Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 499 ggr
[Emma--]
0

Kattsnuva och träffa andra med katter?

Eftersom mina katter mest troligt fick kattsnuva så har jag funderat lite kring hur stor risk det är att folk kan få med sig smittan hem, eller att jag kan råka ta med mig den till andra?

har en kompis som gärna vill hit och träffa kattungen, men hon har inte hunnit vaccinera alla sina katter. Hon har först nu börjat fundera på att vaccinera och har hunnit vaccinera en av sina katter men det är 2 till där som inte har något skydd. 

Förstår att det smittar till största delen genom direktkontakt, men tänkte höra om fler tankar kring det?

Eine
1

Det är din egen katt som ska vara vaccinerad för att ha ett gott skydd. Att andras katter inte är det kan göra att de istället smittas av din lille kisse,med maximal otur. Själv tror jag inte människor på besök kan smitta andras katter?Har aldrig hört eller läst om ett sådant fall.Man kan tvätta händerna före och efter man hanterat katter.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

OberonsMatte
0

Jag tror att risken är minimal att din besökare skulle föra med sig smittan hem till de ovaccinerade katterna. Om hon tvättar händerna och även byter kläder när hon kommer hem finns det liksom inget sätt att föra över smittan på, men det är ju ändå hon själv som får avgöra om hon vill ta den eventuella risken eller inte.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
1

Jo jag känner ju att det borde vara en minimal risk att det ska hända. Jag kommer ändå avvakta med besök tills katterna är friska dock. Min kompis har hundar och tror min ena katt har lärt sig att det alltid brukar följa hundar. Så hon fräser mot min kompis oavsett om det följer nån hund eller inte. 😛 Vilket känns som en onödig stress när dom inte är friska än.