma sak. Han är som ett hyperaktivi barn som saker ska hända hela tiden. Han vilar typ bara när jag ät borta…
Låter som han är understimulerad. Är det en innekatt månne?
#1 Jaså? Aldrig haft en sådan katt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Förutom det #3 skriver så kan du också testa att ge ett rejält mål mat precis innan ni går och lägger er. När jag började med det blev min katt mycket lugnare. Han håller på mycket som din, gör allt han kan för att få mig att vakna. Jag ignorerar så mycket jag kan och stänger ut han från sovrummet när han är för jobbig, sen brukar han vara lugn efter några timmar och är jag vaken får han komma in i sovrummet då.
Mvh Linn

Är kissen ensamkatt? Vissa katter måste ha en kompis för att inte reta gallfebern på sina människor :p Dessa katter behöver både mer och annan stimulans än vad man som människa kan ge. Min katt har tre kompisar och om de hänger med på hennes rallyn så är hon nöjd, annars blir hon helt gaaaalen och varken hon eller jag skulle klara av att ha henne som ensamkatt :p
Hur gammal är katten och hur länge har du haft honom?
Sajtvärd Katter iFokus
Han är inte ensamkatt. Har en kattkompis + en chihuahua han leker med. Förutom att jag leker med honom. Vi brukar leka jaga, apport, smyglekar, kattspön mm. Han är innekatt. För tillfället har jag inga dörrar, men så fort jag ens stänger ut honom för att gå på toa eller så då skriker han och jamar högt tills jag kommer ut eller öppnar dörr. Att ge mycket mat på kvällen har jag med testat men verkar fungera dåligt. Han fyller 2 år om 2 veckor. Har haft honom sedan han var 12 veckor. Han är en riktigt bestämd mattegris…
#10 Finns det möjlighet att låta honom gå ut?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 Då känns det som att du helt enkelt har fått en högaktiv katt, men eftersom han ännu inte har fyllt 2 år kommer han säkerligen bli åtminstone något lugnare med tiden.
Ignorera och stå ut är de enda råd jag kan ge. För att lättare kunna ignorera bör du minimera möjligheterna att hitta på bus och sånt som stör. Ställ saker för de skåp han krafsar på, göm undan alla sladdar, ställ undan saker som riskerar att puttas ner, sätt en dörrstopp under toadörren, göm undan leksaker som låter etc.
Sajtvärd Katter iFokus
Inte möjlighet att gå ut.
#12 tack, antar det. Visst är jag glad att jag har en aktiv katt, jag skulle absolut inte vilja ha någon annan. Och han är världens roligaste också. Men han vet hur han ska göra för att retas mitt bus, och han vill ju uppenbarligen inte annat än att busa hela tiden så jag får väl försöka gömma saker som låter om nätterna ;)
En jättedum fråga: Får han alltid respons när han söker uppmärksamhet? I så fall kanske han liknar min förra katt Lukas, som blev helt bananas av att vara "sedd" hela tiden. Sen fick jag rådet av nån att min katt kanske gick upp i varv för att han var liksom stimulerad hela tiden. Du låter som en helt fantastisk matte så jag menar inte att du gör nåt knas, utan att vissa katter kanske går upp i varv av uppmärksamhet precis som hyperaktiva personer kan bli lite extra hyper när det uppmuntras. Skulle det kunna finnas nåt sätt att gradvis vänja honom vid att inte få respons på varje utspel från hans sida? Här menar jag som sagt inte att jag tror du är för uppmärksam mot katten. Bara en lös tanke om hur vissa katters personlighet kan vara.
#13 Inte ens i koppel? Eller låna någons stuga då och då på helgerna?
#15 Jag tycker inte alls att din fråga är dum. Visst är det så att ju mer uppmärksamhet och aktivering en katt får desto mer kommer den att kräva. Det är en svår balansgång där när man har en katt som är väldigt aktiv och social i sin grundläggande personlighet. Katten måste få stimulans för att må bra, men inte så mycket att det snarare ökar behovet än tillfredsställer det.
Sajtvärd Katter iFokus