Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2045 ggr
Cliffton7
0

Matproblem hos kattunge

Hej,

Jag har en bondkatt på fem månader. Det är en sprallig innekatt som går ute i sele ibland. En helt fantastisk katt som ger mig mycket glädje. Vill därför ge katten det allra bästa. Det har dock visat sig vara lite klurigt, då det är min första katt. Behöver därför lite foder hjälp.

Den första tiden gav jag torrfodret eukanuba kattungemat. Gav mat två gånger om dagen enligt ransoneringstabellen. Det funkade bra och katten åt i omgångar så att det fanns mat under hela dagen.  Blev alltså som att han hade fri tillgång. Problemet var bara det att han blev hård i magen. Kunde gå upp till två dagar innan han gjorde nr 2. Inte helt ultimat alltså. Därför bytte jag till torrfodret Four Friends kattungemat för två veckor sedan efter en rekommendation. Nu mår magen bra och funkar som den ska. Däremot har han ingen kontroll på sitt ätande. Ger fortfarande foder två gånger om dagen, men nu tar dagens ranson slut inom några timmar. Därför får han gå flera timmar utan mat och visar under denna tid täcken på hunger. Har därför börjat ge små portioner mjau blötmat på eftermiddagen. Men han är fortfarande hungrig. Pratade med en expedit i en djuraffär om detta och hen sa att det var helt normalt för en kattunge att inte kunna kontrollera matintaget och att jag skulle ge det nya fodret lite tid. Stämmer verkligen det?  Skulle ni ge fodret lite mer tid eller skulle ni byta? Vad ska jag byta till i så fall? Har ingen möjlighet att ge rent kött eller allt för mycket blötmat. Därför behöver jag hjälp i torrfoderdjungeln.

Tack på förhand!

Eine
1

Kattungar ska ha fri tillgång till mat. Ge även blötmat, rått kött och rå kycklingvinge.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Sarah-S
2

Jag tycker du ska gå tillbaka till Eukanuba Kitten som mättar mer och har ett bättre innehåll (mer animaliska råvaror) än Four Friends (snabba kolhydrater)
Ge sedan Mjau blötmat flera gånger om dagen så får han i sig mer vätska som motverkar hård avföring/förstoppning

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

OberonsMatte
0

Alla mina katter har fri tillgång till mat. Särskilt viktigt är det att de får det under den tid de växer.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
0

#3 Är det torrfoder de har fri tillgång till? Hur fungerar det med de vuxna kastraterna, viktmässigt?

OberonsMatte
0

#4 De har fri tillgång på torrfoder och severas blötmat 2-3 gånger per dag. Mina katter är småätare och äter lite åt gången, men relativt ofta. Jag har 4 kastrerade katter i åldrarna 2, 5, 9 och 9 år. Endast en av dem (Oberon) är lite i mulligaste laget (även för att vara en ragdoll), men han är inte extremt fet utan väger kanske 3-4 hekto för mycket.

Sajtvärd Katter iFokus

cBrodin
0

Det är inte konstigt att katten är hungrig hela tiden när den får ett foder som inte mättar. Prova andra sorter med högt köttinnehåll. Beroende på vilken djuraffär du har nära så köper de in olika foder, men du kan också köpa på nätet. Applaws tex är ett foder med högt köttinnehåll till ett bra pris, men inte alla katter som klarar det.

Våra katter har även alltid haft fri tillgång på torrfoder, de har även fri tillgång till blötmat nuförtiden när vi vet bättre.

Cliffton7
0

Tack för alla svar.

Tyckte det var konstigt att det skulle vara okej att låta en kattunge gå hungrig. Då hade jag alltså rätt :) Blir helt klart byte av foder och mer blötmat!

Vilka torrfoder rekommenderar ni? Ska jag gå tillbaka till Eukanuba, eller finns det bättre alternativ? 

#6 Applaws verkar intressant. Men vad menar du med att alla katter inte klara det?

Sarah-S
0

#7 Bra alternativ på torrfoder är Applaws, Orijen, Eukanuba, Taste of the Wild m.fl som har ett högt animaliskt innehåll och är fria från spannmål

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[trh]
0

#5 tack för svar :)

Zelda0513
0

Jag har en vän som har fått mixtra lite med olika typer av mat för att få magen i balans, lite blötmat och lite torrfoder eller lite rått kött och lite blötfoder osv! Testa dig fram!

Jag ger mina missar mjau blötfoder och kycklingvingar och annat rått kött, dom mår finfint!

cBrodin
0

#7 Vissa katter kan bli dåliga i magen har jag hört. Dock har aldrig våra blivit det. Men har din katt problem med hård mage kanske det skulle vara ett bra alternativ.

Cliffton7
0

Tack allihopa! Jag har bestämt mig för att gå tillbaka till Eukanuba som jag vet passar kattens smak. Förhoppningsvis blir det bättre nu när jag även ger blötmat. Annars har jag nu en lista på bra mat att testa mig igenom. Nu håller vi tummarna!

AgnetaB
0

Tänk på att ha en någon veckas övergång till nytt foder så han ej får obalans. Ge väldigt lite av det nya o öka på succesivt.

Håller med den som skrev att du skulle ge blötmat varje dag också för då mjukas avföringen upp. Droppa i lite extra vatten också i skålen så får han i sig extra vätska som är bra för att motverka ev urinproblem.