Avmaskning? :)
God kväll på er :) har en fråga angående avmaskning.
Eftersom mina två kattungar inte blivit avmaskade i sitt forna hem så tänkte jag att det är väl bäst att jag avmaskar dom för säkerhetsskull även om dom kommer att vara innekatter.
Köpte hem flytande avmaskningsmedel (då apotekspersonalen sa att det var enklast för kattungar) och tänkte börja kuren dagen efter.
Samma dag som jag tänkte starta tredagarskuren så såg jag något spaghetti liknande i min ena kattunges bajs när jag rensade lådan, det såg ut ungefär som en nudel. Ganska lång och låg som en cirkel, så jag började googla runt på olika maskar. Rätt säker på att det var en spolmask jag såg 🤮
Båda katterna har fått genomgå denna tre dagars behandling. Nu till min fråga: Hur vet man att dom är "friska" från masken??
känner mig hemskt konstig när jag står med kattspaden i hand och glor runt på deras små korvar i den mån det går utan att behöva röra avföringen :P behandlingen ska enligt förpackningen upprepas om en månad..
Det bästa är att köpa ett "kolla masken" test på apoteket, då tar du prov på avföringen och skickar iväg.
#1 Jamen… det var ju smart… det tänkte jag inte på 🤔Tack! 🙂
#2 jag ger det tipset eftersom jag själv avmaskat våra katter flera gånger (de är två år)utan att veta eller förstå varför masken kom tillbaka. Vi kunde enbart se det när de kräkte, vilket inte sker så ofta här. Så ibland tror man såklart att avmaskningen bitit när man inte ser några symptom.
Det visade sig att lilltjejen varit så svårt infekterad av mask när vi hittade henne att det satt sig i muskulaturen (eller nåt) så de fick ha avmaskning utskriven på recept från veterinär.
Nu är de helt maskfria 👍
Droncit eller Drontal ,tar allt! Och ska inte ges i flera dagar heller.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
# 4 Det är inte till kattungar.
Du måste upprepa kuren efter 14 dagar då detta enbart tar masken men inte äggen.