Hur mycket ska man betala?
Var går gränsen att betala för mycket för en katt "har raser i sig" och att betala för att katten är vaccinerad, chipmärkt, veterinärsbesiktad och avmaskad? Om ni förstår hur jag menar :)
Katten är marknadsförd som om att den har raser i sig, men har ändå allt det som jag tidigare nämnde. Katten kostar 3500:-, är detta ett bra pris? :) Missförstå mig inte fel, jag skulle kunna betala massor för en katt, men vill inte betala så att säljaren bara tjänar pengar så vill veta lite vad som är ett "normalt" pris för en huskatt som är vaccineras, chippmärkt, besiktad och avmaskad :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
En bra riktlinje är att en huskatt (alltså blandras som i detta fall) ska kosta vad uppfödaren lagt ut på denna. D.v.s 1000-1500 kr om katten är chippad, vaccinerad x2 och besiktigad :)
edit:
3500 kr är ett överpris som uppfödaren tjänar pengar på, om inte katten hälsotestats på något sätt. Kolla också så att katten är vaccinerad x2, vissa vaccinerar bara en gång, då måste du ta katten till veterinär för andra vaccinsprutan själv, det kostar ca 400 kr och ska ingå om katten kostar 1000-1500.
Jag tycker att det är ett ok pris på en huskatt! Varför ska man ge bort huskatter? Om vaccination, besiktning mm ingår så har kattungen ju kostat uppfödaren 1000-1500kr i veterinär avgifter, mat, sand klösmöbler osv har ju förhoppningsvis kattungen också fått dvs kattungen har kostat mer än 1000kr för uppfödaren. Sen tycker ju jag att det är ok att betala för katten, och inte bara uppfödarens omkostnader. Om huskattens status ska höjas så tycker jag att ett pris på 3000-4000kr kan vara skäligt oavsett vad uppfödaren hävdar att det är för ras/raser i kattungen!
Jag tycker 2-2500 är ett ok pris. katter SKA kosta 🙂Om katten är vaccinerad 2 ggr,chippad,besiktad och kanske även kastrerad. Det är ju huskatt så jag rekommenderar kastration direkt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Vissa marknadsför att kattungarna har raser i sig för att de ska kunna ta mer för dem. Vad ingår i priset? är inget gjort hamnar pengarna direkt i den sk uppfödarens ficka. Finns båda föräldrarna att se eller är de den traditionella fria parning där man släpper ur den löpande honan och hon får välja traktens casanova?
Är föräldrarna testade mot tex recessiva sjukdomar?
Men vad bra :) Nu blir det säkert inte denna katt då jag inte har förberett något, men bara en liten riktlinje på "vad som är för mycket" om ni förstår hur jag menar? Jag menar inte att jag inte vill betala för en katt men att betala flera tusen och sen är inte katten vaccinerad eller så, då känns det inte rätt :) Inte för att katten inte är värd det utan att uppfödaren ska inte tjäna stora pengar på att föda upp katter oseriöst.
Jag vill ha en huskatt, anledningarna är många men ska jag ha en huskatt så ska den vara allt det jag skrev och då får det gärna vänta flera månader om det är så :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag skulle max kunna betala 1500:- för en huskatt eftersom det är max beloppet som jag får lov att livsförsäkra katten för. Och då ska katten självklart vara vaccinerad x2 och besiktigad.
#2 Jag håller med dig i att 3-4000 är ett skäligt pris om föräldrarna exempelvis hälsotestats eller liknande, då är t.o.m. ett ännu högre pris skäligt. Men tror det är svårt att sätta ett sådant pris i en mättad marknad. De katter som kostar 3-4000 är ju oftast långhåriga katter eller katter med rasinslag. Vilket innebär att pengarna går direkt in i en oseriös uppfödares ficka. Detta tycker inte jag är okej. Därför anser jag att så det ser ut nu är en bra riktlinje att katten ska kosta vad uppfödaren lagt ut på denne. Sen kan jag väll hålla med #3 att 2000-2500 kr också är ett skäligt pris, men tror det är ganska svårt att sälja en huskatt för det priset när du kan få en huskatt i princip gratis. Därför tycker jag att 1000-1500 är ett bra pris i dagsläget, det är ett pris som lockar bort oseriösa köpare och ett pris som innebär att den som sysslar med huskattsavel utan hälsotester inte tjänar pengar på det och fortsätter med sin oseriösa avel.
T.S Detta är en typlisk Back Yard Breeder. Se upp för denna. Köp en katt på ett katthem istället eller ta emot en jourkatt om det är huskatter du vill ha.
#8 Problemet är att jag "måste" ha en kattunge och katthemmen här säljer inte sina kattungar om de inte har någon kattkompis hemma eller så ska man köpa två, och då inte jag vill ha två kattungar på en gång så blir det problem. Jag har ring och pratat med dem personligen och de sa att de som redan nämnts inte säljer utan kattsällskap, trots det att jag förklarat läget men de sa att jag var välkommen att köpa en vuxen omplacering, men det kan jag alltså inte ha.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag skulle max betala 1500 oavsett vad för ras det sägs vara i. Mer om det hälsotestats.
#9 Många katthem gör det för det anses att kattungar oftast behöver en kompis, medan med en vuxen så vet man om det är en ensamkatt eller inte.
Jag håller med övriga, max 1500kr fullvaccinerad, ID-chippad, veterinärbesiktad osv. på en mättad marknad så att det täcker det som har lagts ut på katten, och så att uppfödaren inte kan tjäna några pengar på det. Raskattsinslag, riktiga eller påstådda, är inte värd en enda krona. Däremot om det har hälsotestats är det ok med ett högre pris då för att täcka omkostnaderna.
Jag tänkte starta en tråd om en liknande grej. Kan kasta in det här istället.
Jag satt och slösurfade, kom in på en annons där någon sålde renrasiga bengalkattungar för 3000 kronor. Det fanns nästan ingen info i annonsen så jag blev nyfiken och mailade.
(Jag ska inte ha någon bengal, iallafall inte i dagsläget, men det här gjorde mig misstänksam och nyfiken)
Jag fick ett mail från annonsören där han försöker GE mig kattungarna. De skulle vara chippade, vaccinerade och så vidare. Annonsören menade att de flyttat till England, var mycket upptagna osv och att de måste göra sig av med ungarna illa kvickt. Om jag satte mig på flyget och hämtade dem skulle jag få alla gratis, hade jag inte möjlighet att flyga dit skulle de fraktas hit mot en "expedieringskostnad".
Jag anar ugglor i mossen, vad tror ni om det här?
http://kolsyra.devote.se/
#12 Ren bullshit, någon som försöker med bedrägeri 😴
#13 Jag misstänker att det inte ens finns några katter. Mailet verkade dessutom googleöversatt. Han skrev till exempel att katterna var animerade. 😂
http://kolsyra.devote.se/
Jag tycker att priset på huskatter från blocket osv ska täcka veterinärkostnader.
En raskatt är självklart dyrare då uppfödaren tjänar/lever på detta, och beroende på ras så tycker jag att 5 000-6 000 kr minimum för en renrasig katt är ett rimligt pris. 🙂
# 12 Det är ett s.k nigeriabrev. Anmäl det till blocket så kan de ta bort annonsen.
#11 Jo men precis, vilket blir lite svårt för mig som har hund, eftersom katterna antagligen blir större än honom så känns det bättre att de får växa upp med honom än att ta hem en katt som man inte har en aning om. Det är därför jag vill ha en kattunge, och jag vill inte ta dem samtidigt haha vet inte om det blir så, men vet att det är så med hundar att de då tyr sig mer till varandra än till mig. Men jag ska ha två katter någon gång i livet, bara inte just nu :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
# 15 Den uppfödare som lever på sin kattuppfödning får du gärna visa mig och de som föder upp också😃
#17 det positiva med en vuxen katt är att du kan hitta en som är van vid hundar och snäll mot hundar. Sen kan jag personligen bara se det positiva att de tyr sig till varann. :) mina första har växt upp med varandra och är ändå sociala med oss.
#18 Hm, jag har bara antagit att uppfödare av olika slag lever på "avelspengarna". Är inte insatt för fem öre så jag låter väl helt ur vettet?! 😓
Vad har den höga summan för raskatter för betydelse om de inte tjänar något på det?
#20 dom kan med lite tur inte hamna så mycket minus. Men det är alltså om man räknar hela hobbyn med utställningar osv. :)
#21 Nuförtiden så brukar t.ex. en hundras kosta 12 000-14 000 kr, även vissa raskatter kan kosta så mycket om jag inte är helt vilsen?
Det lät som att #18 menade att dessa pengar inte alls går till uppfödaren… Så vitt jag vet så har uppfödare inget jobb på sidan om utan dedikerar sitt liv till sin uppfödning, och måste därför leva på dessa summor som raskatterna/hundarna säljs för 🙂
Men jag kanske har fel?!
Om du tittar in på hemsidan till en raskattsuppfödare så ser du vilka tester som görs beroende på vilken ras man har. De kostar en del. Sen så ska du har ett bra avelsmaterial också och det kostar också om det nu funger som det ska. Många är de uppfödare som kötpt in tilltänkta avelskatter som fått kastrea dem.
Har du ingen hankatt själv så får du "låna" mot en kostnad av minst 1000 kronor per parning samt 500-1000 kronor per unge vid 6 veckors ålder. Har du en egen fertil hane får du räkna med att få den delen han befinner sig nedkissat så länge som harn är fetil så allt möblemang får bytas ut.
Så tillkommer utställningar som du inte måste deltaga i men vill du att dina avelskatter ska meriteras så får du räkna med dessa också. 2 dagar på varje ställe med kostnader för resor och boende samt utställningskostnad vilket är den lilla biten i det hela.
Sen tillkommer kostander för förlossning. Du måste var hemma och överrvaka förlossningen och eventuellet söka vetinärvård och kanske under jourtid. Naturligtvis så har de försäkringar men det kostar ändå en hel del.
Sen ska du har dem i maten i 12 veckor och de ska vaccineras 2 gånger och chipmärkas, tas ut stamtavla per varje kattunge 300/kr. Till sist ska du ha ett veterinärintryg som inte är ädre än 7 dagar där kattungen är godkänd.
Själv är jag inte uppfödadare men jag har 3 raskatter och jag går gärna på utställningar men jag ställer inte ut själv.
Kattuppfödning klassas av skattemyndigheten som hobbyverksamhet. Dvs det är inget man kan livnära sig på. Att priset sen variera mellan olika raser och även inom raserna beror på tillgång och efterfrågan
#22 det är nog olika hur mycket minus eller plus uppfödare går beroende på hur aveln ser ut, hur mycket man tar betalt osv. Men för att kunna leva på det måste man nog avla fram hela tiden och antagligen inte ha ett seriöst avelsmål med tanke på antalet kattungar och valpar som krävs för att man ska få en vettig inkomst.
# 22 Nej de allra flesta uppfödadare har ett jobb vid sidan om uppfödningen såvida de inte är pensionärer. Sen måste du ha tillstånd också för att flera än ett visst antal kullar per 2 år.
Dessutom så ska du ha en 7-he--ses massa kunskap både vad det gäller katter i allmänhet och om din ras i synnerhet och om hur utfallet blir på olika färgkombinationer.
En vanlig raskatt kostar från 5.000 upp till 10.000 sen finns det de sällsynta som kan kosta upp till 14.000. De som uppfödare köper in får de betala betydligt mer för att det finns särkilda villkor för dessa.
#23 #24 #25 Nu blev det glasklart för mig 😃
Man lär sig något nytt varje dag! Tack så mycket 😃

Sen ska det tilläggas att de flesta blandrasuppfödare inte hälsotestar, ställer inte ut, många tar inte ens ledigt för att övervaka förlossningen utan tänker att katten klarar det själv, och att ens hitta sådana som vaccinerar, ID-märker och besiktigar är svårt.
Ändå tar de betalt nästan som om kattungarna hade kommit från en seriös raskattuppfödare. Så för dem blir det många sköna slantar rätt ner i fickan.
#27 just denna annons jag såg, hon vaccinerade, besiktade, avmaskade och chippade så det kan jag tycka blir lite mer seriöst, då går inte alla pengar "ner i fickan" utan har faktiskt lagt ut pengar på att kattungarna. Men sen så tror jag inte att föräldrarna är hälsotestade, stod inget om det i alla fall.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns

#28, det är absolut bättre, men fortfarande känns 3500 kr lite väl högt, jag tror fortfarande att uppfödaren går plus på det hela.
Man kan dessutom lägga på 1500 och utan problem få en kattunge med känd härstamning och som är hälsotestad, lite beroende på ras och hur marknaden för den ser ut just då.
Det kan också tänkas att katterna som denne avlar på har avelsförbud och så är frågan om hur pass kunnig personen är i genteik. Och så hur vet du att det är stamtavla på föräldrarna när kattungarna inte har det. Du kan låna vilken stamtvla som helst och visa upp.
#31, vet inte om det är ´mig du talar med. Har för mig att i annonsen att det sas att pappan var en blandras mellan två olika raser(tror det var maine coon och norsk skogkatt) och mamman var huskatt. Så det var inte riktigt så att den sas vara en raskatt, utan endast att pappan hade två raser. Men som sagt, jag vet ingenting om att köpa katt :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Min tanke är att det inte är fult att ta ordentligt betalt. Här pratas mycket om att enbart kostnad för vaccineringar,chip och besiktning är max vad man vill betala.Vissa kastrerar också ungarna.Och det kan kosta mer än 1500 för allt detta. Sedan kostar faktiskt sand och mat etc.,även för huskattuppfödare. Tycker inte det är fel med 2500 i det läget,om allt är gjort. Jag försvarar på inte vis buskavel.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag tycker att man ska vara beredd att betala lika mycket för en vanlig svart ,korthårig kattunge av okänd härkomst som en kattunge där någon eller båda föräldrarna har någon ras i sig.
Då förutsätter jag att kattungarna har fått samma behandling med vaccinering m.m
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
# 32 Det var dig jag avsåg. Det kallar jag en riktig Back Yard Breeder, säljaren alltså, buskavlare. Riktigt mycket betalt och inga kvitton eller häsloundersökningar.
1500 fullvaccad, chippad, besiktigad, avmaskad vid behov. Möjligen kan jag sträcka mig till 2000.
Började fundera på vad som krävs för att leva på sin uppfödning. Krävs minst 15 000 in per månad (vi ignorerar skatt nu).
För att ens få in 15 000 krävs tre kattungar, men dessa är ju inte gratis att föda upp. Vi utgår dock från att allt går jättebra och är optimistiska här, så säg 5000 efter utgifter. Då behövs 3 x 3 ungar, så 2-3 kullar i månaden. Om en hona får kull en gång om året get det minst 24 katthonor i hemmet.
# 36 Det förefaller som om du får det lite trångt i din bostad😃
Jag tycker det är bra att dom kostar. Bättre än vissa som ger en hundring eller helt gratis..
/ Michelle
Personligen så anser jag att man inte behöver föda upp huskatter då det finns 100.000 hemlösa av dessa.
Jag köpte en huskattunge som inte är vaccinerat, chippmärkt, besiktad och betalade 1000 eftersom jag visste inte hur mycket man ska betala för en kattunge.
Efter den första veterinärbesök misstänker jag att kattungen inte ens var 12 veckor gammal vid leveransen. 🤔 Men, det som jag gjorde bra (tycker jag) är att jag krävde i kontrakten att hon ska betala alla kostnader om katten skulle vara sjuk inom 6 månader.
# 40 Fantastskt att du fick ett kontrakt🤔Enligt lag så har 3 år "garanti" på katten ifall den skulle bli sjuk. Serösa uppfödare har därför en dolda fel försäkring som täcker detta så att de själva slipper att betala.
Stor tack Mustangcab. Jag visste inte att "garanti" på katten är 3 år.
Den människa har inte alls frågat hur katten mår 😕
# 42 Du har en 3 års produktgaranti på allting som du köper fast det talar inte de som du köper det av om. Det är lag på detta. Men är det ett fel som fanns där från början men som inte visar sig innan dessa 3 åren så har du garanti.
Själv har jag köpt 3 raskatter från 3 olika uppfödare och samtliga ringde och frågade dagen efter hur det gick och hur katten mådde och jag fick skicka rapporter och foton på katten. Vilket jag så gärna gjorde.
#43. Du har tre års reklamationsrätt på
ursprungliga fel
.
# 45 Nej på produktionsfel som visar sig efter en viss tid.
Citat:
# 42 Du har en 3 års produktgaranti på allting som du köper fast det talar inte de som du köper det av om. Det är lag på detta. Men är det ett fel som fanns där från början men som inte visar sig innan dessa 3 åren så har du garanti.
Min fetning = fel.
# 47 OK ser att jag uttrryckt mig klumpigt men du har 3 års garanti.
#48 Reklamationsrätt är inte samma sak som garanti, så det stämmer fortfarande inte
# 49 OK reklamtionsrätt
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
"Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
- få felet reparerat
- byta till en ny, felfri vara
- få prisavdrag
- häva köpet och få pengar tillbaka
- få ersättning för reparation
- hålla inne betalning
- få skadestånd "
Från Konsumnetverkets hemsida dit länken går.
Nu kommer jag med frågan…
Är det inte köplagen som gäller vid köp mellan två privatpersoner och konsumentköplagen ´när en privatperson köper av ett registrerat företag?
Så har iaf jag lärt mig…
En uppfödare av katter räknas som uppfödare en köpare däremot anses inte vara mer än köpare ifall denne inte också är uppfödare och köper till sin uppfödning.
Ok, tyckte att frågan var relevant i samanhanget, då det för mig som inte är van vid sånt hade kunnat bli hänvisad till fel lag… 🤔
Jag var i kontakt med konsumentvägledningen rörande köp av byb. KKL är inte automatiskt den lag som gäller enl dem. Vid köp av en registererad uppfödare är KKL aktuell då uppfödaren=näringsidkare. Men för övrigt är det andra faktorer som man får kolla upp för att KKL ska gälla. Bl.a kan man kontakta Skatteverket för att se om säljaren har en registrerad verksamhet. Det handlar även om i vilken omfattning personen säljer och hur personen marknadsför sig om personen inte har en registrerad verksamhet. Kan motparterna inte bevisas som näringsidkare är det ett köp mellan två privatpersoner och köplagen gäller, utan konsumentskyddsaspekten. Så har jag fått det förklarat för mig.
De uppföadare som jag har hört här på forumet menar att föder man upp en kull katter så är man uppfödare vare sig man är registrerad uppfödare eller inte.
Enl konsumentvägledningen räknas man inte som näringsidkare för att man säljer katter.
# 56 Du behöver inte räknas som näringsidkare men du räkanas uppfödare kattuppfödning är ingen näringsverkamhet utan en hobby. Finns det någon uppfödare här som bringa reda i detta begrepp.
Lite OT nu, men för att KKL ska vara aktuell så gäller att parterna är näringsidkare resp privatperson. Skulle person A ta en kull på sin katt för att sälja innebär inte det automatiskt att A är en näringsidkare. Precis som om jag säljer en stol till en privatperson så innebär inte det att jag en näringsidkare. Hade långa konversationer med konsumentvägledarna och tro mig, jag hade hellre sett att KKL gällde.
#58 För köparen är KKL bättre, det är bl.a. därför jag köper nästan allt genom näringsidkare.. Men ibland köper jag av privatpersoner men då vill jag ha ett bättre köpepris..
(Kan nämna att jag fick kvitto på mina två och vad som ingick och därigenom vad som inte ingick i priset)

#58, det hela är diffust, men med tanke på att många BYB har en verksamhet som vida överskrider den hos registrerade uppfödare, och så blir det hela väldigt konstigt om de inte skulle gå efter samma regler.
Att man säljer en katt är en sak, det kan ju vara omplacering av en sällskapskatt, men om man föder upp (= tillverkar) kattungar (= varor) menade för försäljning, ja då kan det ärligt talat inte vara någon skillnad på att sälja raskatter eller huskatter rent rättsligt.
#60 så tycker jag med att det borde vara. Dock är det som du säger väldigt diffust och det besked jag fick var i princip att jag på något sätt måste visa på att säljaren är näringsidkare för att kunna tillämpa KKL.

#61, annonser i lokaltidningen eller på Blocket bör vara bevis nog.